تسهیل‌گری و نظارت به‌جای تصدی‌گری در مدیریت فرهنگی

کدخبر: 2378454
خبرنگار:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مدیریت فرهنگی در دولت سیزدهم بر پایه تنظیم‌گری و نظارت بنا نهاده شده، نه بر پایه دخالت و تصدی‌گری در امورات فرهنگی گفت: هم اکنون مسیر فعالیت دولت در حوزه فرهنگ از حوزه تصدی به حوزه حمایت نظارت و تسهیل‌گری تغییر یافته است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در همایش دانش‌های پیشرفته و نظام حکمرانی که به میزبانی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به سیر تحولات فرهنگی در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از نکات امیدبخش این است که فناوری جدید هوش مصنوعی در دوره‌ای در حال گسترش و معرفی شدن است که بنای دولت  نیز در حوزه فرهنگ بر اساس تحول‌ گرایی شکل گرفته است .

وی در ادامه با اشاره به ارکان تحول نوین فرهنگی در دوره دولت مردمی افزود: ما برای تحقق تحول فرهنگی در نظام حکمرانی شاخص‌ هایی را مد نظر داریم که حول محورهای «تسهیل‌ گری و نظارت به جای تصدی‌گری»، «صنایع فرهنگی»، «اقتصاد فرهنگ»، «دیپلماسی فرهنگ و هنر» و «فناوری‌های نوین» قرار می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت مردمی از حوزه تصدی به حوزه حمایت نظارت و تسهیل گریی کاملا ورود پیدا کرده است ، خاطرنشان کرد: دولت معتقد است در بخش مدیریت فرهنگی، تسهیل‌گری و نظارت به جای تصدی‌گری و دخالت باید نهادینه شود و امور اجرایی را به بخش غیردولتی واگذار شود.

اسماعیلی که به عنوان سخنران ویژه این همایش حضور یافته بود در ادامه افزود: دولت حلقه‌های میانی را بهترین گروه برای تصدی‌گری در این بخش قلمداد می کنند زیرا حلقه‌های میانی گروه‌هایی هستند که زیرمجموعه دولت نیستند، ولی به عنوان گروه‌های فعال مردمی کار تصدی فرهنگ و مدیریت فرهنگی را به معنای مجری، انجام خواهند داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به مقوله فرهنگ به عنوان یکی از پایه‌های تحول   توجه ویژه‌ای داریم و بر همین اساس شاخص سوم برای تحول، توجه به حوزه صنایع فرهنگی است که از اولویت‌های مهم ما محسوب می‌شود.

وی اقتصاد فرهنگ را شاخص مهم دیگر در این فرآیند توصیف کرد و افزود: در قالب یک راهبرد تحول‌ساز، فرهنگ ما نیز باید بتواند به حوزه اقتصاد وارد شود ما به شدت به اقتصاد فرهنگ نیاز داریم و در همه فعالیت‌ها این بحث را دنبال می‌‌کنیم.

اسماعیلی توجه به دیپلماسی فرهنگ و هنر را نیز از دیگر ملزومات تحول فرهنگی برشمرد و گفت: طی ۲ سال اخیر و در دولت سیزدهم که دوره تحول آغاز شده، تلاش کردیم حوزه دیپلماسی فرهنگ و هنر را گسترش دهیم و اقدامات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین را پنجمین رکن تحول در نظام حکمرانی عنوان کرد و افزود: ما در وزارت فرهنگ نگاه فرصت‌ محورانه  به مقوله فناوری‌های نوین داریم  و معتقدیم این امر یک فرصت برای جامعه ایرانی است، نه تهدید.

وی افزود: اگر چهار دهه پیش در خصوص ورود فن آوری های نوین  صحبت می شد شاید جای نگرانی وجود داشت،اما امروزه به واسطه پیشتازی کشورمان در دانش‌های نوین و منابع انسانی فوق‌العاده قدرتمندی که در اختیار جامعه ایرانی است، می‌توانیم از فناوری‌های نوین برای ارتقاء اصول حکمرانی استفاده کنیم.

 

نیازمند تقویت سواد مجازی هستیم

در ادامه این همایش، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز  گفت: اگر‌ سرمایه انسانی داخل کشور در مسیر قرار گیرد جهش بزرگی ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی افزود: دکتر اسماعیلی از شخصیت‌های دانشگاهی هستند و در حوزه وزارت فرهنگ روندهای جدیدی را به وجود آوردند که جا دارد از ایشان‌ تشکر کنم.

وی ادامه داد: امروز در حوزه سواد مجازی مرتبط با حوزه فرهنگ‌ و هنر نیازمند تقویت و شاخص‌گذاری هستیم.

عاملی ادامه داد: در حوزه سواد مجازی ما در سه قلمرو از آن بحث می‌کنیم. اول سواد عمومی است که شاید وزارت فرهنگ رسالت جدی در حوزه سواد مجازی و اطلاعاتی و رسانه‌ای در حوزه عمومی دارد. همچنین صداوسیما باید بتواند در این حوزه دانشی مدیریت‌ کند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران  گفت: قلمرو دیگر سواد تخصصی است که به تعداد تخصص‌هایی که امروز در کشور وجود دارد از لحاظ رشته ای، چندرشته‌ای، بین‌رشته‌ای و فرارشته‌ای نیازمند سواد تخصصی مرتبط با قابلیت‌های فناوری جدید هستیم که شامل هوش‌مصنوعی، متاورس و کوانتوم و سایر ابزارهایی که در این‌حوزه وجود دارد، می شود.

وی تصریح کرد: از همه مهمتر، قلمرو سواد مجازی اختصاصی است که‌ مرتبط با بومرنگ جمهوری اسلامی به لحاظ فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

عاملی گفت: سرمایه انسانی ما در دانشگاه‌های برتر کشور ظرفیت بزرگی است و هر زمان‌ که‌ مهاجرت می‌کنند در ۱۰ شرکت برتر دنیا در حوزه فناوری مشغول به کار می‌شوند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: سرمایه انسانی که در کشور هستند اگر‌ در مسیر قرار گیرد جهش بزرگ‌ی ایجاد خواهد شد و بنده با درایتی که از وزیر فرهنگ‌ سراغ دارم مطمئن‌ هستم نگاه‌مثبتی به ظرفیت های فناوری جدید دارند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر‌ بخواهیم تولید و صنعت را در کشور مستقر کنیم به فناوری و استفاده از سرمایه انسانی و الگوریتم ها که مبحث عدالت در آن قوی است، نیاز داریم.

ارسال نظر: