«کتابفروشی دف» تعطیل شد

کدخبر: 2376839
خبرنگار:

«کتابفروشی دف» واقع در پل سیدخندان، پس از ۹ سال فعالیت تعطیل شد. مدیر این کتابفروشی معتقد است نمایشگاه کتاب به چرخه طبیعی نشر آسیب می‌زند.

به گزارش ایسنا، نشر دف با اعلام این خبر در صفحه مجازی نشر نوشته است: «امروز، نُه سال از روزی که قفسه‌های کتابفروشی‌ را با شوقی وصف‌ناپذیر طراحی می‌کردیم، می‌گذرد. نه سال کنار شما خندیدیم و اشک ریختم... هفته‌ای دو سه بار دور هم جمع شدیم، از آینده، از سیاست، از هنر و فرهنگ و اقتصاد سخن گفتیم. مشق گفت‌وگو کردیم و بهترین خاطرات زندگی را با شما رقم زدیم... امروز، کتابفروشی‌ نشر دف، واقع در پل سیدخندان تعطیل شد. از شما خواهش می‌کنیم برای رسیدن به فردای بهتر، سهم دانایی و مطالعه را مقدم بشمارید. البته ما هم برای بازگشتن و کوشش دوباره ناامید نیستیم.»

حمیدرضا شعبانی، مدیر نشر دف در گفت‌وگو با ایسنا درباره این تصمیم اظهار کرد: امکان تامین قفسه پر و پیمان کتاب و کتابفروشی سرزنده فراهم نیست. کتابی را این هفته ۷۰ هزار تومان می‌فروشیم، همان کتاب هفته بعد ۱۳۰ هزار تومان می‌شود. این کسری را به نحوی جبران می‌کنیم، کتاب را می‌فروشیم اما بعد باید ۲۰۰ هزار تومان از ناشر بخریم و شدنی نیست.

او با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و مشکلات تولید کتاب با تأکید بر این‌که کتابفروشی‌ صرفا جایی برای خرید و فروش و مبادله کالا نیست، اظهار کرد: کتابفروشی‌ها ذخیره‌گاه معنوی کشور هستند، رویدادهای مهم فرهنگی در کتابفروشی رخ می‌دهد و در این سال‌ها تلاش می‌کردیم سهم کوچکی در فرهنگ کشور ایفا کنیم.

او همچنین به استیجاری بودن ملک کتابفروشی و میزان مالیات تعیین‌شده اشاره کرد. شعبانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات کتابفروشی‌ها، فضای مجازی است که با تخفیف‌های نامتعارف آسیب بسیاری به جریان کتاب می‌زنند و به نظر می‌رسد وزارت ارشاد برنامه‌ای برای مهار این جریان که آسیب جبران‌ناپذیری به کتابفروشی‌ها می‌زنند، ندارد. البته این موضوع مربوط به دوره فعلی نیست و مشکلی است که از دوره قبل به این دولت رسیده است.

مدیر نشر دف با انتقاد از برگزاری نمایشگاه کتاب که البته امسال علاوه بر ناشران در بخش مجازی میزبان تعدادی از کتابفروشی‌ها هم بود اظهار نظر کرد: نمایشگاه به جریان طبیعی چرخه نشر آسیب می‌زند. فروش کتاب را بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در ۱۱ روز اعلام می‌کنند، این درحالی است که بهتر است این رقم در طول سال و خرد خرد از طریق کتابفروشی‌ها فروخته می‌شد و این موضوع بر کتابفروشی‌ها به ویژه کتابفروشی‌های شهرستان‌ها تاثیر منفی دارد.

چندی پیش انتشارات هاشمی هم اعلام کرده بود شعبه مرکزی انتشارات و کتاب‌فروشی هاشمی خیابان ولیعصر از پایان تیرماه ۱۴۰۲ تعطیل خواهد شد.

 

ارسال نظر: