لباسی بی نشان از هویت ایرانی

کدخبر: 2375801
خبرنگار:

نسیم‌آنلاین: لباس طرفداران تیم ملی فوتبال برای جام جهانی ۲۰۲۲ با عنوان «پیروز» در جلسه شورای فرهنگ‌ عمومی رونمایی شد.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در این باره گفت: در لباس رسمی تیم ملی فوتبال کشور، تصویری از کاراکتر یوز ایرانی و پیروز و چیزی که منتسب به ایران باشد، نداشتیم. از این رو، با الزام ستاد فرهنگی رسانه‌ای جام جهانی به کارگروه مد و لباس، این طرح از میان ایده‌های برگزیده، برای لباس طرفداری تیم ملی انتخاب شد. لباس طرفداری با هماهنگی و نظارت فدراسیون فوتبال، شورای فرهنگ عمومی و وزارت ورزش و جوانان انتخاب و به تصویب رسیده و شهروندان نیز می‌توانند آن را خریداری نمایند.

طرح لباس طرفداری ایران در جام جهانی شامل تصویر پیروز (یوز ایرانی)، استان‌های و نقشه ایران یک حرف میخی و 6 خط به نشانه 6 دوره حضور ایران در جام جهانی می‌باشد.

6242088462420887

استفاده و تصویب این طرح درحالی است که از فرصت حضور در جام جهانی و همگروهی با تیم‌هایی همچون انگلیس و آمریکا میشد استفاده بهتری برای نمایش فرهنگ و هویت ایرانی نمود.

اقوام و فرهنگ ایرانی سرشار از سنت‌ها و لباس‌هایی ست که در جهان کمتر نمونه‌ای از آنها را می‌توان یافت. اقوام کرد، ترک، بلوچ، لر، ترکمن و استان‌هایی همچون خراسان و گیلان و خوزستان و نقوش ایرانی نظیر بته‌جقه و ختایی، منبعی بزرگ از پوشش و فرهنگ ایرانی ست که می‌توان با الهام از آنها به طرحی نمادین برای معرفی هویت و تاریخ ایران رسید. مساله‌ای که در میان طرفداران فوتبال سایر کشورها که در رویدادی بزرگ مثل جام‌جهانی حاضر می‌شوند، متفاوت است.

به عنوان مثال طرفداران کشورهایی همچون ژاپن، مکزیک، آفریقای جنوبی و برخی کشورهای دیگر همواره از نمادهای خود در میان سکوهای ورزشگاه استفاده می‌کنند که توجه رسانه‌ها و سایر ملت‌ها را به خود جلب می‌نمایند. البسه و کلاه‌های خروس‌نما نماد کشور فرانسه، کلاه‌های وایکینگی نماد کشورهای اسکاندیناوی نظیر ایرلند و دانمارک و لباس‌های شوالیه نماد کشور انگلیس از جمله مشهورترین مواردی هستند که همواره در رویدادهای مهم ورزشی، قاب‌ها و صحنه‌های جالبی را خلق می‌نمایند.

resized_614542_198

resized_614549_370

resized_614537_523

اما یکی از مشهورترین این موارد مربوط می‌شود به ووووزلا که در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی به شهرت جهانی رسید که تبدیل به یکی از نمادهای جام‌جهانی 2010 شد. شیپوری که برگرفته از شاخ گوزن آفریقایی‌ست و صدایی شبیه صدای فیل تولید می‌کند که می‌شد آن را در سراسر آفریقای جنوبی پیدا نمود ولی پس از جام‌جهانی 2010 در بسیاری از مسابقات دیگر مورد استفاده گسترده قرار گرفت تا جایی که در جام‌های جهانی بعدی، یکی از مواردی که بصورت رسمی در لیست موارد ممنوعه اعلام می‌شد، ووووزلا بود.

6435_135

اکنون و با رونمایی از لباس طرفداران ایران در جام‌جهانی بنظر می‌رسد ایران حداقل در این مورد و با استفاده از تماشاگران ایرانی، برنامه‌ای هماهنگ و دقیق برای شناساندن و گسترش فرهنگ و رسوم و تاریخ خود ندارد. مساله‌ای که با توجه به همسایگی کشور قطر با ایران و حضور گردشگران فراوان از سراسر جهان در این منطقه، می‌توانست فرصت بسیار بزرگی برای گسترش گردشگری در ایران فراهم نماید.

از طرف دیگر، برگزاری جام‌جهانی در حاشیه خلیج فارس و تلاش کشورهای غربی و عربی برای تغییر نام آن، می‌توانست فرصت بزرگی باشد که این نام تاریخی را بصورتی ویژه به جهانیان گوشزد نمود. مساله‌ای که جایی در میان طرح این لباس و لباس رسمی تیم‌ملی که هنوز رونمایی نشده است، ندارد.

شاید ملاحظات فیفا بهانه‌ای برای نبود این نمادها در لباس رسمی تیم ملی باشد، ولی لباس طرفداران تیم‌ملی می‌توانست این کمبود را جبران نماید.

ارسال نظر: