اختصاص پخش زنده تلویزیونی به رسانه‌های دارای مجوز از ساترا

کدخبر: 2378399
خبرنگار:

مدیر کل صدور مجوز ساترا گفت: با شروع بازی‌های پارا آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو، قاب اختصاصی پخش زنده تلویزیونی مسابقات به رسانه‌های دارای مجوز از ساترا اختصاص می‌یابد.

حسین زارعی، مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا درباره امکان برخورداری رسانه‌های دارای مجوز از ساترا از قاب اختصاصی برای پخش رویداد‌های مسابقات هانگژو گفت: با توجه به درخواست ریاست ساترا و موافقت رئیس رسانه ملی از تاریخ ۳۰ مهر ماه همزمان با شروع بازی‌های پارا آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو، قاب اختصاصی پخش زنده تلویزیونی این مسابقات به رسانه‌های دارای مجوز در راستای حمایت از سکو‌های تحت مجوز ساترا و حمایت از ورزشکاران اعزامی ایران اسلامی بر اساس نظام رتبه بندی اختصاص می‌یابد.

وی به موضوع پخش انحصاری زنده مسابقات ورزشی و سیگنال اختصاصی صداوسیما اشاره کرد و افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای چند بند است که یکی از بند‌های اصلی آن مربوط به پخش زنده در حوزه صدا و تصویر است. براساس قانون اساسی و ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور، پخش زنده در انحصار صداوسیماست.

زارعی با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوزی برای سکو‌های دارای مجوز از ساترا برای پخش زنده صادر نشده است، تاکید کرد: در برخی موارد مکاتباتی را با سازمان صداوسیما انجام دادیم تا بتوانیم مجوز پخش زنده آی‌فریم شبکه‌های تلویزیونی را برای برخی رویداد‌های ورزشی بگیریم که قبلا برای جام جهانی فوتبال و اخیرا برای بازی‌های پارا آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو این امر انجام شد و تعداد زیادی از رسانه‌ها از این قاب اختصاصی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل صدور مجوز ساترا درباره تعداد مجوز‌های صادره شده از سوی ساترا از طریق درگاه ملی مجوز‌ها گفت: در ساترا سه نوع مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر می‌شود. اولین مجوز مربوط به ایجاد پلتفرم یا سکوست که بر اساس آن رسانه می‌تواند تحت تنظیم‌گری ساترا کار خود را شروع کند و در مجموع ۴۱۳ رسانه از ابتدای تاسیس ساترا تا الان موفق به دریافت مجوز شده‌اند. مجوز دیگر مربوط به صدور پروانه تولید است، که همه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند طرح‌ها و ایده‌هایشان را از طریق درگاه ملی مجوز‌ها ثبت و پس از بررسی در شورای صدور مجوز تولید ساترا، مجوز لازم را دریافت نمایند و سومین مجوز صدور پروانه انتشار است که حتما باید از سوی یک پلتفرم درخواست صورت گیرد و درنهایت پس از بررسی‌های لازم در شورای صدور مجوز انتشار، بررسی و به محض تایید، پروانه انتشار صادر می‌شود. 

وی درباره برگزاری دومین انتخابات شورای راهبری مجمع رصتا نیز گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه رصتا در دی ماه سال ۱۴۰۲ دومین دوره انتخابات مجمع رصتا برگزار خواهد شد.

زارعی افزود: یکی از ابتکارات سازمان صداوسیما و ذیل آن ساترا تشکیل مجمع رصتا و به موازات آن شورای راهبری مجمع رصتاست. ما به دنبال ایجاد هم افزایی بین سکو‌های دارای مجوز از ساترا هستیم و در همین راستا تمام رسانه‌های دارای مجوز از ساترا در تصمیم‌گیری‌های ساترا و با حضور نمایندگان این مجمع در شورا‌های تخصصی دخیل هستند و تشکیل مجامع استانی به صورت کمیسیون‌های تخصصی با محوریت مراکز صداوسیما در جهت هم افزایی و حمایت از رسانه‌های دارای مجوز در همین راستاست. تاکنون مجامع استانی در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و گیلان تشکیل شده است.

 

ارسال نظر: