ایران و بنگلادش، مشتاق توسعه مناسبات کشورهای آسیایی

کدخبر: 2377092
خبرنگار:

رایزنان فرهنگی ایران و بنگلادش در داکا دیدار و بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات کشورهای آسیایی تأکید کردند.

رایزن فرهنگی ایران دربنگلادش در حاشیه دیدار با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی این کشور شرایط جدید جهانی و شکل‌گیری نظم نوین بین‌المللی را هم فرصت بزرگ و پر ظرفیتی برای کشورهایی همچون ایران و بنگلادش به حساب آورد و بر ضرورت بهره‌گیری از این فرصت تاریخی در تقویت و توسعه هر چه بیشتر مناسبات کشورهای آسیایی تاکید کرد.

سیدرضا میرمحمدی- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا- با حضور در مجتمع پارلمانی بنگلادش با سیمین حسین ریمی- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی- این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

میرمحمدی در سخنانی، با بر شمردن اشتراکات تاریخی و فرهنگی موجود میان ایران و بنگلادش، به ظرفیت‌های بالای دو کشور برای توسعه روابط و مناسبات فرهنگی فی مابین اشاره و تأکید کرد که به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا برای افزایش سطح این روابط و مناسبات تلاش خواهد کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در داکا افزود: سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران همواره و به ویژه با تاکید بیشتری در دولت جناب آقای دکتر رئیسی بر گسترش روابط و مناسبات دیپلماتیک با کشورهای اسلامی است و این نگاه کلان، فرصت مضاعفی فراهم کرده است تا دو طرف با استقاده از شرایط مساعد موجود به تقویت و توسعه همه جانبه روابط میان تهران و داکا اهتمام داشته باشند.

توسعه هر چه بیشتر مناسبات کشورهای آسیایی

وی شرایط جدید جهانی و شکل‌گیری نظم نوین بین‌المللی را هم فرصت بزرگ و پر ظرفیتی برای کشورهایی همچون ایران و بنگلادش به حساب آورد و بر ضرورت بهره‌گیری از این فرصت تاریخی در تقویت و توسعه هر چه بیشتر مناسبات کشورهای آسیایی تاکید کرد.

میرمحمدی در این دیدار به آماده شدن سند برنامه جدید مبادلات فرهنگی برای امضا میان دو کشور اشاره و از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی بنگلادش خواست که از موضع و جایگاه خود مساعدت‌های لازم را برای نهایی شدن این کار به عمل آورد.

سیمین حسین ریمی- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی بنگلادش- در این دیدار، آمادگی خود را برای کمک به توسعه روابط فرهنگی دو کشور اعلام کرد و در پاسخ به درخواست رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص سند برنامه مبادلات فرهنگی گفت: این موضوع را از طریق آقای کی ام خالد، وزیر فرهنگ بنگلادش پیگیری می‌کنم تا هر چه زودتر نهایی شود.

وی در این رابطه اضافه کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای ماموریت و برنامه های خود در هر کدام از دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی بنگلادش نیاز به کمک داشته باشد، مساعدت‌های لازم را به عمل خواهیم آورد.

افزایش ارتباطات و مراودات میان ملت‌ها و دولت‌های دو کشور

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی بنگلادش با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در علوم و فناوری‌های مختلف، علاقه‌مندی کشورش به بهره گیری از این پیشرفت‌ها را یادآور شد و افزود: ایران کشور بزرگی است و ما با علاقه و احترام به کشور ایران نگاه می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه پدربزرگش فارغ التخصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علیگر هند بود و در خانواده خود نسبت به ایران، زبان فارسی و سنت‌ها و آیین‌های ایرانی، علاقه‌مندی و نگاه دوستانه وجود دارد، خواهان افزایش ارتباطات و مراودات بیش از پیش میان ملت‌ها و دولت‌های دو کشور شد و بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی موجود میان دو طرف در این مسیر تاکید کرد.

راه اندازی تورهای «سلامت»

سیمین حسین ریمی با اشاره به اینکه مردم بنگلادش کمتر با تصویر ایران امروز و پیشرفت‌های آن آشنا هستند، خواستار معرفی بیشتر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و کشور بنگلادش شد.

وی با یادآوری پیشرفت‌های پزشکی کشورمان، توریسم سلامت را حوزه‌ای دارای اهمیت برای بنگلادش دانست و اظهار کرد: بنگلادش علاقه‌مند است با راه اندازی تورهای سلامت، مردم بنگلادش از امکانات و پیشرفت‌های پزشکی ایران استفاده و بهره لازم را به عمل آورند.

در پایان این دیدار، میرمحمدی صنایع دستی ایرانی و نیز چند جلد از کتاب‌های منتشره از سوی رایزنی فرهنگی تحت عناوین (پیامبر رحمت، فلسفه معنوی حافظ و فلسطین از دیدگاه مقام معظم رهبری) را به سیمین حسین ریمی اهدا کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: