چرا روزنامه سازندگی توقیف شد؟

کدخبر: 2376308
خبرنگار:

روزنامه سازندگی امروز با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. این توقیف به استناد تبصره دو ماده (۵) و بند یازده ماده (۶) قانون مطبوعات انجام شد.

امروز دوشنبه اول اسفندماه در هفتمین جلسه‌ی هیات نظارت بر مطبوعات، رای توقیف «روزنامه‌ی سازندگی» به استناد تبصره دو ماده (۵) و بند یازده ماده (۶) قانون مطبوعات صادر شد. اما این بندها از قوانین چه می‌گویند؟

تبصره دو ماده پنج قانون مطبوعات از این قرار است: «مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است. در صورت تخلف، دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را موقتاً تا دو ماه‌توقیف و پرونده را خارج از نوبت رسیدگی نماید.»

همچنین ماده شش این قانون تصریح می‌کند که «نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی ‌و خصوصی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند.» یکی از این موارد اخلال، در بند یازده مشخص شده است: «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران.» براساس دلایل ذکر شده در رای توقیف، یک یا چند مورد از موارد بالا باعث توقیف این روزنامه شده است.

«امیر اقتناعی» مدیر گروه رسانه‌ای این روزنامه در این مورد به «ایسنا» گفته: «در این راستا فردا دوم اسفندماه ۱۴۰۱  جلسه‌ای برای مشخص شدنِ علّت این تصمیم و گفت‌وگو با مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد خواهیم داشت.» اقتناعی همچنین این تصمیم را غافلگیرانه دانسته و گفته: «تصمیم توقیف این روزنامه به‌صورت کاملاً ناگهانی اعلام شده و مدیرانِ روزنامه و اعضای تحریریه را به‌نوعی غافلگیر کرده است. حتی سوژه‌ها و گزارش‌های منتشرشدۀ چندوقت اخیر نیز محلِ گفت‌وگویی بین ما و هیات نظارت نبوده است که در شرایط فعلی دلیلی کافی برای توقیف روزنامه باشد.» او علاوه بر این با اشاره به نزدیکی شب عید گفته این تصمیم «فشار و مشکلات زیادی را برای اعضای تحریریه و دیگر همکاران این رسانه به‌وجود خواهد آورد و صدمات بسیاری را به آن‌ها و خانواده‌هایشان خواهد زد.»

گمانه‌زنی‌های زیادی نیز درمورد علت دقیق توقیف این روزنامه انجام شده است اما برای اطلاع دقیق‌تر از علت توقیف، باید منتظر توضیحات تکمیلی مسئولان امر ماند.

ارسال نظر: