سیلی گرانی گوشت و نارنگی، گونه‌ بازار را سرخ کرد + جدول

کدخبر: 970574

گزارش میدانی«نسیم» از بازار کالاهای اساسی در دی ماه، حاکیست که با وجود ثبات نسبی قیمت‌ها در دی ماه امسال شوک قیمتی همچنان پای ثابت تغییرات قیمت‌هاست و مردم هر ماه با گرانی یک کالا رو به رو هستند

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- مردم ما دیگر عادت کرده اند، که برای تهیه مایحتاج اساسی خود هر ماه با یک اتفاق جدیدی رو به رو باشند. در واقع هر ماه، حداقل قیمت یکی از کالاهای اساسی مردم دچار دگرگونی شگرفی می شود. این سنت از سال ها قبل در کشور ما وجود داشته است و هیچ دولتی تغییری در آن ایجاد نکرده است. دولت یازدهم مانند دولت های قبلی علی رغم مهار نسبی تورم، در کنترل بازار کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موفقیت چندانی نداشته است. با نگاهی به بازار و بررسی قیمت ها متوجه می شویم که سوژه اصلی گرانی این ماه باز هم در بخش میوه و سبزی است.

بله درست حدس زدید؛ این ماه نوبت به نارنگی رسید، که افزایش قیمت عجیب و غریبی داشته باشد و حتی به قیمت 10000 تومان هم رسید. اما این افزایش قیمت دوام زیادی نداشت و بعد از دوهفته به قیمت 4500 تومان رسید که البته بازهم نسبت به سال گذشته و ماه قبل گران تر شده است. نارنگی ماه گذشته حدود 3500 تومان قیمت داشت. به گزارش نسیم، وضعیت پرتقال و سیب بهتر از نارنگی است به شکلی که قیمت هر کدام از آن در میدان میوه و تره بار تهران به ترتیب 3500 تومان است. در این میان از میوه های درختی- باغی، موز با کاهش قیمت رو به رو شده است.

به گفته علی امامی معاون اتحادیه بار فروشان، کیفیت پایین این محصول باعث شده است تا مردم تمایلی به خریدن آن نداشته باشند و در نهایت موز با قیمت 3500 تومان در بازار خرید و فروش شود. انار هم مانند ماه گذشته بدون تغییر با همان قیمت 3500 تومان عرضه شد که دلیل اصلی آن استقبال کم مردم از شب یلدای امسال گزارش شده است.

قیمت گوجه هم بعد از حاشیه فراوان ماه گذشته به شدت فروکش کرد و در حال حاضر با قیمت 2500 در میدان میوه و تره بار عرضه می شود. تب افزایش قیمت زمستانه سیب زمینی و پیاز هم در بازار فروکش کرد و این دو محصول با کاهش قیمت نسبت به ماه گذشته به ترتیب 1000 و 900 تومان در میدان میوه و تره بار عرضه شد. اما قیمت خیار نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشت، تا مردم خیار 2500 تومانی آذر ماه را در دی ماه 3000 تومان خریدار کنند.

قیمت بادمجان هم بعد از افزایش قیمت ماه گذشته، دی ماه را با کاهش قیمت محسوسی گذراند، تا از 2500 تومان به 1000 تومان برسد.

از میوه و سبزی که فاصله بگیریم نوبت به بررسی قیمت حبوبات و غلات می رسد. این اقلام مورد نیاز مردم این ماه نوسان خاصی نداشته اند، و قیمت آن ها تقریبا با ثبات رو بود. قیمت عدس، لپه، ماش، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی هیچ تغییری نسبت به ماه قبل نداشتند و به ترتیب 3200، 3500، 2800، 2200 و 2000 تومان در بازار عرضه شدند.

در خصوص قیمت گوشت قرمز هم گوساله و گوسفند ساز مخالف می زنند، به شکلی که قیمت گوشت گوسفند ابتدا با افزایش قیمت به 30 هزار تومان رسید اما اکنون بعد از کاهش قیمت نسبی 27 هزار تومان داد و ستد و می شود که حتی نسبت به ماه گذشته ارزان تر هم شده است.

اما قیمت گوشت گوساله بعد مشکلات ایجاد شده برای دامداران افزایش یافت و در حال حاضر با قیمت 30 هزار تومان در بازار عرضه می شود تا بعد از مدتها گوشت گوسفند گران تر شود. البته علی خندان روی رئیس اتحادیه گوشت گاوی ابراز امیداوری کرده است که قیمت این محصول تا پایان سال با هیچ افزایش قیمتی رو به رو نشود.

ما بازار مرغ همچنان تحت تاثیر تشنجات نشات گرفته از واردات است به شکلی که این ماه بر خلاف ماههای گذشته با افزایش قیمت رو به رو بوده است. این افزایش قیمت ابتدا بسیار فزاینده بود، به شکلی که قیمت مرغ در بازار تهران به 6000 تومان رسید که البته هنوز هم با قیمت مورد نظر مرغداران فاصله داشت، در حال حاضر کاهش قیمت جزئی قیمت مرغ را در بازار به 5800 تومان رسانده است.

دی ماه برای بازار ماهی هم بسیار بی سر و صدا بود، به شکلی که هر کیلو ماهی قزل آلا بدون تغییر نسبت به ماه گذشته 14 هزار پانصد تومان عرضه شد.

برنج و روغن هم دی ماه آرامی را گذراندند و قیمت آن ها هیچ تغییری نسبت به ماه گذشته نکرد.

جدول قیمت کالاهای اساسی دی ماه امسال به شرح زیر است

جمع بندی موارد فوق نشان می دهد گرچه دی ماه امسال قیمت ها وضعیت بهتری نسبت به ماه گذشته داشتند، اما شوک های ناگهانی قیمتی در بازار همچنان چالش پیش روی دولت و ستاد تنظیم بازار است.

ارسال نظر: