"مقوله آموزش در سازمان‌ها صرفا سرمایه‌گذاری نیست"

کدخبر: 982832

مدیرعامل مجتمع فنی تهران با بیان اینکه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله به اقتصاد دانش‌بنیان اشاره می‌کند افزود: این اقتصاد دارای سه مولفه نیروی انسانی، فرآیند و فناوری و تکنولوژی است

به گزارش «نسیم»، سعید سعادت، مدیرعامل مجتمع فنی تهران و رییس شورای سیاستگذاری کنفرانس در دومین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی که به مدت دو روز در محل هتل المپیک توسط مجتمع فنی تهران و انجمن علمی و آموزش توسعه سرمایه‌های انسانی برگزار شد درباره نقش آموزش اثربخش در توسعه شایستگی سرمایه‌های انسانی سخنرانی کرد و با طرح این سوال که مقوله آموزش در سازمان‌ها چه جایگاهی دارد؟ تاکید کرد: مقوله آموزش در سازمان‌ها صرفا سرمایه‌گذاری نیست بلکه زمانی آموزش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که اثربخشی آن را بررسی و اثبات گردد.

وی درباره گذر از مدیریت سنتی به مدیریت نوین توضیح داد: جهانی شدن اقتصاد و تنوع فرهنگی، تغییرات شتابان تکنولوژی و تغییر در نیاز‌ها و سلایق به شرکت و رقابتی شدن کسب وکار از جمله چالش‌های مهم دراین حوزه محسوب می‌شود و باید گفت بحث تنوع فرهنگی یکی از مباحث مهم قلمداد می‌شود چون نمی‌توان بدون پذیرش فرهنگ دیگران با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. مدیرعامل مجتمع فنی تهران، همسو نبودن اهداف استراتژیک سازمان با اهداف منابع انسانی، مشخص نبودن وضعیت مطلوب، نگرش مدیران، متولیان توسعه نیافته، مدیران آموزش گریز و محتوای نامناسب برای افراد غیر مرتبط را از موانع و چالش‌های آموزش اثربخش عنوان کرد. همچنین در این مراسم اعطای جایزه تعالی آموزش که به همت انجمن علمی و آموزش منابع انسانی و ارزیابان اینجایزه انجام گرفته بود توسط دکتر زرافشان معاون وزیرآموزش و پرورش، مهندس خانپور ریاست اداره کل سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران، دکتر یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و راسای کنفرانس تقدیم سازمان‌های بر‌تر گردید. جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی، جایزه تعالی است که برای تلاش‌ها، اقدامات و دستاوردهای سازمان-های ایرانی در حوزه آموزش و توسعه کارکنان در نظر گرفته شده است. تجربه موفق در به‌کارگیری مدل‌های تعالی در سازمان-های ایرانی و لزوم همپایی و همراستایی حوزه آموزش و فعالین این عرصه با مفاهیم سرآمدی و تعالی آشنا نموده و به دنبال آنجایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی توسط انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی راه اندازی شد. اما دکتر ناصر می‌رسپاسی چهره ماندگار و پدر علم مدیریت منابع انسانی یکی دیگر از سخنرانان کلیدی این کنفرانس دربار ه رویکردهای نوین ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان‌ها سخنرانی کرد و در این مراسم از مقام شامخ این استاد بزرگ علم مدیریت و منابع انسانی تقدیر ویژه بعمل آمد. همچنین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این کنفرانس گفت: آموزش و توسعه سرمایه انسانی از جهت ترغیب شرکت کنندگان و کار‌شناسان حوزه آموزش و مسوولان در این حوزه و ارتقای توانمندی‌های این گروه می‌تواند به ارتقای کیفیت فرهنگ عمومی کشور منتهی شود. مهندس نویدادهم با بیان اینکه باید به انسان به عنوان یک سرمایه مهم نگاه شود گفت: درزمانی سرمایه سازمان‌ها وکشور‌ها در واقع سرمایه‌های مالی و فیزیکی بود ولی امروزه این موضوع تغییر کرده واین دانش به وجود آمده که به انسان به عنوان سرمایه اصلی نگریسته شود که این موضوع قابل تاملی است. وی با بیان این‌که معمولا بخش‌های آموزشی در همه حوزه‌ها با چالش‌های مالی روبرو هستند گفت: سرمایه‌گذاری عملی و اجرایی مناسب در این حوزه نداشتیم و در بخش تحقیقات هم سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته و کمتر از سه درصد درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و این درحالی است که این میزان باید سه درصد باشد.

ارسال نظر: