گزارشی از نشست بازسازی ساختار فرهنگ

کدخبر: 2375719

همایش منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد

نسیم‌آنلاین: پیش از ظهر روز شنبه 23 مهر 1401 همایشی با عنوان «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این نشست که با نطق رئیس جمهور، وزیر فرهنگ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس سازمان تبلیغات همراه بود برخی از فعالین فرهنگی کشور نیز حضور داشتند.

رئیس جمهور در سخنان خود در این همایش به ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ تاکید کرد. وی تحول عرصه فرهنگ و پیشرفت فرهنگی را مقدمه و پرچمدار پیشرفت در هر زمینه دیگری از نظر رهبری دانست. رئیسی به روشنفکران تذکر داد که آسیب‌شناسی‌های دقیق خود را قبل از وقوع بحران‌ها بیان کنند و به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند. ایجاد حرکات انقلابی که در بطن خود درون‌مایه عقلانی دارند از نظر سید ابراهیم رئیسی راهی برای ایجاد حرکتی جدید و متفاوت با قبل است. رئیسی با بیان اینکه قسمتی از راه در مراکز فرهنگی طی شده و منظومه‌ای عظیم نیز از سخنان رهبری در مورد فرهنگ وجود دارد، متولیان این تحول را به بهره از این گنجینه عظیم تشویق کردند. رئیسی اقتضائات عصر مجازی و لزوم تهیه پیوست اقناعی برای پیاده کردن تحولات و بازسازی‌های فرهنگی را به افراد مدنظر گوشزد کرد. وی تاکید داشت باید خود جوانان را برای ایجاد این تحول بکار بگیریم.

در ادامه به لزوم ایستادگی در برابر فرهنگ‌های متخاصم و همچنین تعامل با فرهنگ‌های دوست تاکید شد. بسته ویژه طرح تحول انقلابی آخرین چیزی بود که جناب رئیس جمهور به اجرا و ارزیابی منظم آن تاکید داشتند. ایشان برای اجرا، اقناع افکار عمومی و ارزیابی اقدمات انجام شده در رابطه با این طرح، دو مورد از نهادهای فرهنگی موجود را نام بردند ولی این وظیفه را به نهاد خاصی واگذار نکردند. اجرای این طرح نیز بانی مشخص و معینی ندارد.

در ادامه‌ی این نشست  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانات رهبرانقلاب، تحول انقلابی در همه حوزه‌ها را امری ضروری خواند. محمد مهدی اسماعیلی به تلاش‌های گذشته وزارت در کنار دبیرخانه شورای عالی و سازمان تبلیغات برای بازسازی جبهه فرهنگی اشاره کرد. اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگی کشور از وضع اقتصادی به مراتب اسف‌بارتر است به ضعف‌ها و بحران‌هایی که در دهه گذشته در حوزه مدیریت فرهنگی وجود داشت اشاره کرد. وی به آرمان تقدم امر فرهنگی بر باقی امور نیز ارجاع داد.

وزیر ارشاد با اشاره به افت بودجه وزارت فرهنگ از کامل بودن برنامه آقای رئیس جمهور در یک سال گذشته سخن گفت. در سخنان وزیر ارشاد همچنین به احیای شورای هنر در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدیریت کشور در حوزه هنر اشاره شد. وی راه اجرای فرمان رهبر برای تحول فرهنگ را یکپارچگی در حوزه مدیریت دولتی خواند. وزیر ارشاد در سخنان خود از ایجاد ستاد فرهنگی دولت به دستور رئیس جمهور خبر داد. اسماعیلی در جمع‌بندی مباحث خود گفت که همه تصمیمات در زمینه امور فرهنگی باید در ستاد فرهنگی دولت گرفته شود و این ستاد باید تقویت شود تا موفق به گرفتن تصمیمات درست باشد. به عقیده‌ی وزیر ارشاد اکنون بهترین زمان است که از جبهه فرهنگی انقلاب که پس از فتنه 88 بوجود آمد استفاده بهینه را ببریم.

سعیدرضا عاملی در صحبت‌های خود با تاکید بر سخنان رئیس جمهور درخصوص لزوم بازسازی ساختار فرهنگی، درک درست این مطلب را بسیار مهم خواند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از مسائل مهم در مدیریت فرهنگی کشور را دور بودن سیاست‌گذار از مردم خواند. وی با اشاره به معضلات فضای مجازی به بحران‌ دوفضایی شدن امر فرهنگ اشاره کرد. دوفضایی شدن باعث می‌شود علاوه بر فضای حکمرانی، فضایی فرامحلی نیز ایجاد شود که خارج از دسترس دولت است. عاملی از لزوم بازسازی ساختار فرهنگی در راستای مدیریت این جهان دوفضایی سخن گفت و به تفاوت این نسل با همه‌ی نسل‌های گذشته پافشاری کرد. ایشان هم از اقناع عمومی به عنوان ضرورتی گریزناپذیر نام برد و سواد مجازی را راهی برای جلوگیری از درگیری مردم با اطلاعات غلط مطرح کرد. از نظر عاملی تکثر تفاسیر از فرهنگ در جامعه باعث گم شدن هدف در این حوزه است. 

رئیس سازمان تبلیغات نیز با اشاره به برخی از ضعف‌ها در حوزه فرهنگ، مردم را شایسته عذرخواهی دانست. قمی هم مانند دیگر سخنرانان این همایش به لزوم تحول و بازسازی اساسی برپایه عقلانیت و معنویت تاکید کرد. ایشان به اهمیت حلقه‌های میانی در عرصه فرهنگ اشاره کرد و از لزوم توجه به این نسل جدید در تحول ساختار فرهنگی گفت. ضرورت کشف استعدادها برای پیشرفت کشور و ضرورت کار ستادی و وجود نهادهای موثر برای مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمن آخرین نکاتی بود که ایشان خاطر نشان کردند.

ارسال نظر: