رصد، در رأس وظایف شورای فرهنگ عمومی

کدخبر: 2378414
خبرنگار:

اساسنامه شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور و استان‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال ارتقاء و تکمیل و به روز رسانی است و در رأس این وظایف چه در ساحت ملی و چه در ساحت محلی و زیست بوم‌های استانی و منطقه‌ای ابتدا رصد‌های فعالیتی است.

نگاهی به اقدامات و وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور نشان می‌دهد که ۷ وظیفه برای مجموعه شورای فرهنگ عمومی تعریف شده است تا به عنوان دستیار و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در استان‌ها و ذیل آن‌ها فعالیت‌هایی داشته باشد و به راهبری فرهنگ عمومی کشور بپردازد. بنابراین، تهیه و تدوین طرح‌هایی برای هماهنگ کردن کوشش‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی فرهنگی و هنری در جهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آن‌ها و پیشنهاد طرح‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز، تهیه و پیشنهاد موضوعات و طرح‌هایی درمورد آن به عنوان بخشی از وظایف شورای عالی به شمار می‌آید که به شورای فرهنگ عمومی کشور مربوط است. 

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به شهادت جمعی از مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و نقش مهم اطلاع رسانی مطلوب شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: با توجه به کشتار و نسل کشی که در روز‌های گذشته توسط رژیم غاصب صهیونیستی اتفاق افتاده و دل‌های هر انسان آزاده و آزاداندیشی را به درد آورده است باید در حوزه افکار عمومی که مرتبط با حیطه کاری ما در شورای فرهنگ عمومی است مراقب همه سطوح باشیم تا متأسفانه، بعضی از افراد مانند موشکی که در فضای فیزیکی است با موشک تحریف واقعیت یا اخبار دروغ و جعلی نتوانند به سادگی، واقعیت را به گونه‌ای دیگر بیان کنند. بنابراین، اصحاب رسانه با تبیین و روشنگری رسانه‌ای سعی کنند از واقعیت‌ها مطمئن شوند و آن‌ها را مخابره کنند تا خدایی ناکرده به صورت توأمان درگیر و قربانی موشک نظامی و رسانه‌ای نشویم. 

امامی با اشاره به نقش شورای فرهنگ عمومی کشور و اقدامات انجام شده آن گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان مجمع فرهنگی متشکل از بخش‌های دولتی، عمومی و مردمی محسوب می‌شود که البته اساسنامه آن در سطح کشور و استان‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال ارتقاء و تکمیل و به روز رسانی است و در رأس این وظایف چه در کشور (ساحت ملی) و چه در ساحت محلی و زیست بوم‌های استانی و منطقه‌ای ابتدا رصد‌های فعالیتی صورت گرفت. چون متأسفانه، در دو دهه گذشته، تا حدی به جایگاه شورای فرهنگ عمومی کشور بی توجهی شد و به همین خاطر، موازی کاری و ناهماهنگی و درواقع، هر فردی ساز خود را بزند افزایش پیدا کرده بود. اما خوشبختانه، در این دوره، تلاش شد که یک مقدار همگرایی افزایش پیدا کند و رمزش این بود که رصد احیاء شود. به همین دلیل، ما ابتدا مرکز رصد فرهنگی کشور را تا حد زیادی فعال کردیم که افراد می‌توانند با جست و جوی آن به این رصد دسترسی داشته باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: اقدامات این شورا به گونه‌ای پیش رفته است تا با توجه به تحولات و اتفاق‌هایی که می‌افتد و مثلاً وضعیت سرمایه اجتماعی دچار رکود می‌شود شورای فرهنگ عمومی بتواند به صورت مشترک با نگاه متخصصان و مسئولان و بر اساس سیاست‌های بالادستی، برنامه‌های آماده روی میز برنامه ریزان و مدیران ملی و محلی بگذارد. مثلاً در دوره جدید، غیر از کار‌های جاری که داشتیم سه قرارگاه یا کار قرارگاهی را جدی گرفتیم و یکی از آن‌ها در عرصه نوآوری فرهنگی و نشاط اجتماعی، دیگری در حوزه صنایع فرهنگی و توسعه آن‌ها و آخرین هم در حوزه خانواده و زیست عفیفانه بود.

او با اشاره به یکی از اقدامات شورای فرهنگ عمومی کشور در حوزه نوآوری و نشاط اجتماعی مطرح کرد: در حوزه نوآوری فرهنگی و نشاط اجتماعی چندین برنامه و مجموعه برنامه داریم که سعی می‌کنیم آن‌ها را در مرحله سوم با ممارست چه به عنوان ابلاغیه و چه به عنوان پیشنهاد به دستگاه‌ها عرضه کنیم؛ به طوری که چند روز گذشته، با بیش از ۵۰ مدیرعامل سازمان فرهنگی شهرداری‌های کشور نشستی داشتیم و این بسته‌ها را به آن‌ها تقدیم کردیم که در حقیقت، مربوط به شهر‌های بزرگ و کلانشهر‌ها بوده است. هرچند که الحمدالله، خودشان کاملاً در چارچوب مثلاً حوزه نشاط اجتماعی فعال بوده اند. از اینرو، برنامه جدی تحت عنوان توسعه نشاط اجتماعی داریم و زیرساخت‌های آن‌ها را فراهم کرده ایم.

امامی با بیان این که روز استان‌های ما در تقویم رسمی کشور در حال تکمیل شدن است گفت: به ازای هر استان و متناسب با زیست بوم، تاریخ و حافظه فرهنگی، سیاسی اش یک روز داریم و الحمدالله روز محصول‌ها نیز، تصویب شد و اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود در همین روز‌ها از بین ۳۰ پیشنهاد آمده با همکاری دوستان وزارت جهادکشاورزی، ۷ محصول ایرانی که به نوعی می‌توانند هویت فرهنگ تولید روستایی در جامعه ما باشند و از طرفی، امنیت غذایی ما به آن‌ها بستگی دارد و در نگاه دینی ما موردتوجه قرار گرفته اند؛ از نان و گندم گرفته تا زیتون، انار، زعفران و خرما و... را ثبت خواهیم کرد. چون وقتی متناسب با جشن برداشت این محصولات و زحمات کارگران و کشاورزان عزیز ایرانی برای این محصولات، روز داشته باشیم بدین معناست که سعی می‌کنیم جشن‌های متنوع و رویداد‌های فرهنگ ساز و از همه این‌ها مهم تر، مسائلی که اجماع و آرامش ملی و در کنار هم بودن ایرانی‌ها را متذکر می‌شوند را توسعه دهیم و همچنین، هفته‌های فرهنگی استان‌ها و شهر‌ها داشته باشیم. 

او یادآور شد: کار ما قرارگاهی و ستادی است و در دوره جدید سعی کرده ایم تا اجرای کار پیش برویم و به حدی مانع زدایی، اقناع و روشنگری کنیم تا هم مسئولان دولتی و هم فعالان مردمی که در حوزه فرهنگ سازی سرمایه اصلی این کشور هستند مانعی را پیش روی خود نبینند.

 

ارسال نظر: