در آستانه پرواز سیمرغ چهل‌ویکم

تمجید و انتقاد اعضای هیئت انتخاب فیلم از آثار ارسال شده به جشنواره فجر

کدخبر: 2376131
خبرنگار:

در آستانه آغاز چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، اعضای هیئت انتخاب فیلم این جشنواره از آثار ارسال‌شده تمجید کردند. تمجیدی که البته از چاشنی انتقاد هم خالی نبود.

در آستانه آغاز چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، پرویز شیخ‌طادی و رضا پورحسین از اعضای هیئت انتخاب فیلم جشنواره درمورد سیمرغ چهل‌ویکم به اظهار نظر پرداخته‌اند. پرویز شیخ‌طادی، درباره این جشنواره به خبرگزاری برنا می‌گوید: «در ابتدا پیش‌بینی من این بود که امسال نیز سیر نزولی چند سال اخیر جشنواره تداوم خواهد یافت و احتمالاً در جشنواره امسال هم درنهایت سه یا چهار اثر خوب و مخاطب‌پسند خواهیم داشت. اما بر خلاف تصور من نسبت به سال گذشته فیلمسازان توجه بیشتری به جذابیت‌های سینمایی داشتند و روایت قصه و داستان‌گویی در کانون توجه قرار داشت. ضمن اینکه به لحاظ فرم هم آثار قابل‌توجهی داریم. رشد کیفی آثار مشهود است و مخاطب‌ با تماشای آثار جشنواره خود به این نتیجه می‌رسد.»

شیخ‌طادی همچنین با تمجید از سطح کیفی آثار ارسال شده به جشنواره می‌گوید: «سطح کیفی فیلم‌ها در برخی رشته‌ها بخصوص بازیگری، فیلمبرداری و کارگردانی آنقدر به هم نزدیک بود که کار انتخاب را برای هیأت انتخاب سخت می‌کرد. رقابت برای رساندن آثار به جشنواره جدی بود و برخی از فیلمسازان مدام در تلاش بودند که نسخه تکمیل شده‌تر از فیلم را به دست هیأت انتخاب برسانند. حدود پنج، شش اثر در بخش تکمیل جلوه‌های ویژه هستند که امیدواریم به جشنواره برسند.»

عضو هیئت انتخاب فیلم جشنواره فیلم فجر درباره تنوع آثار ارسالی به «طیف روشنفکر و هنرمندان» توصیه کرده به تماشای چند فیلم این جشنواره بنشینند. او در ادامه درباره تنوع آثار ارسال‌شده به جشنواره گفته: «برخی آثار جامعه فرهنگی و هنری را مورد توجه قرار داده و کار پژوهشی خوبی انجام شده است. در حوزه روانشناختی کارهای مهم و اثرگذاری داریم که به لحاظ فرم و چند رشته‌ سینمایی حرف جدی برای گفتن دارند. آثار پلیسی-معمایی جذابی داریم که حداقل در سطح آسیا توان رقابت با آثار مشابه را دارند. در حوزه دفاع مقدس آثاری متفاوت داریم که تا حدودی با نگاه نویی، پرداخت موضوع داشته‌اند. کارهای درام و عاشقانه داریم که برخی موفق بودند و بخشی از حد متوسط فراتر نرفته‌اند.» او همچنین قول داده در جشنواره امسال«مخاطبان با رضایت خاطر سالن سینما را ترک کنند.»

دکتر رضا پورحسین، از دیگر اعضای هیئت انتخاب فیلم جشنواره در یادداشتی که در اختیار روابط عمومی جشنواره فیلم فجر قرار داده گفته است: «شاهد فیلم‌های خوبی در جشنواره امسال هستیم.» او همچنین از حضور چند فیلم «مبتنی بر اندیشه» در جشنواره امسال خبر داده و در عین حال از «کاهش تلخ‌گرایی» در سیمرغ چهل‌ویکم تمجید کرده است.

عضو هیئت انتخاب فیلم جشنواره فجر از آنچه «خودتحقیری و خودتخریبی» خوانده انتقاد کرده و اینچنین نوشته: «چرا سینمای ما از ایجاد "روحیه علم گرایی" غفلت می‌کند؟... فراموش نکنیم بخش مهمی از سینمای امروز دنیا، گشودن پنجره‌ای برای ایجاد روحیه علم‌گرایی در جامعه را در دستور کار خود دارد. این موضوع در سینمای ایران دارای نقص فراوانی است.» پورحسین در انتقادی دیگر از نبود فیلم‌های طنز در جشنواره گله کرده و گفته است: «شاید در شرایط امروز اجتماعی و اقتصادی، ساخت فیلم‌های نشاط آور نجیب، ضرورت بیشتری داشته باشد.» درنهایت پورحسین از از «کارگردان‌ها و تهیه کنندگان و نیز عوامل فنی و هنری» قدردانی کرده و نوشته است: «باید قدردان آنان باشیم که در شرایط امروز، خود را به آب و آتش می‌زنند تا به طبع بزرگ مخاطبان سینمای ایران، پاسخ بدهند.»

اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکم توسط هیئت انتخاب فیلم گزینش و پنجم بهمن‌ماه امسال اعلام خواهند شد. فروش بلیت جشنواره نیز از هشتم بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر: