اختصاص بودجه‌ی خاص، به فرهنگ استان‌ها

کدخبر: 2378534
خبرنگار:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بودجه خاصی برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در اختیار شورای فرهنگ عمومی استان‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد مهدی اسماعیلی در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: فردا در تهران مجمع عمومی شورای فرهنگ عمومی با حضور رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس به صورت یکپارچه در سراسر کشور با حضور اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها برگزار می‌شود که در این جلسه نیز گزارش خواهم داد.

وی گفت: سال‌ها این نگرانی مطرح می‌شد که در شورای فرهنگ عمومی مصوباتی داریم که ضمانت اجرایی پیدا نمی‌کند البته در این دولت با حضور عناصر انقلابی در جایگاه مدیریت استان و نیابت شورای فرهنگ عمومی توقع است که با همین ساز و کارهای اجرایی کار جلو برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این حال تصمیم گرفتیم برای اجرای سند مهندسی فرهنگی در استان‌هایی که برش استانی رونمایی شده است و در استان‌های مختلف برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، بودجه خاصی را در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار دهیم که فردا این موضوع را هم اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم به رغم همه محدودیت‌هایی که داریم این بودجه در ماه‌های آینده به استان‌ها برسد و تحول جدی برای تامین نیازهای بخش فرهنگ را به وجود بیاورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شعار دولت سیزدهم عدالت فرهنگی است گفت: معنای عدالت فرهنگی به این صورت تبیین شده که بتوانیم در همه بخش‌های کشور فضایی را فراهم کنیم که استعدادهای اهالی فرهنگ، رسانه و اصحاب قرآنی و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شکوفا شود و همه افراد فرصت کنشگری مثبت در حوزه فرهنگ را داشته باشند.

وی تصریح کرد: نگاه ما در دولت به حوزه فرهنگ در عرض سایر فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی نیست بلکه فرهنگ زیربنای کار ماست و توقع هم همین است وقتی شخصیتی مثل رئیس جمهور که فرزند حوزه، مجتهد و معتقد به آرمان‌های امام و رهبری در این جایگاه قرار دارد طبیعتا دولت و همکاران ایشان نیز باید همین مشی را پیاده کنند.

اسماعیلی افزود: در دولت فعالیت‌های فرهنگی هنری از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود اما همه دستگاه‌ها همکار ما در توسعه و گسترش فرهنگ هستند؛ امروز نظام اسلامی به صورت عریان و دقیق با دشمنان خارجی در حوزه فرهنگ درگیر است و اگر فتنه سال گذشته را مرور کنید این اتفاق به راحتی قابل مشاهده است.

وی گفت: دشمن دقیقا در حوزه فرهنگ ایستاد و چهره‌هایی هم که به عنوان سرآمدان جریان رقیب ظهور و بروز پیدا کردند و در مقابل انقلاب و مردم ایستادند، عمدتا سابقه فعالیت‌های هنری داشتند و دشمن امیدوار بود در مسیر انقلاب اخلال ایجاد کند که با نقش آفرینی مردم خنثی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بدون اینکه از این مسئله گزندی به حوزه فرهنگ و هنر کشور وارد شود، ما این تهدید را به فرصت حضور چهره‌های انقلابی، بیان و نمایش فعالیت‌های انقلابی تبدیل کردیم لذا مسیر حوزه فرهنگ و هنر با یک نگاه متعالی در حال حرکت است و دوره پر رونقی را سپری می‌کنیم.

وی افزود: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حل مسائل صنفی و معیشتی، تامین زیرساخت‌ها و مهمتر از همه جهت‌گیری‌های فرهنگ و هنر است که باید متناسب با جهت‌گیری‌های کلان انقلاب اسلامی باشد و این محور فعالیت را با جدیت دنبال می‌کنیم.

اسماعیلی همچنین از مردم خراسان جنوبی به مردمان انقلابی و جامعه شاخص اهل علم و ایمان یاد کرد و گفت: از دیروز طی جلساتی با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان، دغدغه‌ها و مطالبات در حوزه فرهنگ و هنر مطرح شد و ما هم قول دادیم که بخش مهمی از این توقعات را برآورده کنیم.

وی با ابلاغ سلام رئیس جمهور اضافه کرد: در استان خراسان جنوبی با حمایت و ارشادهای نماینده ولی فقیه و پشتیبانی‌های استاندار جهادی از ۲ سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شده و حرکت‌های خوبی در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

حضور در نشست هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان، دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد، بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی استان که از دهم آبان در فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد و شرکت در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز این سفر دو روزه بود.

افتتاح خانه فرهنگ بیرجند با ۲ هزار متر مربع زیربنا، بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان استان و حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان از برنامه‌های اسماعیلی در دومین روز سفر به بیرجند است.

 

ارسال نظر: