نمایشگاه کتاب تهران شروع به کار کرد

کدخبر: 2376593

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ساعت ۱۰ امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد و از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای تهران میزبان علاقه‌مندان به حضور در این رویداد فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، امروز، چهارشنبه 20 اردیبهشت‌‌ماه، بزرگترین رویداد فرهنگی ایران با «شعار  آینده خواندنی است» سی‌و‌چهار ساله شد. نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب 1402 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی تا پایان دومین ماه سال از کتاب‌دوستان میزبانی می‌کند. نمایشگاه کتاب تهران به‌واسطه میزان مشارکت ناشران، وسعت و استقبال میلیونی مردم در صدر رویداد‌های فرهنگی کشور تعریف می‌شود و به‌نظر می‌رسد، دوره سی‌و‌چهارم به‌دلیل سیاست‌های جدید متولیان امر، در مسیر تغییر و تحول قرار گرفته است. در این دوره علاوه‌بر حفظ الگوی برگزاری همزمان دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی، کتاب‌فروشان فرصت پیدا کرد‌ند تا کنار ناشران کتاب بفروشند.

200 کتاب‌فروشی که در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، عنوان نخستین ویترین‌داران حاضر در نمایشگاه ثبت شدند، در قالب «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» به‌مدت 10 روز می‌توانند با بهره‌مندی از یارانه دولتی، براساس شرایط فروش نمایشگاهی که با ناشران یکسان است، با مخاطبان سراسر کشور در تعامل باشند. با پیوند سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران و سامانه خرید از کتاب‌فروشی، درگاه مشترکی ایجاد شده تا کاربران به کتاب ناشران و کتاب‌فروشان دسترسی داشته باشند.

مطابق دوره سی‌و‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش فیزیکی این رویداد ملزم به حضور در بخش مجازی نیز هستند. اما آن دسته از ناشران که برای حضور در بخش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، الزامی برای عرضه کتاب در بخش فیزیکی ندارند. آنچه در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب در غرفه ناشران حاضر در مصلا قرار گرفته است، کتاب‌های منتشر شده از سال 1398 به بعد است اما کاربران با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی می‌توانند کتاب‌های منتشر شده از سال 1392 ناشران حاضر در این بخش را مشاهده و خریداری کنند.

بن خرید از نمایشگاه کتاب تهران به دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهل قلم اختصاص پیدا می‌کند. سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  600 هزار تومان است که 360 هزار تومان آورده مشمول و 240 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

سقف گروه دوم یعنی اعضای هیئت علمی، 700 هزار تومان تعیین شده که 350 هزار تومان آورده اعضا و  350 هزار تومان سهم  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. براساس اعلام مجریان برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 در مجموع به 9 هزار و 145 نفر از اعضای سامانه اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران یعنی مؤلف، مترجم، مصحح، محقق و همچنین افرادی که نقشی در تولید اثر داشته‌اند از‌جمله ویراستار و تصویر‌گر، بین 400 تا 800 هزار تومان اعتبار خرید کتاب تخصیص داده شده که مجموع افراد مشمول نیز 9 هزار و 145 نفر است. همانند دو ره قبل نمایشگاه، یارانۀ خرید کتاب در قالب «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص داده شده است.
 
امکان استفاده بن در بخش حضوری نمایشگاه
علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هفتمین روز مانده به برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور با انتشار پیام در حساب کاربری خود در توئیتر از امکان استفاده از مشمولان یارانه نمایشگاه در بخش حضوری خبر داد.

بنابر این تصمیم، مشمولان بن خرید از نمایشگاه می‌توانند بعد از ثبت سفارش در بخش مجازی این رویداد، خرید خود را انتخاب کنند؛ به‌عبارت دیگر خریداران دو انتخاب دارند؛ دریافت بسته خرید از طریق شبکه پست یا مراجعه به غرفه ناشر در محل برگزاری نمایشگاه کتاب.

راه دسترسی به غرفه ناشران در مصلا
مطابق اعلام مسئولان نمایشگاه، دو راه رسیدن به غرفه ناشران حاضر در بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند علاوه‌بر استفاده از نقشه نمایشگاه از نرم‌افزار ویژه این رویداد برای رسیدن به غرفه استفاده کنند. این نرم‌افزار را می‌توان از «کافه بازار»، «اناردونی» و «آی‌اپس» دریافت کرد. شماره تماس  91009898 از 9 تا 18 برای مراجعان حضوری و بازدیدکنندگان بخش مجازی نمایشگاه نیز پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایبنا؛  سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
*عکس از خبرگزاری کتاب ایران

ارسال نظر: