بیان مطالبات مردم، وظیفه اصلی ستاد امر به معروف

کدخبر: 2378061
خبرنگار:

جلسه هم اندیشی مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با کارگروه نمایندگان اعضای اصلی این ستاد (موضوع ماده ۱۹ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر) برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ در این نشست حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین طاهری آکردی، قانون‌گرایی، ورود در دستگاه‌ها، بیان مطالبات مردم و پیگیری رهنمود‌ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را ۴ وظیفه اصلی و اساسی ستاد برشمرد.

وی با بیان این‌که براساس قانون ستاد امر به معروف باید در عرصه‌های آموزشی، تشکل‌های مردمی، عفاف و حجاب و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ورود داشته باشد، به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، آموزش مطالبه گران برای پیگیری مطالبات از مسیر صحیح قانونی را ضروری دانست و عنوان داشت: به دنبال ساماندهی تشکل‌های مردمی هستیم و تغییراتی در روند اخذ مجوز‌ها خواهیم داشت.

وی همچنین تقویت شورا‌های امر به معروف دستگاه‌ها و حمایت حقوقی و قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر را بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: ستاد همکاری بسیار خوبی نیز با قرارگاه عفاف و حجاب وزارت کشور دارد که این نخستین گام در جهت ایجاد هم افزایی میان ستاد با دستگاه به شمار می‌آید.

دکتر طاهری آکردی، همفکری و هم‌افزایی با دستگاه‌ها را از اصول مهم ستاد امر به معروف دانست و از نمایندگان اعضای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بدنه کارشناسی این مجموعه یاد کرد.

وی گفت: هدف ما این است که موضوعات کلان در این جلسات طرح و درباره آن‌ها نقطه نظرات شنیده و جمع بندی صورت گیرد تا در جلسه‌ای که با اعضای اصلی ستاد خواهیم داشت، مطرح شود.

این مقام مسئول بیان داشت: هماهنگی‌ها برای پیشبرد امور باید به گونه‌ای باشد که احساس نشود صدای دوگانه‌ای از حاکمیت شنیده می‌شود، چرا که این موضوع سبب سردرگمی مردم و همچنین به نتیجه نرسیدن اقدامات پیش بینی شده می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف کشور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که ستاد عِده و عُده خاصی ندارد و تاکنون از آن حمایت‌های کافی صورت نگرفته است، گفت: رئیس جمهور از ستاد خواسته‌اند تا در دستگاه‌ها نیز ورود کرده و مطالبات مردم را پیگیری کند.

وی با تأکید بر این‌که اگر نظام می‌خواهد حکمرانی دینی و متعالی داشته باشد، باید امر به معروف را به گفتمان تبدیل کند، خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که همان بی تفاوت نبودن است را در جامعه به ویژه مراکز علمی و آموزشی کشور همانند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و... گفتمان سازی کنیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: دغدغه ما این است که بتوانیم ادبیات بی تفاوت نبودن، مبارزه با رانت و فساد را در سازمان‌های حاکمیتی جا بیندازیم و یکی از ابزار‌های مهم این موضوع را رسانه و هنر می‌دانیم.

دکتر طاهری آکردی با تأکید بر این‌که باید مصادیق معروف و منکر در دستگاه‌ها شناسایی و معرفی شوند، تقویت شورا‌های امر به معروف را یکی از راه‌های رسیدن به این هدف مهم برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه عملکرد برخی مجموعه‌ها خود تولید کننده منکر است، باید این منکرات شناسایی و درباره آن با مجموعه‌ها بحث و گفتگو صورت گیرد.

وی همچنین با تأکید بر این‌که ستاد در مباحث امنیتی، قضایی، انتظامی و... ورود نداشته و تنها به مباحث فرهنگی می‌پردازد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم صدای واحدی داشته باشیم می‌توانیم مفهوم امر به معروف را هم در دستگاه‌ها و هم جامعه جا بیندازیم.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که ستاد امر به معروف باید در زمینه اصلاح مدل رفتاری حاکمیت ورود داشته باشد، گفت: ستاد قرار نیست به دیگران امر و نهی کند، بلکه باید در بحث سیاست‌گذاری و تقنین ورود کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین بُعد پژوهشی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر را حائز اهمیت دانست و از تقویت پژوهشکده این ستاد خبر داد و یادآور شد: پژوهشکده بیش از ۱۵۰ کتاب در عرصه امر به معروف به رشته تحریر درآورده که می‌توان از ظرفیت نیز بهره برد.

گفتنی است در بخشی از این نشست نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، سازمان بسیج و صدا و سیما به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و دکتر حسینی مشاور دبیر ستاد امر به معروف کشور نیز به عنوان دبیر جلسه جمع بندی از این جلسه ارائه داد.

 

ارسال نظر: