رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی به‌شرط داشتن دفتر نمایندگی در ایران

کدخبر: 2376837
خبرنگار:

سخنگوی دولت با بیان اینکه همه کشورها برای فعالیت سکوهای اینترنتی قوانینی می‌گذارند، خاطرنشان کرد: از جمله اینکه پلتفرم‌ها باید دفتری در کشور میزبان داشته باشند که پاسخگوی عملکرد آنها در قبال مشکلات و تخلفات احتمالی باشد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشستی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره محدویت‌های اینترنتی و اینکه تا چه زمانی این موضوع ادامه پیدا میکند و موضوع ایجاد رانت برای سازندگان فیلترشکنان نیز گفت: «حق دسترسی ازاد به اطلاعات یک حق بشری است که البته قیودی دارد. حقوق بشر حقوقی هستند که قیودی در سازوکارهای اجتماعی برای پیاده شدنشان اجرا می‌شود. این قیود وابسته به مصالح عمومی تعیین می‌شود.»

جهرمی با بیان اینکه اینترنت برای دسترسی علمی به حوزه‌های مختلف باز است به موضوع فیلتر دو پلتفرم اشاره کرد و افزود: «طبیعتاً همه کشورها برای فعالیت سکوهای اینترنتی قوانینی می‌گذارند. اینکه باید دفتری در کشور میزبان داشته باشند که پاسخگوی عملکرد آنها در قبال مشکلات و تخلفات احتمالی باشند. همان قواعدی که کشورهای غربی برای فعالیت پلتفرم‌های خارجی دارند ما نیز همان انتظار را از پلتفرم‌ها داریم. این جدای از محتواهای تروریستی است که این دو پلتفرم انجام دادند و هیچ‌کس هم جوابگو نیست. هر سامانه و پلتفرمی که در چارچوب قواعد باشد ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.»

وی در خصوص تبعیض نیز تاکید کرد: «همین الان مثلا در مورد سلاح می‌گوییم عموم مردم حق دسترسی ندارند ولی پلیس مجوز دارد یا هر قشری بنا به رعایت قواعد و ضرورتی برخی اختیارات را دارند. همان مرجعی که ضابطه گذاری می‌کند در خصوص مقامات هم استثنا گذاری می‌کند. ولی در خصوص فرزندان آنها چنین چیزی وجود ندارد. اگر مصادیقی معرفی شود، قطعا برخورد می‌شود.»

سخنگوی دولت درباره مسئله حضور فرزند معاون رییس جمهور در خارج از کشور و فعالیت در شرکت دانش بنیان فیلتر شکن نیز گفت: «فرزند خانم خزعلی نه در این دولت بلکه چند سال پیش در شرایطی که زندگی مستقلی داشته به خارج از کشور رفته و در شرکتی که برای من مشخص نشد در زمینه فیلترشکن بوده است، فعالیت می‌کرد که البته اندکی بعد از تذکر رییس جمهور مبنی بر نبودن فرزندان دولتمردان در خارج از کشور به کشور برگشت.»

جهرمی در خصوص ادعای دسترسی بدون فیلتر‌ فرزندان مقامات به برخی پلتفرم‌ها نیز گفت: «چنین چیزی وجود خارجی ندارد. اگر مصادیقی را دیده‌اید شناسایی کنید چون این مصداق فساد است و به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اعلام کنید، برخورد می‌کنیم.» استقرار دفاتر نمایندگی پلتفرم‌ها در ایران علاوه‌بر شرایط و ضوابط این شرکت‌ها، تابع نظر کشورهایی چون آمریکا خواهد بود.

عکس: تسنیم

ارسال نظر: