عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

لایحه حجاب می‌تواند تا دو ماه آینده به صحن بیاید

کدخبر: 2376981

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با نسیم‌آنلاین می‌گوید لایحه‌ی حجاب طی دو ماه آینده می‌تواند به صحن بیاید. او همچنین خواستار این شد که کمیسیون فرهنگی، کمیسیون اصلی بررسی این طرح باشد.

طبق رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه‌ی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به شکل «یک‌فوریتی» بررسی خواهد شد. پیش از این، حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته بود بررسی لایحه‌ی حجاب به عمر این مجلس قد نمی‌دهد و بررسی آن عملا به یک‌سال‌ونیم تا دو سال دیگر موکول شده است.

این قضیه را از امیرحسین بانکی‌پور، نماینده‌ی مجلس و عضو دیگر کمیسیون فرهنگی جویا شدیم. بانکی‌پور اما این امر را تکذیب کرد و گفت که لایحه‌ی حجاب می‌تواند یک تا دو ماه آینده به صحن بیاید. او همچنین تاکید کرد که کمیسیون تخصصی این طرح باید کمیسیون فرهنگی باشد.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

نسیم‌آنلاین: نظرتان درمورد لایحه حجاب چیست؟

در یک سال گذشته وضعیت حجاب دل خیلی از دلسوزان و خانواده‌های شهدا را خون کرده و برخلاف این که دشمان ما با تمام تضادهایی که داشته‌اند همه در این حرکت وحدت کلمه داشتند متاسفانه مدیران و مسئولین و نخبگان جامعه‌ی ما با وحدت کلمه با این قضیه مواجه نشدند و این لایحه که مراحلش را از دولت تا قوه قضاییه طی کرده و حالا به مجلس رسیده، چون مجلس به تعبیر حضرت امام راس امور است قانونی که در مجلس طرح شود می‌تواند وحدت کلمه‌ای شود که همه باید پشت آن بایستیم و با قدرت اجرایش کنیم.

خود لایحه ایرادهای جدی دارد و این ایرادها باید بدون فوت وقت در مجلس برطرف شود. فقط نباید به جنبه‌ی قضایی نگاه کرد و جنبه‌ی فرهنگی آن باید جدی گرفته شود. لذا به رئیس مجلس هم گفتیم که کمیسیون فرهنگی باید جزء کمیسیون‌های اصلی این لایحه باشد. اینکه بصورت کلی بگوییم که حجاب فرهنگی است اما لایحه را به کمیسیون فرهنگی ارجاع ندهیم این شعاری بیش نیست. اگر واقعا می‌گوییم فرهنگی است باید کمیسیون فرهنگی در اصلاح لایحه دخیل شود و دخالت آن اصلی باشد نه فرعی. خیلی زود هم باید این کار صورت بگیرد و گروهی روی این کار متمرکز شوند و فارغ از کارهای دیگر زمان فشرده‌ای بگذارند و متمرکز شوند و نظرات و اصلاحات زیادی که آمده را اعمال کنند و به صحن مجلس بیاورند.

نسیم‌آنلاین: با توجه به یک فوریتی شدن لایحه خیلی‌ها معتقدند که به عمر این مجلس قد نمی‌دهد.

نه اینطور نیست. اگر دوفوریت رای می‌آورد یعنی باید در جلسه‌ی بعد مطرح می‌شد و در این فاصله‌ی کم ممکن است فرصت اصلاحات جدی ایجاد نشود. اما ما معتقد بودیم که چون اصلاحات به دست ما رسیده می‌شود سریعا آنها را اعمال کرد. و الا یک فوریت می‌تواند ظرف یک تا دو ماه آینده به صحن مجلس بیاید. ما قاعده‌ای در مجلس داریم که وقتی کمیسیون متن را اصلاح کرد و به صحن آورد اگر تعدادی از نمایندگان امضا کنند سریعا به شکل دوفوریتی وارد دستور می‌شود.

نسیم‌آنلاین: لایحه در کمیسیون فرهنگی بررسی می‌شود؟

باید مطالبه کنیم که کمیسیون فرهنگی بعنوان کمیسیون اصلی بررسی لایحه باشد. آنچه که تا حالا مطرح شده کمیسیون قضایی بوده است.

 

ارسال نظر: