اظهارنظرها درباره‌ی لایحه حجاب

کدخبر: 2376691
خبرنگار:

بعد از مشخص شدن محتوای لایحه‌ی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب اظهارنظرهای گوناگونی درمورد آنها انجام شد. برخی از این اظهار نظرها حاکی از تایید و برخی حاکی از نقد و نکوهش این لایحه بودند.

از چند روز پیش که لایحه‌ی حجاب بعد از بررسی توسط دولت به مجلس رسید اظهارنظرهای متفاوتی درباره آن صورت گرفت. برخی از این اظهارنظرها در این چند روز برجسته‌تر شدند. مهمترین این نظرات که توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امام جمعه مشهد و یکی از نمایندگان مجلس است از این قرارند:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: «افرادی که از لایحه حجاب و عفاف ایراد می‌گیرند آن را به طور کامل نخوانده و ندیده‌اند.»

خبرگزاری میزان از قول خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته است: «لایحه عفاف و حجاب در دستور کار بوده و افراد بسیاری بر روی آن کار می‌کنند، ولی برخی از افراد در زمین دشمن بازی می‌کنند.»

خسروپناه همچنین گفت: «طبق قانون موجود فردی که کشف حجاب کرده است مجرم بوده و ضابط قضایی باید آن را دستگیر کند و دادگاه تشکیل و خانم مکشفه برای خود وکیل بگیرد و در نهایت بر اساس قانون جریمه شود که با توجه به شمار مجرمین اجرای آن امکان پذیر نیست.»

وی ادامه داد: «در اصلاح قانون جدید به این نتیجه رسیده شده که جرم انگاری کشف حجاب فرایندی باشد به این معنا که در گام های اول به عنوان تخلف معرفی شده و جریمه بازدارنده برای آن صورت گیرد تا شمار مجرمین و مختلفین کم شود و در پایان کسی که لجاجت دارد به عنوان مجرم شناخته شود.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کسانی در حال نقد هستند که لایحه را ندیدند گفت: «حتی در کنار نهاد ریاست جمهوری عده‌ای برای اعتراض تجمع کردند. اگر هر سه قوه با چیزی همراهی کنند اما گفتمان سازی صورت نگیرد و پیوست رسانه‌ای نداشته باشد در اجرا موفق نخواهد بود.»

آیت‌الله علم‌الهدی: «مجلس بجای لایحه‌ی حجاب، صیانت از بی‌حجابی را تصویب نکند.»

به گزارش خبرگزاری مهر آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نماز جمعه امروز گفت: «در روزهای اخیر، مجلس درحال بررسی لایحه حجاب و عفاف است. آیا این لایحه حجاب است یا لایحه صیانت از بی حجابی؟»

وی با بیان اینکه امروز همه دین، موقعیت و ارزش اجتماعی ما به حجاب گره خورده است ادامه داد: «مجلس محترم با آگاهی از این موضوع، لایحه‌ای تصویب نکند که افراد همان‎طور که اگر کمربند ایمنی نبندند، جریمه مالی می‌شوند، به همین ترتیب اگر هم شعائر دین را زیر پا بگذارند و ارزش‌های اخلاقی جامعه را فدای امیال نفسانی کنند، فقط تعزیر مالی نامتناسب در انتظارشان باشد.»

او همچنین در این باره اضافه کرد: «خوشبختانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، اخیراً این لایحه را به نقد و بررسی گذاشتند و واکاوی آن را به کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ارسال خواهند کرد. امیدوارم این بررسی و تحلیل در راستای کمک به مجلس برای تعالی و پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب مؤثر واقع شود.»

نقدعلی، نماینده مجلس: «مجلس لایحه عفاف و حجاب را قبول ندارد.»

محمد تقی نقدعلی، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درخصوص انتقاداتی که به این طرح وارد شده است، به «دیده‌بان ایران» گفت: «درمورد نقدهای دغدغه‌مندان و دلسوازن عفاف و حجاب، من هم قبول دارم و انتقادات وارده را صحیح می‌دانم. باید کیفیت چینش قانون برای کسانی که از آن تخطی می‌کنند، در نظر گرفته و بازدارنده باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «اما باید این نکته را بگویم که زمانی که طرح یا لایحه‌ای به مجلس می‌آید، تا به مرحله نهایی و تصویب برسد، پیشنهادات و اصلاحات متعددی در آن انجام می‌شود. قوه قضاییه تغییراتی داده که ما به ضعف برخوررد نقد داریم. یعنی قوه قضاییه باید پایه‌گذاری محکمی می‌کرد. متاسفانه نمی‌دانم چرا قوه قضاییه انقدر با نگاه حداقلی برخورد کرده است نه با نگاه بازدارندگی اساسی.»

نقدعلی ادامه داد: «با این تفاصیل، پایه این طرح قوی نیست و امیدواریم بتوانیم این ضعفی که درطراحی رخ داده است را در صحن علنی به قوتی برسانیم. هر چند گاهی آنقدر یک طرح یا لایحه ضعیف بسته می‌شود که هر چه قدر برای قوت آن تلاش می‌شود، باز هم به حد مطلوب نمی‌رسد، همچون ساختمانی است که فوندانسیون ضعیفی دارد و امکان اضافه طبقه به آن وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم در صحن اصلاحات لازم را انجام دهیم و تراز مطلوبی که مردم از ما مطالبه دارند را به عمل برسانیم.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برای بازدارندگی چه اصلاحاتی باید روی لایحه صورت گیرد نیز گفت: «رفتارهایی که در بحث حجاب دارد در جامعه اتفاق می‌افتد، توطئه دشمن است و بحث برهنگی و رفتن به سمت خودنمایی را ترویج می‌کند. بنابراین باید یک سازوکار بازدارنده تعریف شود. سازوکارها هم متنوع و مختلف است. فعلا برخی از آن‌ها در این لایحه دیده شده ولی متاسفانه در برخی از موارد نه تنها آمر به معروف و ناهی ازمنکر تقویت نشده بلکه تضعیف شده است. در مواردی باید بازنگری شود تا یک لایحه‌ای در شان نظام دینی و اسلامی تعریف شود.»

نقدعلی در پاسخ به اینکه آیا کلیات این لایحه در کمیسیون فرهنگی تصویب می‌شود نیز گفت: «خیلی قاطعانه نمی‌توانم بگویم چرا که ممکن است کمیسیون اصلاحات لازم را انجام دهد و به صحن اعلام کند. چون کمیسیون دستش برای اصلاح باز است نیاز به رد ندارد، اصلاحات را انجام می‌دهد. در شرایط فعلی مجلس لایحه حجاب را قبول ندارد، لایحه را اصلاح و مجازات‌ها را بازدارنده می‌کنیم»

ارسال نظر: