نوروزی، عضو کمیسیون قضایی:

مرکز پژوهش‌ها می‌خواهد لایحه حجاب یک لایحه‌ی آرام و سانتیمانتال باشد

کدخبر: 2377038
خبرنگار:

حجت‌الاسلام نورورزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با نسیم‌آنلاین گفت اگر ادارات دولتی کنترل شوند نود درصد مشکل حجاب حل می‌شود. او همچنین از آنچه «علمدار شدن مرکز پژوهش‌ها در لایحه‌ی حجاب» خواند انتقاد کرد.

نسیم آنلاین: بررسی لایحه‌ی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 23 خرداد یک‌فوریتی شد. نمایندگان مختلف در گفتگو با نسیم‌آنلاین نظرات گوناگونی در این مورد داشته‌اند. برخی معتقد بودند که تصویب لایحه به عمر مجلس کنونی قد نمی‌دهد و برخی دیگر برعکس معتقد بودند تا یکی دو ماه آینده این لایحه به صحن مجلس خواهد آمد.

در ادامه‌ی این گفتگوها، حسن نوروزی نایب رئیس دوم کمیسیون قضایی مجلس نیز نظر خود را به نسیم‌آنلاین گفت. نوروزی از نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در لایحه حجاب انتقاد کرد و گفت که این مرکز به دنبال یک لایحه‌ی «آرام» و «سانتیمانتال» است. او همچنین گفته که نقش این مرکز باید تنها مشورتی باشد نه اینکه خود «علمدار» این موضوع شود. نوروزی علاوه بر این در مورد زمان به صحن آمدن لایحه نیز درباره‌ی مرکز پژوهش‌ها گفت: «حتما سه‌چهار ماه آن را طول خواهند داد و بعد یک چیز خنثی تحویل می‌دهند.»

عضو کمیسیون قضایی مجلس همچنین گفت که با کنترل ادارات دولتی، نود درصد مشکل حجاب حل می‌شود. او همچنین بخشی از مشکل را متوجه مسئولان دانست و از رئیس قوه‌ی قضاییه خواست تا با مفسدین اقتصادی برخورد کند. علاوه بر این بر لزوم روشنگری ائمه‌ی جمعه و «به میدان آمدن آنان» نیز سخن گفت.

مشروح این گفتگو از این قرار است:

نسیم‌آنلاین: نظرتان درمورد مواد لایحه چیست؟

این لایحه بیشتر جنبه‌ی کیفری دارد. آن هم کیفری خیلی ضعیف. یعنی آن کسانی این لایحه را تنظیم کرده‌اند و به مجلس فرستاده‌اند به نظرم خیلی کم مطالعه کرده‌اند و بر مباحث حقوقی تسلط کمی داشته‌اند. ما اگر بخواهیم لایحه‌ی عفاف و حجاب را به درستی بنویسیم، طبیعتا باید وظایف وزارتخانه‌ها، آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، وزارت کشور، وزارت میراث فرهنگی و صداوسیما را بنویسیم و مشخص کنیم. بخش عظیمی از کسانی که آگاهانه و ناآگاهانه مخالفت با حجاب دارند کارمندان دولت‌اند. باید اول آنها را بنویسیم و ساماندهی کنیم.

در دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش بخشی از امتیاز رتبه‌بندی را روی عفاف و حجاب بیاوریم. در رتبه‌بندی امتیاز را روی مقاله و کتاب آورده‌اند. خیلی‌ها مقاله و کتاب خریده‌اند و رتبه‌ی خوبی هم آورده‌اند. باید به لایحه‌ ارزش‌های مثبت بدهیم. این لایحه فقط منفی نگاه می‌کند. اگر کسی بی‌حجاب یا بدحجاب بود آنقدر جریمه، آنقدر حبس، آنقدر شلاق و... . ما باید جنبه‌ی مثبت به لایحه بدهیم.

از دولت شروع کنیم

بعد از آن باید از دولتی‌ها شروع کنیم. استانداران، فرمانداران، شهرداران، بانک‌ها، مراکز عمومی غیردولتی و... باید اول احکام این‌ها را [در لایحه] بنویسیم و قبل از همه‌چیز جنبه‌های تشویقی و کنترلی و اخطار و توبیخ و... طبیعتا مشکلات عفاف و حجاب 90 درصد حل می‌شود. از ده درصد باقیمانده، هفت‌هشت درصدشان از روی عدم آگاهی و... است که باید آگاه شوند. امر به معروف و نهی از منکر شوند. روحانیون محترم، خطبای محترم، ائمه‌ی محترم جمعه باید به میدان بیایند و مقداری فعال حضور پیدا بکنند.

امام جمعه‌ها متاسفانه حالت کارمند دولت پیدا کرده‌اند و طوری حرکت می‌کنند که پایشان خیس نشود. باید به میدان بیایند. مگر نه این است که ائمه‌ی جمعه روسای ستادهای امر به معروف و نهی از منکر اند؟ گزارش بدهند که تا الان چکار کرده‌اند.

نسیم‌آنلاین: شما معتقد هستید که قانون فقط باید به کشف حجاب بپردازد یا اینکه باید به بدحجابی هم بپردازد؟

نه. این هفت درصدی که می‌ماند را باید خطبا به میدان بیایند و آگاهی بدهند. می‌ماند سه درصد. از این سه درصد هم دو درصد از روی لج‌بازی است که باید یک جور با آنها برخورد شود. شاید یک درصد هم جنبه‌های سازماندهی شده و مربوط به کسانی است که به سرویس‌های یا داخلی یا خارجی وصل‌اند که باید متناسب با جرمشان برایشان مجازات تعیین کرد.

اگر بخواهیم کار را به دست کسانی بسپاریم که آگاهی ندارند یا علم قوی نسبت به مسائل اسلام ندارند یا نسبت به قانون مجازات اسلامی کاری نکرده‌اند و مطالعه‌ای نداشته‌اند مثل همان طرح صیانت از فضای مجازی می‌شود که با کج‌سلیقگی و بدسلیقگی متوقف می‌شود. شما ببینید آمریکا هم تیک‌تاک را مسدود کرد. اسرائیل، آلمان، خیلی از کشورهایی که گرفتار کمند «زن زندگی آزادی» هستند خودشان برای فضای مجازی یکسری محدودیت‌ها و محرومیت‌ها دارند ولی در ایران نیست.

باید پاسخ را کسانی بدهند که با لباس قانون‌مداری و ادعای قانون‌دانی و قانون‌مداری جلوی طرح صیانت‌ از فضای مجازی را گرفتند.

نسیم‌آنلاین: آماری که درمورد حجاب ارائه کردید را یک بار دیگر می‌فرمایید؟

ما می‌گوییم که اگر ما اگر از جنبه‌های مثبت عفاف‌داران و حجاب‌داران و بانیان حجاب اصولی شروع کردیم و اگر اول ما دوائر دولتی را کنترل کردیم، یعنی استانداری‌ها، شهرداری‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و... و اگر اول جنبه‌های تشویقی و توبیخی را در حوزه‌ی ادارات و مسائل حکومتی شروع کردیم، 90 درصد کار جلویش گرفته می‌شود و می‌ماند ده درصد. هفت دهم این ده درصد افرادی‌اند که از سر کم‌توجهی و کم‌تفاوتی به این مسئله روی آورده‌اند و اینها را باید مبلغان، اساتید و علمای علوم انسانی، مفسرین نهج‌البلاغه باید به میدان بیایند.

ما الان حدود هزار امام‌جمعه داریم. مگر این هزار امام جمعه همه روسای ستاد امر به معروف نیستند؟ ما الحمدلله برایشان حقوق هم تعیین کرده‌ایم. خب اینها دارند چکار می‌کنند؟ در ستاد امر به معروف چکار کرده‌اند؟ برای شورای فرهنگ عمومی که یک کار تئوری است هرروز جلسه می‌گذارند ولی برای امر به معروف و نهی از منکر که یک کار برنامه‌ریزی، راهبردی و اجرایی است هیچ کاری نمی‌کنند.

علما، اندیشمندان و ائمه‌ی جمعه برای آن هفت دهم به میدان بیایند. دو دهم دیگر از آن ده درصد آگاهانه و برای لج‌بازی می‌آیند به میدان. اینجاست که من مسئول باید توبه کنم تا جلوی آن دو دهم گرفته شود. وقتی جوانی می‌بیند که عروس یک مسئول 150 هکتار زمین گرفته، وقتی می‌بیند که فلان شخص رئیس جمهور بوده و رفته یک کاخ ساخته و کسی جلویش را نمی‌گیرد بعد مدعی می‌شوند که این را برای رئیس‌جمهورها ساخته‌اند. خب بیخود کرده‌اند که برای رئیس‌جمهورها ساخته‌اند. رئیس جمهوری که می‌خواهد چهار سال رئیس‌جمهوری کند باید به او کاخ تعلق بگیرد؟ باید قوه قضاییه یقه‌ی مسئولی که خلاف و فساد کرده، خود او، دختر او، عروس او یا کارمندی که در جایی دست‌اندازی کرده و چندین امتیاز برای خودش، عروسش، دامادش یا هرکس دیگر گرفته باید مجازات شوند تا آن دو دهم درصد عقب بنشینند.

آن دو دهم به لجبازی آن مسئول خطاکار دارند این کار را انجام می‌دهند. من جمله همان جریانات فیدلیتی‌ها و شاسی‌بلندها و غیره. مجلس شورای اسلامی خیلی بیجا کرده که بگویند، گرفتند، نگرفتند یا فرض بفرمایید که اعلام نکنند یا بلندگوی نماینده محترمی که این را اعلام کرده را ببندند. پاسخ آن دو دهمی که به بی‌حجابی روی آورده‌اند مال آن افرادی است که جلوی فساد اقتصادی را نمی‌گیرند. باید مواخذه شوند و قوه قضاییه اینجا به میدان بیاید. اگر خود قوه قضاییه، دادستانی دادگستری یا هرکسی خطایی کرده باید انتظامی قضات به میدان بیاید.

آقای اژه‌ای که هرشب به تلویزیون می‌آید باید این‌ها را توبیخ کند. آن کسی که فرزندش و دخترش بی‌عفتی دارد حق ندارد دادستان یا رئیس کل دادگستری شود. کسی که دخترش بدحجاب یا بی‌حجاب است حق ندارد استاندار، فرماندار یا شهردار شود. آن دو درصدی که بی‌حجاب‌اند دارند لج‌بازی می‌کنند. با مثلا آن کسی که شهردار است و دخترش، پسرش بدون عفت به خیابان می‌آید و مردم او را می‌بینند و لج‌بازی می‌کنند.

یک دهم از آن ده درصد ممکن است سازماندهی شده باشد. بنابراین اینکه یک چیز ده ماده‌ای بیاوریم و مجازات و بگیر و ببند و شلاق و توبیخ و فلان ما قبلا هم داشته‌ایم. تبصره‌ی 638 [قانون مجازات اسلامی] داشته‌ایم. این مجازات شلاق خیلی قوی‌تر از جریمه است و قبلا جرم بوده و حالا می‌خواهند تخلف‌انگاری کنند. بنابراین مسئولین محترم کسانی که خطا کرده‌اند حق ندارند طلبکار انقلاب باشند.

باید پست را از کسانی که مرتکب این جریانات شده‌اند گرفت و نسبت به خطای مالی‌شان باید توبیخ شوند. آن تعداد اندکی هم که سازماندهی شده‌اند جای مجازات دارد.

نسیم‌آنلاین: در راستای رویکرد تشویقی که فرمودید، برخی معتقدند که لایحه باید به کمیسیون فرهنگی می‌رفت نه کمیسیون قضایی.

الان همانی هم که به کمیسیون قضایی آمده است عده‌ای هستند که نمی‌گذارند. مرکز پژوهش‌ها وسط آمده در حالی که اینها تخصص ندارند و پزشک‌اند و تخصص علمی ندارند. اینها وسط کار آمده‌اند و در لایحه دخالت می‌کنند.

نسیم‌آنلاین: مرکز پژوهش‌ها با لایحه مخالفت کرده است؟

مرکز پژوهش‌ها می‌خواهد این لایحه یک لایحه‌ی آرام سانتیمانتال باشد و بیشتر دنبال این هستند که بگوید ما کار کردیم.

نسیم‌آنلاین: یعنی با این لایحه مخالف‌اند؟

جنبه‌های مثبت لایحه کار عالمانه‌ای است که کمیسیون فرهنگی هم باید به آن ورود کند. جنبه‌های مجازات و کار دقیق حقوق‌مدارانه هم هست که باید صددرصد در اختیار کمیسیون فرهنگی باشد و کسی هم دخالت نکند. مرکز پژوهش‌ها مشاور نماینده‌ی مجلس است. نه اینکه خودش علمداری کند و قانون را بنویسد و بعد به کمیسیون‌ها برود و به نمایندگان بگوید شما کنار بروید.

نسیم‌آنلاین: پس مرکز پژوهش‌ها با متن کنونی لایحه‌ی حجاب مخالف بوده است؟

در طرح صیانت از فضای مجازی هم مرکز پژوهش‌ها این اشتباه مطلق را مرتکب شد و نمایندگان را خلع‌سلاح کرد و طرح صیانت نتوانست به صحن علنی بیاید. لذا ما الان یک قانون برای فضای مجازی نداریم.

در رابطه با لایحه‌ی حجاب هم کار را باید کمیسیون فرهنگی جنبه‌های مثبت و تشویقی را در نظر بگیرد و مسائل حقوقی آن را کمیسیون قضایی.

نسیم‌آنلاین: یعنی کمیسیون قضایی کمیسیون اصلی و کمیسیون فرهنگی کمیسیون فرعی آن باشد؟

به هر حال در بخش جنبه‌های مثبت و تشویقی آن جای کمیسیون فرهنگی خالی است. در مسائل جرم‌شناسی و مجازات‌های آن وظیفه‌ی کمیسیون قضایی است. النهایه اگر مرکز پژوهش‌ها یا مرکز تحقیقات قم بخواهد حرفی بزند باید نظر مشورتی بدهند. نه اینکه خودشان در مقابل نماینده علمدار شوند و مثل لایحه‌ی صیانت از بانوان که لایحه‌ی خنثی‌ای را تحویل دادند و یا مشکلاتی که برای طرح فضای مجازی ایجاد کردند را ایجاد کنند.

نسیم‌آنلاین: پس مرکز پژوهش‌ها با این لایحه مخالف بوده است؟

من نمی‌دانم. آنها می‌خواهند علمداری و میدان‌داری کنند و طبیعتا آنچه آنان خواهند نوشت هیچ دردی از مشکلات جامعه حل نخواهد کرد.

نسیم‌آنلاین: لایحه کی به صحن می‌رسد؟

هروقت مرکز پژوهش‌ها رضایت دهد.

نسیم‌آنلاین: تخمین می‌زنید که چقدر طول می‌کشد؟

از آنها بپرسید. اگر ما باشیم یک هفته‌ چهار شیفتی کار می‌کنیم و کار را تمام می‌کنیم. آنها را نمی‌دانیم. حتما سه‌چهارماه طول خواهند داد و بعد یک چیز خنثی تحویل می‌دهند. 

ارسال نظر: