عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

لایحه حجاب به سرنوشت طرح شفافیت آرا دچار خواهد شد

کدخبر: 2376947
خبرنگار:

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین گفته است که برخی می‌خواهند قانون حجاب به شکل «نانوشته» باقی بماند. او همچنین اظهارات پاییز سال گذشته‌ی خود مبنی بر عدم نیاز به قانون جدید در حوزه‌ی حجاب را تکذیب کرد.

چند روز پیش نمایندگان مجلس به «دوفوریتی» شدن لایحه‌ی حجاب رای منفی دادند. به این ترتیب لایحه‌ی مذکور با قید یک فوریت در مجلس بررسی خواهد شد.

برای بررسی ابعاد ماجرا و همچنین جنجال‌های لایحه با حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگو کردیم. جلالی در این گفتگو از گروه «منسجم» که برای خود «تشکیلاتی» دارد و مانع تصویب ضوابط و قوانین است سخن گفت. او همچنین با انتقاد از «یک فوریتی» شدن این لایحه گفت که بررسی این طرح به عمر این مجلس قد نمی‌دهد و احتمالا به سرنوشت طرح شفافیت آرا دچار خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین اظهارات پاییز سال گذشته‌ی خود را مبنی بر «عدم نیاز به تصویب قوانین جدید در حوزه‌ی حجاب» تکذیب کرد. این در حالی است که جلالی در 16 آذر سال گذشته در گفتگو با نسیم‌آنلاین درباره‌ی حجاب گفته بود: «ما در این زمینه خلا قانونی نداریم.»

گرچه با خداحافظی ناگهانی این نماینده گفتگوی ما ناتمام ماند اما مشروح این گفتگو در ادامه می‌خوانیم.

 

نسیم‌آنلاین:‌ درمورد لایحه‌ی حجاب نظرتان چیست؟

جلالی: هنوز به کمیسیون ارجاع نشده است.

 

برخی می‌خواهند قانون حجاب «نانوشته» باقی بماند

نسیم‌آنلاین: خودتان لایحه را دیده‌اید؟

جلالی: بالاخره کار را باید از جایی شروع کرد. من احساس می‌کنم یک تیم منسجم که تشکیلاتی دارد و جزء مخالفین عفاف و حجاب است نمی‌خواهند بگذارند ما در این حوزه ضوابط و قوانینی داشته باشیم. لذا هر طرحی که بیاید چه قوی و چه ضعیف[رد می‌کنند]. البته هیچ کاری بی‌نقص نیست ما می‌خواهیم همه چیز را نمره‌ی بیست ببینیم خب املای نانوشته بیست است! اینها می‌گویند باید همه چیز نانوشته باشد و هرج و مرج را در عرصه‌ی عفاف و حجاب می‌طلبند. نمی‌گذارند اصلا این به بحث برسد. این متن تا دم مجلس آمد با هجمه‌ی شدیدی که به آن کردند آن را برگرداندند. خب از این باید یک احساس و استمزاجی داشته باشید. وقتی لایحه‌ای را به مجلس می‌فرستند به معنی این است که بنشینند آن را اصلاح کنند و اینکه بگوییم ضعیف است و فلان ماده‌اش اینطور است هیچوقت به نتیجه نمی‌رسیم. تبلیغات هم باعث شد این طرح دوفوریت رای نیاورد.

می‌خواهند نمایندگان را عصبانی کنند

ممکن است این طرفداران بی‌حجابی در لباس دوستان حجاب ظاهر شوند که من احساسم این است. اینها به وسیله‌ی بعضی از خودی‌ها به طرح حمله می‌کنند و انقدر به نمایندگان پیامک می‌دهند و آنها را محاصره کرده‌اند و به آنها توهین می‌کنند که فرد عصبانی شود و بگوید اصلا نخواستیم و نمی‌خواهیم چنین چیزی داشته باشیم. روی این مسئله باید تامل شود و در فضای کشور روی آن سیاستگذاری بکنند. باید ببینند این سیستم پیامک رسانی و تهدید و توهین چیست و از اینکه طرح ضعیف است و باید برگردد منظورشان چه چیزی است.

لایحه حجاب هم به سرنوشت طرح شفافیت آرا دچار خواهد شد

الان لایحه از دو فوریت به یک فوریت رفت و این یعنی تا یک‌سال‌ونیم دیگر در نوبت خواهد بود و این مجلس دیگر به آن نمی‌پردازد. من درمورد چیزی که نمی‌توانم در آن نقش داشته باشم چگونه نظر بدهم؟ مجلس دیگر وارد برنامه هفتم می‌شود و تا دم انتخابات مشغول برنامه‌ی هفتم است و دیگر اینها به این بحث نمی‌پردازند. مثل طرح شفافیت آرا که آن را به جایی فرستادند که هم دهان داروغه را ببندند و هم بی‌اثرش کنند. شفافیت را کاری کردند که خودشان هم نفهمیدند چه شد. الان طرح شفافیت آرا کجاست؟ این طرح هم شبیه همان می‌شود. طرح عفاف و حجاب را در فرایندی انداخته‌اند که هیچوقت به سرانجام نرسد.

نمی‌خواهند مسئله‌ی عفاف و حجاب ضابطه‌مند شود. متاسفانه عده‌ای از خودی‌ها هم در همین دام افتاده‌اند و با شعار حداکثری و کار بی‌عیب‌ونقص و... طرح متوقف شده است. بنابراین ما امیدوار به وجود این طرح نیستیم البته لایحه به کمیسیون فرهنگی هم واگذار نشده و به کمیسیون قضایی داده شده است که این هم یک مسئله‌ی دیگر است که این را می‌رساند که این طرح بنا نیست به سرانجامی برسد.

نسیم‌آنلاین: قبلا گفته بودید که در حوزه‌ی حجاب خلا قانونی نداریم درست است؟

جلالی: من نگفتم خلا قانونی نداریم. این مصاحبه مال من نبوده است.

نسیم‌آنلاین: نقل قول‌هایی در پاییز سال گذشته از شما هست که گفتید خلا قانونی در این حوزه نداریم و فقط شکل اجرای قانون تفاوت می‌کند.

جلالی: بله آیین‌نامه و شیوه‌ی اجرا می‌خواستیم. آن موقع چیزی نداشتیم بعد طرح خیلی خوبی را مجلس تهیه کرد اما صلاح ندیدند در مجلس مطرح شود و آن را به قوه قضاییه فرستادند. قوه قضاییه جرم‌انگاری کرد و به دولت فرستادند. دولت هم اصلاحاتی انجام داد و به مجلس فرستادند و توی هوا آن را زدند و نگذاشتند طرح فرود بیاید.

نسیم‌آنلاین: شما گفتید خلا قانونی نداریم اما به دوفوریتی شدن لایحه رای موافق دادید.

جلالی: خدمت شما عرض کردم که وقتی چیزی نداشتیم «کاچی به از هیچی» است. گفتم در آن زمان ما اگر بخواهیم به قوانین عمل بکنیم قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی که هست که این قوانین به ما کمک می‌کند. حتی بعضی قوانینی که وزارت کشور هم داشته است به ما کمک می‌کند. اما آقایون می‌گویند نه ما در همان حوزه‌ی تغییر روش هم نیاز به قانون داریم. یعنی شما وقتی می‌گویید امر به معروف درست است اما می‌گویید این امر به معروف را ضابطه‌مند کنیم. می‌گویید جرایم درست است اما جرایم را باید ضابطه‌مند کنیم. ما می‌توانستیم به قانون عمل کنیم اما آقایون می‌گویند بیایید ما رویکرد را از جرایمی که در قوانین قبلی هست به کاهش خدمات اجتماعی تغییر دهیم. شما هرچقدر جریمه‌ی مالی و زندان و شلاق بگذارید خب چرا ما هزینه‌های بیخود بگذاریم. ما می‌توانیم با روش‌های ساده‌تر که زودتر به نتیجه می‌رسند استفاده کنیم. خلاصه رفتند به سراغ کاهش خدمات اجتماعی.

کسی که نمی‌خواهد قوانین کشور را رعایت کند می‌تواند پاسپورتش تا مدتی محدود شود. می‌شود گواهینامه‌اش تا مدتی متوقف شود. می‌تواند خودرویش تا مدتی متوقف شود. می‌تواند در بعضی جاها مثل فرودگاه‌ها، مترو و... به آنها خدمات اجتماعی ندهند و بگویند هرکس در کشور ما قانون‌شکنی می‌کند هنجارشکن و غیرنرمال محسوب می‌شود. آدم غیرنرمال را از بعضی مزایا محروم می‌کنند. عده‌ای در صدد عادی‌سازی این مسئله هستند. نمی‌خواهند بپذیرند این قانون‌شکنی و هنجارشکنی است و این یک نوع تخلف و جرم بزرگ در دنیا محسوب می‌شود و دنبال عادی‌سازی هستند.

نسیم‌آنلاین: در دنیا جرم محسوب می‌شود؟

جلالی: بله قانون‌شکنی در دنیا جرم محسوب می‌شود. التماس دعا خدانگهدار.

 

ارسال نظر:
  • ناشناس

    اگر همین روحانیونی از ما که در مجلسند که باسوادن و اعتقاد دارم باسوادند مثل مثلا همون آقای محبی و ایشون و خیلی دیگر که هم با انقلاب آشنایی دارند هم تحصیلات در مسائل متفاوت دارند هم ..‌ در مساجد ما حضور داشتند و همون کارهایی که گفتم را انجام میدادند یعنی فعالیتهای مذهبی اجتماعی فرهنگی مناصب با همون کیفیتی که گفتم الان مسمر ثمر تر بودند و باید باشند و باید بیشتر هم بشند یعنی روحانیون باسواد و انقلابی با نگاه فرهنگی اجتماعی مردمی که توانمند سازی جامعه مردم در حوزه های مورد اشاره بود با کمک تفکر مدرن و ... با تلاش برای پیدا کردن زبان درست نه حذفی شما اول باید طرف آرام وارد اسلام بشه بشینه فلبش به این سمت بیاد بعد شروع به احکام کنید اگر این کارها را انجام ندید و بخش فرهنگی اجتماعی را رها کنید و مستقیما به سیاست بچسبید سیاست را هم از دست می دهید و سلام لطفا فکری کنید