یک قرن با یک کتاب

کدخبر: 2376760
خبرنگار:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اخلاص «شیخ عباس قمی» برای نوشتن کتاب مفاتیح الجنان گفت: نیت الهی این محدث باعث انتشار یک اثر فرهنگی شده که در صدمین سال آن ده‌ها برابر زمان نشر آن می‌درخشد و خواهد درخشید.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا محمدمهدی اسماعیلی در اختتامیه جشنواره صدسالگی تالیف مفاتیح‌الجنان گفت: «شیخ عباس قمی همه شرایط یک مومن والا را داشت و با یک نیت الهی باعث شد تا یک اثر فرهنگی به نام کتاب مفاتیح الجنان در یکصدمین سال انتشار آن، ده ها برابر زمان نشر آن می درخشد و خواهد درخشید.»

وی از مفاتیح به عنوان کتابی یاد کرد که در خانه همه ایرانی ها وجود دارد و جزیی از خانواده های ایرانی است، افزود: در طول دوره انقلاب و طی ۴۵ سال گذشته حدود ۲۸ میلیون نسخه از مفاتیح منتشر شده است و در سال گذشته ۲۵۰ هزار نسخه چاپ شده است. ۵۹ ناشر این کتاب را چاپ کرده‌اند و مفاتیح بعد از قرآن پرنسخه (تیراژ) ترین کتاب در جامعه ایرانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «اخلاص شیخ عباس قمی باعث ترویج این کتاب شده است. بارها به دوستانم در حوزه فرهنگ تاکید کرده ام کارهای مهم نیازمند عده و عده نیست. ما در مکتب قرآن یاد گرفته ایم عوامل مادی در کنار عوامل معنوی، ماندگاری را رقم می زند. کار شیخ عباس قمی برای ما متولیان فرهنگی و همه کارشناسان فرهنگی درسی است که اگر می خواهیم کار مانایی را انجام دهیم باید کار ما به اخلاص پیوند داشته باشد تا ماندگار شود و نورافشانی کند؛ همین کاری که کتاب مفاتیح الجنان انجام می دهد.»

اسماعیلی افزود: «گاهی تمام نهادهای رسمی و غیررسمی تلاش می کنند تا کاری را تولید کنند و هزینه‌های فراوانی هم صورت می گیرد ولی در یک شهرستان دوردست و گمنام عده‌ای جوان مخلص کاری را شروع می‌کنند که ناگهان سرود سلام فرمانده تولید می شود که میلیون ها عاشق آن را زمزمه می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «ما امروز به دعا و معنویت به عنوان یکی از ارکان تمدنی انقلاب اسلامی نگاه می کنیم. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بیش از ۱۴ بار از معنویت یاد کرده اند و امیدوارم با گسترش معنویت بتوانیم جامعه خود را نورانی و فرزندان خود را تربیت کنیم و جامعه را آماده ظهور و تشکیل دولت عدالت‌گستر مهدوی بنماییم.»

جایگاه والای کتابی معنوی چون مفاتیح الجنان پس از صدسال در دوره‌‌ی چیرگی فضای مجازی و وفور نرم‌افزارهای کتاب‌خوان، نشان از اثرگذاری ابزار کتاب در همه ادوار تاریخ دارد. کتاب کماکان از مهم‌ترین عناصر حوزه فرهنگ است.

 

ارسال نظر: