شریعتمداری: کاهش تعرفه ۸ کالا با نظر وزرای مربوطه انجام شده و ربطی به انتخابات ندارد/ آرامش در بازار حاکم است

پاسخ معاون روحانی به شائبه انتخاباتی بودن کاهش تعرفه ۸ قلم کالا

کدخبر: 2087330

شریعتمداری در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه‌های ۸ کالا به دلیل نزدیک شدن به انتخابات بوده است، گفت: هر تغییر در نظام تعرفه، بنابر قانون فقط با پیشنهاد وزرای تولیدی ذیربط قابلیت طرح در دولت دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور امروز در حاشیه هشتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه‌های 8 کالا به دلیل نزدیک شدن به انتخابات بوده است، گفت: هر تغییر در نظام تعرفه، بنابر قانون فقط با پیشنهاد وزرای تولیدی ذیربط قابلیت طرح در دولت دارد.

وی افزود: یعنی ما اگر بخواهیم هرکدام از اقلام تعرفه را تغییر دهیم و این اقلام جزو کالاهای کشاورزی باشد، براساس قانون، فقط با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و اگر اقلام، صنعتی و معدنی باشد، فقط با پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه دولت قابل طرح و رسیدگی است.

رئیس ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: البته قبل از آن، به کمیسیون ماده یک و ماده 4 که اعضای آن نمایندگان دستگاه‌های ذیربط هستند، در این رابطه اظهار نظر می‌کنند و بنابراین تغییر در نظام تعرفه‌ها با طی شدن این مراحل صورت می‌گیرد.

شریعتمداری اظهار داشت: اما در مورد برخی اقلام تمهیدات فصلی داریم و اگر لازم باشد، برای تعادل‌بخشی به بازار ممکن است تغییراتی را در تعرفه‌ها ایجاد کنیم.

وی افزود: نقش دولت، ایجاد تعادل بین مجموعه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه به اینکه با توجه به مخالفت‌هایی که نسبت به طرح انتزاع وجود دارد، آیا دولت لایحه‌ای برای سر و سامان دادن به این موضوع درنظر گرفته یا خیر، گفت: دولت در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرده است.

وی افزود: اما شنیده‌ام رئیس‌جمهور به بخش‌هایی از دولت این مأموریت را داده‌اند تا برای تنظیم روابط بخش‌هایی که احیاناً ممکن است فعالیت‌های متداخل و متوازی داشته باشند و یا بخش‌هایی که به دلیل فعالیت‌های سنگین ممکن است کارشان تحت‌الشعاع قرار گیرد، بررسی‌هایی انجام شود.

رئیس ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این سؤال که برای تنظیم بازار شب عید دولت چه برنامه‌هایی دارد، بیان داشت: آرامش بر بازار حاکم است و نیروهای اتحادیه صنفی سراسر کشور، کمیسیون‌های نظارت با مسئولیت فرماندار و استانداران در سطح کشور برگزار شده است که مسئله بازار در همه مناطق را برعهده دارند.

وی افزود: همکاری بین شبکه اصناف کشور و خدمتگزاران برای حفظ آرامش در بازار و رساندن مایحتاج عمومی با حداقل قیمت ها و با ایجاد نمایشگاه‌ها که امکان عرضه کالا با قیمت کمتر را فراهم می‌کنند و واسطه‌ها را حذف می‌کنند، فراهم است.

شریعتمداری بیان داشت: البته در مورد برخی اقلام که استنباط این است که نظام عرضه و تقاضا نیازمند تمهیدات ویژه است، قاداما لازم از طریق کاهش تعرفه‌ها و ایجاد مکان مناسب برای ذخیره‌سازی محصولات از طریق مباشرت بخش خصوصی در اختیار آنها قرار داده شده تا کمبودهای احتمالی مرتفع شود.

وی افزود: از ماه‌های پیش به این موضوع فکر شده و امسال با مشکلات کمتری در تنظیم بازار مواجه هستیم.

ارسال نظر: