دبیر ستاد امر به معروف به قالیباف: قانون حجاب را اصلاح کنید

کدخبر: 2376310
خبرنگار:

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، خواستار اصلاح قانون درمورد حجاب شد. او همچنین طرح جامع عفاف و حجاب مصوب ستاد امر به معروف را تنها راه برون‌رفت از وضع موجود دانسته است.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی یکم اسفندماه در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از قانون کنونی حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی، خواستار اصلاح این قانون شده است. او در این مورد گفته: «متاسفانه در قانون فعلی مجلس، دختران ما مجرم تعریف شده‌اند که باید حتی قبل از سوار شدن به مترو توسط پلیس دستگیر و برای محاکمه تحویل قوه قضاییه شوند. آیا واقعاً در شرایط فعلی این قانون، کارآمد و عاقلانه است؟ آیا اساساً امکان اجرای چنین قانونی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد این قانون بدترین نوع مواجهه با وضعیت موجود است.»

هاشمی گلپایگانی همچنین خطاب به مجلس نوشته است: «مجلس شورای اسلامی با اصلاح، به روزرسانی و بهبود قوانین، تعارضات حقوقی و تقابل‌های اجتماعی و اعمال سلیقه را باید رفع نماید و انتظار مردم از جناب‌عالی، راهبری حل این معضل و اصلاح قانون است.» دبیر ستاد امر به معروف، «طرح جامع عفاف و حجاب» مصوب ستاد را تنها راه برون رفت از وضع موجود دانسته که باعث می‌شود «کرامت انسانی افراد ضعیف‌حجاب نیز حفظ شود.» گلپایگانی همچنین افزوده که «متاسفانه عده‌ای به سلیقه خود قسمتی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را که مطابق میل و ذائقه‌شان است، برمی‌گزینند و پررنگ می‌سازند و قسمت دیگر را رها می‌‌نمایند و حق مطلب را به درستی ادا نمی‌کنند.»

از نکات قابل توجه این نامه این است که هاشمی گلپایگانی گفته طرح جامع عفاف و حجاب «برای کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شده است.» این در حالی است که آیت‌الله صدیقی  رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر اوایل بهمن‌ماه امسال گفته بود: «امروز در تمام وزارتخانه‌ها و ادارات شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده و طرح عفاف و حجاب تهیه شده و به همه ادارات ابلاغ شده است.» یعنی این طرح پیش از آنکه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود به ادارات ابلاغ شده است. این ناهماهنگی در گفتار دبیر و رئیس ستاد امر به معروف مسئله‌ای است که می‌تواند قابل تامل باشد. 

انتقاد دبیر ستاد امر به معروف از قانون کنونی مجلس در موضوع حجاب در حالی است که این قانون عملا اجرا نمی‌شود و آنچه پیش از این نیز با عنوان «گشت ارشاد» یا «گشت امنیت اخلاقی» و از این قبیل درحال اجرا بود در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی به راه افتاده بود. همچنین تاکید هاشمی گلپایگانی به «اصلاح قانون» در حالی است که پیش از این، جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود در مورد حجاب «خلا قانونی نداریم.» با توجه به این اظهارنظرهای ضد و نقیض به نظر می‌رسد بین مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این مورد اختلاف‌نظر وجود دارد.

 

ارسال نظر:
  • محمدی

    باسلام
    شما رسانه در رابطه با کارعملی فرهنگی پیرامون حجاب و عفاف در این تارنمایتان چکار کرده اید و آیا برنامه ای دارید ؟