یادداشت میهمان

وکالت؛ فرشته عدالت یا «کسب و کار»

کدخبر: 2366162

فقط یک نکته همچنان مفقود است و آن اینکه چرا سایر نخبگان و مردم عادی که تجربه دفاتر وکلا و امور قضایی را دارند چنین داوری ندارند و این روزها غیر از وکلا کسی در دفاع از فرشتگان عدالت چیزی نمی نویسد.

نسیم آنلاین ؛ فرهاد نوائی (دکتری جامعه شناسی سیاسی): در روزهای اخیر از رسانه ها این خبر زیاد شنیده می‌شود که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون جهش تولید قرار است برخی موانع تولید و اسباب انحصار را بردارد و از طرفی هم با تعیین مشاغل پول ساز و انحصاری چون وکالت در زمره «کسب و کار» سد انحصار و کژکارکردی آنها را بردارد.

نگارنده هیچ‌ سود و زیان خاصی در این حوزه ندارد اما از این واقعیت اقتصادی و جامعه شناختی بخوبی آگاهم که هر تحول و جراحی ضد انحصاری حامیان و مخالفانی خواهد داشت. هیچ ایدئولوژی پیچیده ای وجود ندارد، حامیان تغییر کسانی هستند که تغییر وضع موجود به نفعشان است و مخالفان هم کسانی هستند که دل کندن از منافع همیشگی انحصار برایشان تلخ و دشوار است.

در اینجا خلاصه جریان این است که کسب و کار محسوب شدن وکالت یعنی انحصارزدایی از این حرفه ، ارزان سازی خدمات حقوقی و از همه مهمتر اشتغال­زایی و ورود موجی از وکلای جوان به این بازار جذاب یا به قول معروف زیادشدن دست در بازار وکالت. بدیهی است که منتفعان و حامیان این طرح عامه مردم، صاحبان کسب و کار و دانش آموختگان حقوق، فقه و... و خانوادهای آنها هستند.

در مقابل جبهه ناراضی وکلای فعلی هستند که به نظر من هم حق دارند نگران باشند چون بازارشان رقابتی می‌شود و از بسیاری مزایای بی حساب و انحصاری محروم می‌شوند. این روزها جبهه مخالف که وکلای محترم هستند از تفسیر قرآن و روایات گرفته تا سخنان فلاسفه و عرفا در پی آنند تا به هر حیلتی که شده به مردم و نمایندگان ثابت کنند آنها بر بال فرشته عدالت سوارند و شمشیر وسط ترازوی عدالتند و نه کاسب و عاشق پول.

فقط یک نکته همچنان مفقود است و آن اینکه چرا سایر نخبگان و مردم عادی که تجربه دفاتر وکلا و امور قضایی را دارند چنین داوری ندارند و این روزها غیر از وکلا کسی در دفاع از فرشتگان عدالت چیزی نمی نویسد. واقعیت آن است که وکالت غیر از کسب و کار چیز دیگری نیست تقاضای ما مردم از وکلای محترم آن است که همچنان پاسدار قانون و عاشق مردم و عدالت بمانید و اینهمه در صدد لابی و فشار بر نمایندگان محترم مجلس نباشید.

لطفا اجازه بدهید فرشته عدالت کمی ارتفاع کم کند و نمایندگان همان مردم که دغدغه شان را دارید به نفع مردم این قانون را تصویب کنند. راستی حکمای ما در زبان فارسی گفته اند" مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید" بر این اساس اجازه بدهید مردم خود سخن بگویند و بر اساس تجربه شان نشان فرشته عدالت یا هرچیز دیگر را به شما اعطا کنند، ما مردم با ازدیاد وکیل هیچ مشکلی نداریم و اجازه بدهید در انتخاب وکیل اختیار و آزادی بیشتری داشته باشیم.

ارسال نظر: