عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان: پرداخت‌های ایران‌خودرو هیچ وقت به روز نبوده است

کدخبر: 1017257

بهرام شهریاری افزود: قطعه‌سازان ما می‌توانند قطعات خودرو را با کیفیت بالا تولید کنند؛ یکه زارع قصد شوخی با قطعه‌سازان را داشت/ مشکل نقدینگی قطعه‌سازان همچنان پابرجاست

به گزارش «نسیم»،‌ بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در واکنش به سخنان هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در مورد تعارف نداشتن با قطعه سازان ایرانی برای افزایش کیفیت قطعات گفت: اگر آقای یکه زارع چنین حرفی زده باشند در اشتباه است، چراکه قطعه سازان ما نشان دادند می توانند قطعات خودرو را با کیفیت بالا تولید کنند.

وی افزود: خود من به عنوان یکی از صادرکنندگان قطعات خودرو تا قبل از تحریم ها با پژو فرانسه به صورت مستقیم کار می کردم که این امر نشان دهنده این است که ما قابلیت تولید با کیفیت بالا را داریم.

شهریاری در ادامه تصریح کرد: مردم به عنوان مصرف کننده می توانند هرکالایی را با هر برندی بخرند. یعنی مصرف کننده تعیین کننده کیفیت است. بنابراین حرف های مدیرعامل ایران خودرو کم لطفی به صنعت قطعه سازی کشور است از آنجا که طراحی ارتباط مستقیمی با کیفیت دارد، شما نمی توانید بخشی از تکنولوژی روز را پیاده کنید، ضمن اینکه وقتی منابع متعدد برای یک قطعه ایجاد می شود هزینه های تولید بالا رفته و لاجرم به خاطر اینکه نمی توانید از اتوماسیون مناسب استفاده کنند کیفیت نیز پایین می آید.

این قطعه ساز خاطرنشان کرد: اینکه برخی تقصیر ها را به گردن قطعه ساز بیاندازند در حالی که سیاست گذاری های خودروسازان بیشترین تقصیر را برعهده دارد کار نادرستی است. بزرگ ترین شرکت های خودروساز نهایتا دو منبع دارند یک منبع ۸۰ درصدی و یک منبع ۲۰ درصدی که آن هم برای روز مباداست. لذا من فکر می کنم آقای یکه زارع قصد شوخی کردن با ما را داشته است.

شهریاری با اشاره به ورود قطعه سازان خارجی به ایران بعد از لغو تحریم ها گفت: امروز فرصت مناسبی برای قطعه سازان ایرانی است چراکه از این به بعد قطعه سازان ما به بازارهای جهانی دست پیدا می کنند. از آنجا که ایران کشوری است که هزینه تولید در آن پایین است قطعه سازان می توانند بعد از لغو تحریم ها تکنولوژی و اتوماسیون روز و پیشرفته داشته باشند واز این طریق قطعات خود را در تیراژ بالاتری تولید کنند. در واقع این شرایط می تواند فرصت مناسبی برای قطعه سازان ایرانی باشد.

وی در مورد پرداخت های ایران خودرو به قطعه سازان گفت: تا به حال هیچ وقت پرداخت های خودرو سازان به شرکت های قطعه سازی به روز نبوده است البته در دوره آقای نجم الدین نورچشمی ها نه تنها به روز، بلکه پول قطعات خود را پیش پیش می گرفتند.

شهریاری در مورد مشکلات قطعه سازان گفت: یکی از مشکلات اصلی قطعه سازان زیر ظرفیت کارکردن است. مشکل بعدی ما نقدینگی است که مجبوریم سرمایه های ثابت خود را از محل سرمایه در گردش تامین کنیم یعنی با اخذ تسهیلات کوتاه مدت آن را به عنوان سرمایه ثابت معرفی کنیم که این مسئله باعث تاخیر در بازپرداخت تسهیلات و جریمه های دیرکرد می شود.

منبع: تراز

ارسال نظر: