گلایه رئیس اتاق بازرگانی از عدم تحقق وعده‌های اقتصادی دولت روحانی

شافعی: رئیس‌جمهور و دولتمردان به وعده‌های خود درباره تقویت بخش خصوصی عمل نکردند

کدخبر: 2068699

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئولان دولت کنونی هم مرتب از کوچک کردن دولت و کمک به توسعه و تقویت بخش خصوصی سخن می‌گویند و رئیس‌جمهور هم به این موضوع تأکید دارد، اما عملاً شاهد اتفاق تازه‌ای نیستیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، غلامحسین شافعی امروز در هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان دور هشتم اتاق ایران با بیان اینکه نظرات متفاوت در اتاق طبیعی است، اظهار داشت: این موضوع نشانه‌ای از پویایی است، ولی اشتراک نظرات در اکثر موارد قابل قیاس با اختلاف نظرها نیست و در اهداف کلان، اکثر اعضای اتاق هم‌نظر و دارای اشتراک دیدگاه با هم هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در شرایط موجود باید تصمیم بگیریم، تا در اتاق، تجمیع را به حداکثر افزایش و تقسیم را به حداقل برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه باید درهای اتاق به روی همه تشکل‌های اقتصادی، دانشگاهیان، فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان به تعالی اقتصاد کشور باز شود، بیان داشت: اخلاق‌مداری و توجه به منافع ملی نشانه بلوغ بخش خصوصی است، آن هم در جمعیتی منتخب که قاعدتاً باید الگوی برازنده از بخش خصوصی ارائه دهد.

شافعی گفت: حداقل انتظار از این جمعیت، رعایت کدهای اخلاق حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته تغییرات زیادی در اتاق ایران و شهرستان‌ها ایجاد شده است، گفت: اتاق ایران اینک توانسته به بزرگترین و تأثیرگذارترین تشکل اقتصادی بخش خصوصی تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اتاق ایران فراتر از گذشته در خدمت رشدو توسعه اقتصادی کشور است، اما برای ورود کامل به متن و گذار از در حاشیه بودن نیازمند دو گام جدی و اساسی است.

وی بیان داشت: توانمندسازی بخش خصوصی و تأثیرگذاری بر دولت‌ها و سیاست‌‌گذاری‌ها این دو گام اساسی است.

شافعی تصریح کرد: امروزه اتاق ایران باید تلاش کند تا با پیگیری سیاست‌های هوشمندانه، نوآوری و تشریک مساعی اعضای خود سهم بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی کشور و رونق و شکوفایی کسب و کارهای خصوصی برعهده بگیرد.

وی بیان داشت: اتاق ایران در صورتی می‌تواند به حل معضلات اقتصادی بپردازد که صدای رسا و یکپارچه داشته باشد و این صدا نباید آلوده به رانت و منافع اقلیت خاص باشد.

شافعی گفت: یکی از نقش‌های اساسی اتاق ایران، حضور و مشارکت جدی در تهیه و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که برای رقابت‌پذیری و محیط کسب و کار تأثیر می‌گذارد.

وی بیان داشت: اتاق ایران انتظار دارد از دولت‌های مستقر نیز همیشه صدای عقل و منطق و استدلال شنیده شود.

وی گفت: رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری است و لازمه سرمایه‌گذاری، امنیت اقتصادی است، امنیت اقتصادی در سایه ثبات سیاسی و محیط سالم اقتصاد کلان به دست می‌آید.

شافعی با اشاره به ینکه متأسفانه دولت ها در ایران با وعده‌های رونق اقتصادی سر کار می آیند، اظهار داشت: اما در عمل، رفتار متفاوت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئولان دولت کنونی هم مرتب از کوچک کردن دولت و کمک به توسعه و تقویت بخش خصوصی سخن می‌گویند و رئیس‌جمهور هم به این موضوع تأکید دارد، اما عملاً شاهد اتفاق تازه‌ای نیستیم.

وی بیان داشت: ما باید پاسخ این پرسش را بیابیم که چگونه می‌توانیم دولت‌ها را معتبر سازیم، تا به وعده‌های خویش پایبند باشند.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید بخش خصوصی را همکار خود بداند، اظهار داشت: در مقابل هم بخش خصوصی اصلاحات و استراتژی‌های مفید اقتصادی را باید بپذیرد و به اجرا گذارد.

وی گفت: کارکردی که برای دستور کار ملی کسب و کار متصور است، ایجاد یک قرارداد و پیمان اجتماعی است که طرفین به ویژه دولت را متعهد به طی کردن مسیر درست برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی بلندمدت می‌کند.

شافعی تصریح کرد: این دستورکار دولت در قبال وعده‌ها و قول‌های خود به توسعه بخش خصوصی، متعهد و پاسخگو است و یک یاز اقدامات اتاق ایران در فصل جدید فعالیت در دوران پساتحریم تهیه چنین دستورکاری است.

وی تأکید کرد: این دستورکار نقطه عطفی در همکاری دولت و بخش خصوصی خواهد بود.

ارسال نظر: