غیزانیه همچنان تشنه‌ی آب

کدخبر: 2373154
خبرنگار:

حدود ۴ ماه از آماده شدن طرح مطالعاتی آبرسانی به منطقه بیرم فارس از سوی سازمان آب استان فارس و تصویب اعتبار این منطقه در بودجه امسال از سوی مجلس می‌گذرد، اما هنوز عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده است.

به گزارش نسیم آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو: بیرم لارستان یکی از بخش‌های جنوبی استان فارس است که در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و خشکسالی و کمبود آب یکی از بزرگترین مشکلاتش به حساب می‌آید. این در حالی است که بسیاری از چاه‌هایی که آب شرب اهالی را تامین می‌کرد به علت پایین آمدن کیفیت از سرویس خارج شده است.

با شروع فصل گرما، مردم برخی از نقاط استان فارس همانند سال‌های گذشته با مشکلات بیشتری برای تامین آب شرب مواجه شدند. معمولا مشکلات روستانشینان بیش از شهرنشینان است؛ به این دلیل که از امکانات کمتری نسبت به مردم شهر برخوردارند.

بخش بیرم چیزی حدود ۱۵هزار جمعیت دارد؛ منطقه تاریخی بیرم که بخشی از آن جزو شهرستان لارستان و بخش دیگر جزو شهرستان لامرد است، چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که تقریبا تمام این جمعیت آب شرب سالم ندارند و مجبورند با انواع مشکلات کم آبی دست و پنجه نرم کنند.

1400112_822

در منطقه بیرم آب‌انبار‌های فراوانی وجود دارد؛ اهالی روستا‌های مختلف باید چندین کیلومتر را با فرغون و گالن بیایند و با حلبی از آب‌انبار‌ها آب بکشند و بعد با دو گالن ۲۰ لیتری، به خانه برگردند، ساختار آب انبار به گونه‌ای است که با بارش باران‌های فصلی، آب به زیر زمین رفته و طی فرایند از لابه‌لای خاک به سمت گودال آب‌انبار حرکت می‌کند؛ یعنی لازمه رسیدن آب به آب‌انبار رد شدن آن از زمین است که همین غیربهداشتی بودن آن را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود حدود ۶ سال قبل مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهر‌های شرقی و جنوب فارس برای همیشه حل شده و شهروندان ساکن این نقاط از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند، اما این مهم همچنان در پیچ و خم طرح آبرسانی مانده است.

شنیده‌ها حاکی از این است که بالا بودن بیش از حد EC و نیترات آب، افت فشار، هزینه مضاعف تامین آب شرب، افزایش بیماران کلیوی، دیالیزی و سرطان گوارشی منطقه، پوسیدگی و زرد شدن دندان‌های اغلب مردم و سوختن چشم هنگام وضو و استحمام از مهمترین دلایلی است که باعث شده مردم این منطقه به مهاجرت روی آورند.

به گفته یکی از ساکنین این منطقه، قریب به یکسالی است که با کمک اصحاب رسانه، گروه‌های جهادی و تشکل‌های دانشجویی پس از پیگیری‌های فراوان سرانجام تلاش کردیم این مشکل را به گوش مسئولان استانی و کشوری برسانیم، با متقاعد کردن و همراهی دو نماینده لارستان و لامرد، تذکر در صحن علنی و جلسات متعدد توانستیم وزارت نیرو را موظف کنیم که طرح مطالعاتی آبرسانی به این منطقه را تکمیل کند.

1400113_593

طبق این طرح ۵ بخش بیرم، عمادشهر، چاهورز، خیرگو و علامرودشت از محل افزایش ظرفیت خط اول انتقال آب از سد سلمان فارسی که اکنون موجود است و برای افزایش حجم آب این خط نیز پروژه ترمیم و تأمین تجهیزات با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان (ازسد سلمان تا خنج) اجرا می‌شود.


تصویب آب‌رسانی به غیزانیه فارس در بودجه ۱۴۰۰
در این راستا، سیدموسی موسوی، نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس در مورد مشکل کم آبی این منطقه می‌گوید: از ابتدای ورود به مجلس، پیگیری پروژه انتقال آب از سد سلمان به غیزانیه فارس را کلید زدیم تا هم کام این مردم زجرکشیده سیراب شود و هم خیال‌شان را برای همیشه آسوده کنیم که از آبی پایدار برخوردار خواهند بود.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس می‌افزاید: ابتدا جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم و همه مسئولان عالی‌رتبه وزارت نیرو و استان فارس را دور یک میز جمع کردیم. هرچند هماهنگی همه این افراد کاری سخت بود، اما معاون وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، رئیس کمیسیون عمران مجلس، استاندار فارس، معاون عمرانی و معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل آبفا فارس و مدیرکل آب منطقه‌ای استان ازجمله افرادی بودند که در این نشست حضور یافتند.

1400110_265

وی می‌افزاید: در این جلسه پس از ارائه توضیحات مبنی بر ضرورت اجرای پروژه انتقال آب از سدسلمان واقع در قیر، کلیات طرح به تصویب رسید. ازسوی دیگر پیرو مکاتبات و جلسات دیگر با مقامات ارشد وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت آبفا کشور، مجوز تخصیص آب از سدسلمان فارسی به این منطقه محروم نیز به تصویب رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان می‌کند: صدور مجوز قانونی برای آغاز به‌کار پروژه خط انتقال آب بسیار زمان‌بر بود؛ چراکه مقدمات این کار ازجمله انتخاب شرکت مشاور برای انجام مطالعات، تصویب طرح در کمیته وزارت نیرو، تقاضای مکتوب وزیر نیرو از معاون رئیس‌جمهور، اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، درج در لایحه بودجه و ...، روندی سخت و زمان‌بر بود که حداقل ۲ سال کار را به تعویق می‌انداخت.

رئیس سابق مجمع نمایندگان فارس می‌افزاید: برای آنکه بتوانیم این مسیر را سریعتر طی کنیم، راهی میان‌بر دنبال شد و هنگامی که لایحه بودجه ۱۴۰۰ ازسوی دولت به مجلس ارائه شد، پیشنهادی را ارائه دادیم تا این طرح به یکی از پروژه‌های دیگر لایحه بودجه که از قبل دارای کدردیف بوده اضافه شود.

1400111_448
موسوی تصریح کرد: این طرح ابتدا در کمسیون عمران به تصویب رسید و سپس آنقدر بر آن سماجت شد و جلسه برگزار کردیم تا بالاخره هم کمیسیون تلفیق و هم سازمان برنامه و بودجه کشور آن را پذیرفتند و این پروژه با تصویب مجلس در بودجه ۱۴۰۰ قرار گرفت.

شایان ذکر است، اکنون با گذشت ۴ ماه از آماده شدن طرح مطالعاتی آبرسانی به این منطقه از سوی امور آب استان فارس و تصویب اعتبار آبرسانی به غیزانیه فارس در بودجه امسال توسط مجلس، هنوز عملیات اجرایی آن را آغاز نشده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: