طرح جامع عفاف و حجاب ابلاغ شد/گوشه‌نشینی مجلس

کدخبر: 2376168
خبرنگار:

باوجود عدم تصویب در مجلس شورای اسلامی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید طرح جامع عفاف و حجاب به همه ادارات ابلاغ شده است.

آیت‌الله صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: «در لیست تحریم‌ها ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز قرار دارد اما به فضل الهی امروز در تمام وزارتخانه‌ها و ادارات شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده و طرح عفاف و حجاب تهیه شده و به همه ادارات ابلاغ شده است.»

دقیقا معلوم نیست منظور خطیب نماز جمعه تهران از «طرح عفاف و حجاب»، طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 1384 است که رئیس جمهور تیرماه امسال آن را ابلاغ کرد، یا طرح جامع عفاف و حجاب مصوب ستاد امر به معروف و نهی از منکر. اما با توجه به مضمون کلی سخنان رئیس ستاد امر به معروف به نظر می‌آید منظور همان «طرح جامع عفاف و حجاب» مصوب ستاد امر به معروف باشد.

صدیقی همچنین گفته است: «ستاد امر به معروف بلندگویی برای دعوت به خیر است. حتی در برخی از استان‌ها سیستمی پیش بینی شده تا اگر در هر اداره‌ای تخلفی صورت گرفت توسط این ستاد به بالاترین مسئول منتقل شود و اگر اقدامی صورت نگرفت آنها وارد عمل شوند. آنها دیدند که ستاد امر به معروف در حفاظت از احکام دین و خدمت به مردم موثر است و آن را تحریم کردند.»

ابلاغ این طرح به ادارات در حالی است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر اساسا شان قانون‌گذاری ندارد و همچنین این طرح به تصویب نمایندگان مجلس نرسیده است. حجت‌الاسلام صانعی دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر یزد 14 آذر امسال اجرای طرح را منوط به کارشناسی در مجلس دانسته و گفته است: «چنانچه عموم جامعه نظرات خود را در خصوص طرح جامع عفاف و حجاب ارائه کنند این طرح بعد از کارشناسی و مطرح شدن در مجلس، در آینده نزدیک در کل کشور به صورت کارشناسی شده اجرایی شود». 

رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه‌ای با حضور بانیان ستاد امر به معروف در سال 1372 با اشاره به انتظاراتی که از ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، تاکید کردند: «شما نباید "ستاد امر به معروف و نهی از منکر" باشید؛ باید "ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر" باشید ... مگر می‌شود یک ستاد ده نفره بنشینند و سازماندهیِ ستادیِ امر به معروف در سطح کشور را بکنند؟! این‌که اصلاً امکان ندارد ... نخواهید مباشرتاً، امر به معروف و نهی از منکر کنید. شما باید امر به معروف را در جامعه، احیا کنید. این، آن چیزی است که من خواسته‌ام... » 

باتوجه به اظهارات رئیس ستاد امر به معروف، به نظر می‌آید طرح جامع عفاف و حجاب باوجود عدم بررسی در مجلس شورای اسلامی می‌رود تا به مرحله اجرا در آید. این درحالی است که پیش از آشفتگی‌های اخیر در کشور حول محور حجاب، رئیس جمهور طرح عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرده بود. باید دید پیامدهای اجرای طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه چیست.

عکس: جماران

ارسال نظر: