معاون بین‌الملل بنیاد سعدی:

بودجه بنیاد سعدی لااقل باید دو تا سه برابر شود

کدخبر: 2377005
خبرنگار:

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی می‌گوید این بنیاد لااقل به دو تا سه برابر بودجه کنونی نیاز دارد. او همچنین از وجود نداشتن حامی مالی برای فعالیت این بنیاد انتقاد کرد.

شهروز فلاحت‌پیشه معاون بین‌الملل بنیاد سعدی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته است که سال گذشته بودجه‌‌ی این بنیاد حدود 25 میلیارد تومان بود که افزون بر نیمی از آن مصروف حمایت از آموزش زبان فارسی در خارج از کشور شد. 

او همچنین درمورد میزان نیاز به بودجه گفته است: «با توجه به نرخ فعلی ارز و نیز افزایش هزینه‌های جاری در خارج از کشور حداقل دو تا سه برابر رقم فعلی مورد نیاز است.»

وی در پاسخ به این سوال که نقش حامی ( اسپانسر) برای توسعه آموزش زبان فارسی در خارج از کشور تا چه میزان مورد توجه بوده  پاسخ داده است: «امروزه بسیاری از موسسات مشابه بنیاد سعدی که زبان کشور خود را در کشورهای دیگر آموزش و ترویج می‌دهند، با اتکای بر حامیان زبان ملی خود که بصورت‌های مختلف و خصوصا مالی پشتیبانی‌های وسیعی می‌کنند، به فعالیت در خارج از مرزهای خود مشغول هستند.» 

او در این باره ادامه داد: «نمونه در دسترس آن را می‌توان‌ در بنیاد یونس امره ترکیه که دارای شعباتی در کشورهای مختلف است،‌ دید. با مراجعه به وبگاه این بنیاد مشاهده خواهید کرد که بیش از 10 موسسه مالی، اقتصادی و فرهنگی حامی فعالیت‌های فرهنگی این موسسه از جمله حوزه زبان‌آموزی هستند.»

فلاحت‌پیشه با انتقاد از وجود نداشتن حامی برای گسترش زبان فارسی در خارج از کشور گفت: «حال در سمت ما سوال این است که کدام موسسه فرهنگی، اقتصادی و مالی یا کدام قانون مصوب مجلس اکنون حامی گسترش زبان فارسی و ترویج آن در خارج از کشور و برای غیرفارسی زبانان است. کدام بانک؟ کدام موسسه؟ کدام کارخانه؟ آیا مثلا شرکت‌های مخابراتی یا کارخانه‌های فولاد یا مس یا پتروشیمی‌های مطرح کشور می‌توانند یا نمی‌توانند در این امر فرا ملی بعنوان حامیان گسترش زبان فارسی در جهان در کنار بنیاد سعدی باشند؟»

او همچنین درمورد استفاده از شبکه‌های برون‌مرزی در گسترش زبان فارسی گفت: «خوشبختانه در اتفاقی خوب، بنیاد سعدی با شبکه سحر برای تولید برنامه‌ تلویزیونی آموزش زبان فارسی برای پخش برون‌مرزی فعالیت مشترکی را به انجام رساندند که امید است این برنامه بزودی بر روی آنتن برود. ولی باز هم به نظر کافی نیست و دلیل آن هم ارزش و قدر زبان فارسی است که باید به آن غیرت بورزیم. چرا در ایران امروز یک شبکه برون مرزی تلویزیونی 24 ساعته مختص آموزش زبان فارسی و با گستره جغرافیایی پخش در تمام جهان نداشته باشیم؟»

او درمورد اینکه برخی درمورد ضرورت توجه به زبان فارسی توجیه نیستند نیز گفت: «نمی‌توانم بگویم توجیه نیستند.بعضی وقت‌ها ساختارهای اداری ما یا اولویت‌هایی که در نگاه اول به نظر مسئولان می‌رسد می‌تواند ضرورت موضوع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را تحت شعاع خود قرار دهد.»

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: