ترکان: اقتصاد دانش‌بنیان راه نجات از وابستگی به اقتصاد نفتی است

کدخبر: 980628

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان را، راه نجات از وابستگی به اقتصاد نفتی دانست و افزود: رسیدن به اقتصاد دانش بنیان در کوتاه مدت میسر نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد

به گزارش «نسیم» به نقل از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اکبر ترکان با اشاره به راه حل های کوتاه مدت برای حل معضل وابستگی به نفت افزود: یکی از راهکارهای رهایی از وابستگی به نفت، گسترش صادرات غیرنفتی است .

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه محصولات پتروشمی مانند لاستیک های صنعتی می تواند جایگزین صادرات گاز شود و محصولات نفتی می تواند جایگزین صادرات نفت خام شود، افزود: صادرات این محصولات، ارزش افزوده بالایی دارد .

وی با بیان اینکه صادرات این محصولات، ارزش افزوده بالایی دارد، افزود: با توجه به اینکه سرمایه برق یکی از مزیت های جدی کشور است، باید روی صنایعی مانند فولاد، مس، آلومینیوم که متکی به انرژی هستند از جمله صنایع، محصولات و تولیداتی که انرژی بر و در کوتاه مدت بازده خوبی دارند، تکیه کنیم .

ترکان که شب گذشته در مراسم امضای تفاهمنامه مناطق آزاد با دانشگاه آزاد اسلامی سخن می گفت، افزود: هماطور که دانشگاه های دولتی از ظرفیت های مناطق آزاد فراتر از مقررات سرزمین اصلی استفاده می کنند، دانشگاه آزاد نیز می تواند از این امتیاز استفاده کند .

وی گفت: با امضای این تفاهمنامه واحدهای دانشگاهی مناطق آزاد از واحد دانشگاهی استان جدا می شوند و هیات امنای واحدهای دانشگاهی مناطق آزاد تشکیل خواهد شد .

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به افرادی که درکشورهای همسایه برای تحصیل جذب می شوند، افزود: دانشگاه آزاد از دانشگاه های کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان از نظر علمی فراتر خواهد رفت و پذیرش آسان تری خواهد داشت .

وی با بیان اینکه ارزش علمی واحدهای دانشگاهی مناطق آزاد مورد تایید نهادهای رسمی کشور است، افزود: یکی از مزیت های این واحدها برای دواطلبان، حضور و دیدار با خانواده هاست چرا که تحصیل در کشورهای همسایه مشکلات بسیاری را برای دیدار دانشجویان با خانواده ها ایجاد می کند .

تفاهم نامه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با دانشگاه آزاد اسلامی به امضای اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید و گسترش همکاری دانشگاه با مراکز و موسسات صنعتی و تجاری در جهت تجاری سازی ایده ها و خلاقیت ها و تبدیل دانشگاه به نهادی اثرگذار در حوزه اقتصاد، علم، فناوری های نوین و فرهنگ مورد تاکید قرار گرفت .

ارسال نظر: