حمله مشاور روحانی به رئیس سازمان بازرسی کل کشور

ترکان: سراج هر نظری درباره مناطق آزاد داشته باشد نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور تعیین‌تکلیف کند!

کدخبر: 2063816

مشاور رئیس جمهور گفت: آقای سراج هر نظری درباره مناطق آزاد داشته باشد نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور تعیین‌تکلیف کند، چراکه رئیس‌جمهور کشور را اداره می‌کند

به گزارش « نسیم آنلاین » شرق نوشت: تک‌وپاتک ترکان و سراج ادامه دارد؛ آن روزهایی که ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، خطاب به اکبر ترکان، دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد، از «کم‌اطلاعی» او اظهار تعجب می‌کرد و در انتقاد از افزایش مناطق آزاد که خواسته ترکان بود، وجود تعداد بالای شرکت‌های صوری در منطقه آزاد کیش را به رخ او می‌کشید، سر آمد و او چند روز پیش به‌صورت مستقیم وارد عمل شد و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او خواست لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد را پس بگیرد و این موضوع را دنبال نکند، موضوعی که دیگر صبر ترکان را سر آورد. به‌همین‌‌دلیل وقتی از دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد درباره عملکرد مناطق آزاد و ناموفق‌خواندن آنها و پیگیری احداث هفت منطقه آزاد جدید، سؤال شد، همین پرسش را بهانه قرار داد تا پاسخ محکمی به سراج دهد: «رویه قانون‌گذاری در کشور لایحه است و دولت آن را بررسی می‌کند. آقای سراج هم هر نظری درباره مناطق آزاد داشته باشد نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور تعیین‌تکلیف کند، چراکه رئیس‌جمهور کشور را اداره می‌کند». به گزارش خبرگزاری‌ها، اکبر ترکان دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مناطق آزاد سیاست ما این نیست که دولت وارد کسب‌و‌کار تجاری و صنعت شود، اظهار کرد: مناطق آزاد فقط تسهیل‌‌کننده برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند؛ اما ما به این مسئله که چه صنعتی احداث شود، وارد نمی‌شویم. ترکان در ادامه درباره تکلیف هفت منطقه آزاد جدید در کشور اظهار کرد: احداث این مناطق ‌آزاد جدید به‌عنوان یک لایحه مطرح نشده و در سه سال گذشته در هر مرحله یک منطقه اعلام شده و زمانی که مجلس جدید آغاز به کار کرد، رویه بر این است که لوایحی که در دستور کار مجلس قبلی بوده به دولت می‌رود و در زمینه ادامه کار آنها سؤال می‌‌شود. به این ترتیب آن لوایح تبدیل به یک لایحه و دوفوریت شده و دولت نیز درخواست داده مجددا مجلس به آن بپردازد و تا زمانی که این لوایح به تصویب مجلس نرسیده و قانون نشود، اجرائی نمی‌شود. ما فعلا سه سال است منتظر تصویب این لایحه از سوی مجلس هستیم.

قاچاق از مناطق آزاد را قبول ندارم

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد در واکنش به اظهاراتی درباره قاچاق کالا از مناطق آزاد گفت: من به‌هیچ‌وجه قاچاق از مناطق آزاد را قبول ندارم. او توضیح داد: نوع اول کالاهایی که وارد این منطقه می‌شود فقط از دالان منطقه آزاد عبور می‌کند و این مناطق تنها کریدور هستند و به این طریق سه‌میلیارد‌دلار از واردات کشور از مناطق آزاد انجام می‌شود و مناطق آزاد فقط ارائه‌دهنده خدمات هستند. ترکان ادامه داد: دومین واردات ما مربوط به نیاز صنایع موجود در مناطق آزاد است و همچنین برخی تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می‌شود که تماما روی آنها کنترل و نظارت می‌شود.او همچنین گفت: بخش دیگری از واردات مربوط به کالای همراه مسافر است که میزان آن ٨٠ دلار است و درحال‌حاضر علاوه بر قشم، کیش و چابهار، تمامی مناطق آزاد اجازه واردات کالای همراه مسافر را دارند که جمع تجارت ناشی از همراه مسافر نیز ٤٠٠‌میلیون دلار است که با ‌نظارت انجام می‌شود. دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مناطق آزاد فعلی تاکنون موفق عمل نکرده‌اند، چرا احداث هفت منطقه آزاد جدید در دستور کار قرار گرفته، اظهار کرد: رویه قانون‌گذاری در کشور لایحه است و دولت آن را بررسی می‌کند. آقای سراج هم هر نظری درباره مناطق آزاد داشته باشد، نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور تعیین‌تکلیف کند، چراکه رئیس‌جمهور کشور را اداره می‌کند.

ارسال نظر: