در معرکه‌ی نهادهای فرهنگی در قبال موضوع حجاب اتفاق افتاد:

«کارگروه زیست عفیفانه»؛ وزارت ارشاد وارد می‌شود!

کدخبر: 2376303
خبرنگار:

شورای فرهنگ عمومی در بیانیه‌ای وظایف «کارگروه زیست عفیفانه» را اعلام کرد. این کارگروه خردادماه امسال توسط شورای فرهنگ عمومی تشکیل شد.

شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خردادماه امسال «کارگروه زیست عفیفانه» را تاسیس کرد. همچنین خرداد امسال بود که حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، دبیر کارگروه زیست عفیفانه، سه راهبرد برای این کارگروه تبیین کرد. او راهبرد اول را «بحث پایه چرخش گفتمانی از مسئله حجاب» دانسته و درمورد معنای آن گفته بود: «یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کنیم.»

او همچنین ضمن تبیین دسترس‌پذیری به پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع به عنوان راهبرد دوم، گفت: «معنی این راهبرد این است که  زنان و دختران ما برای به دست آوردن پوشاک عفیفانه به دردسر نیفتند.» بیاتی اما درمورد راهبرد سوم اینگونه توضیح داد: «افراد فوق‌ِهنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند که در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.» 

حالا دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در 29 بهمن، بیانیه‌ای صادر کرده و گفته: «کارگروه یا قرارگاه زیست عفیفانه با عزمی راسخ به دنبال تحقق مفاهیم کلان ذیل است:

الف: تحصیل تفاهم اجتماعی برای اعمال قوانین بدیهی و لازم الاجرا و بایسته‌های رفتاری مردان و زنان. ب: مداخله‌ی شناختی برای دفع جنگ نرم دشمن در زمین حجاب. ج: مواجهه هوشمندانه و ارتقا سرمایه اجتماعی سیاست‌ها. د: تکریم حداکثری منزلت زن تاریخ ساز ایرانی و کنشگری فعالانه دختران.»

این چرخش در توضیح راهبردها و روش‌ها احتمالا ناشی از اتفاقات چندماه اخیر است. اما باید دید در شرایطی که نهادهای فرهنگی گوناگون هرکدام راهکاری برای وضعیت حجاب ارائه می‌دهند نقش کارگروه زیست عفیفانه در رابطه با دیگرنهادها چگونه تعریف می‌شود.

ارسال نظر: