عضو اتحادیه صادرکنندگان فرش: تولید فرش نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کم شده است

کدخبر: 1010372

نظری خناوندی: حمایت نخواستیم، مشکلات مالیاتی ما را کم کنند؛ چین بازار فرش ایران در کشورهای همسایه را در دست گرفته است/ تولیدکننده فرش ترجیح می‌دهد تولید را رها کرده، پولش را در بانک بگذارد

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرش، محمد علی نظری خناوندی در گفتگو با «نسیم» وضعیت صادرات فرش ایرانی را بسیار تأسف بار خواند و گفت: سال 93 وضعیت صادرات فرش بسیار بد بود اما ، امسال نیز نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: ما به آمریکای جنوبی، نیوزلند، استرالیا، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر صادرات داشتیم اما متأسفانه الان وضعیت به صفر رسیده است. این در حالی است که فعالیت ما پیش از این بسیار زیاد بود.

این تولیدکننده فرش با بیان این مطلب که هنوز صنعت فرش ما خانگی است و به حالت صنعتی تبدیل نشده است، تأکید کرد: به روز نبودن طراحی‌‌ها یکی از دلایل کاهش صادرات فرش ایرانی است، طرح‌های کنونی ما همگی قدیمی است البته حتی اگر طراحی‌ها نیز به روز شود بسیار گرانتر از کشورهای رقیب درمی آید.

وی تصریح کرد: کم شدن بافندگان از دیگر مشکلات حوزه تولید فرش و به دنبال آن صادرات آن است، قبل از این بیشتر بافندگان بانوان بودند که مهارت زیادی نیز داشتند، اما مدتی است که دیگر تمایلی به این هنر نشان نمی‌دهند و این نیز برای تولید فرش ما که هنوز سیستمی سنتی دارد به وجود آورده است.

ایران بازار فرش خود در کشورهای دیگر را از دست داده

نظری اظهار داشت: بدون شک هیچ کشوری در هنر تولید فرش مانند ایران نیست، کشورهای چین و پاکستان تنها 4 نوع بافت و تولید دارند، اما در ایران تنها در استان فارس بیش از ده هزار نوع گره فرش داریم، و در کل ایران این رقم بالای صد هزار است، هر روستایی نیز برای خودش تولید جداگانه دارد.

وی گفت: با وجود رقیبانی مانند پاکستان، ویتنام، هندوستان، چین و نپال تولید برای تولیدکنندگان ایرانی که فرش را صادر می‌کنند به صرفه نیست، چین فرش‌های ابریشمی تولید می‎کند که به فرش‌های ایرانی بسیار شباهت دارد، بنابراین کشوری مانند آذریابجان فقط از چین خرید کرده و دیگر فرش ایرانی خرید نمی‌کند زیرا قیمت فرش ایرانی 4 هزار دلار است و قیمت فرش چینی 400 دلار.

تولیدکننده فرش ترجیح می‌دهد تولید را رها کرده، پولش را در بانک بگذارد

نظری تصریح کرد: باز در دولت قبلی باز تسهیلات و تشویقاتی برای بحث صادارات در نظر گرفته می شد اما در طی این دو سال هیچ حمایت و تشویقی صورت نمی‌گیرد.

این صادرکننده فرش ایرانی به نسیم افزود: دو سالی است که هم تولید گران در می آید، هم نقدینگی کم است و هم صادرات دچار مشکل شده ، در حال حاضر دولت از لحاظ مالیاتی مشکلات زیادی را برای تولید فرش به وجود آورده و خیلی از تولیدکنندگان ترجیح می دهند که تولید را رها کرده و پول خود را داخل بانک بگذارند زیرا ماندن در بازار عاقلانه نیست.

دولت از لحاظ مالیاتی فشارهای زیادی را بر صادرکننده وارد می‌کند

وی بیان داشت: دولت نه تنها هیچ حمایتی در این زمینه ندارد بلکه از لحاظ مالیاتی نیز فشار زیادی را وارد می‌کند در حالی که صادرات باید معاف از مالیات باشد اما در حال حاضر به یکی از معضلات این حوزه تبدیل شده است.

نظری اضافه داشت: امیدواریم این موضوعی که وزیر صنعت، در مورد جشنواره‌ها بیان داشتند مبنی بر این که از این پس جایزه‌ها را فرش دستباف کنند حرکت خوبی است که امیدواریم هم عملی شود و هم این که تمام قشر بازار در این موضوع سهیم باشند و تنها مکان و ارگان‌های خاصی در این موضوع حضور نداشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گران تمام شدن مواد اولیه نیز یکی از دغدغه‌های ما در این حوزه است، پشم و ابریشم از جمله این مواد هستند. البته ابریشم نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته اما در کل به دلیل رکود جهانی تأمین آن کمی سخت شده است.

ارسال نظر: