نبض سینمای ایران؛ از بچه زرنگ تا فسیل

کدخبر: 2378787
خبرنگار:

بررسی وضعیت گیشه و همچنین رکورد فروش سینما در آبان‌ماه نشان می‌دهد نبض سینما همچنان با اکران فیلم‌های کمدی می‌زند. در این میان آثار پویانمایی چون «بچه‌زرنگ» نیز رکوردهای خوبی را شکسته‌اند.

نسیم‌آنلاین: وضعیت گیشه این روزها رو به بهبود است. نشان به آن نشان که در ماه گذشته رکورد فروش بلیت سینما در دوران پساکرونا شکسته شد. سینمای ایران با فروش 148 میلیارد تومانی در آبان 1402 توانست رکورد خوبی را بر جای بگذارد. بسیاری معتقدند تنوع ژانر فیلم‌های اکران‌شده باعث ثبت این رکورد شده است.

فسیل

شکی نیست که ژانر کمدی همواره در صدر ژانرهای پرطرفدار سینمای ایران بوده و این آثار همواره جزء پرفروش‌های سینمای ایران بوده‌اند. فیلم سینمایی فسیل به کارگردانی کریم امینی توانست به پرفروش‌ترین تاریخ سینمای ایران بدل شود. شاید فکر کنید با احتساب تورم و تغییر قیمت بلیت سینما این آمار تغییر کند. اما با در نظر گرفتن این موارد و همچنین میزان فروش بلیط نیز، فسیل در صدر فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار گرفته است. پیش از این فیلم «اخراجی‌های2» صدرنشین پربیننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار داشت.

28 آبان‌ماه بود که شورای صنفی نمایش مقرر کرد اکران این فیلم هشتم آذرماه در تهران به پایان برسد. به همین روز بعد سیدابراهیم عامریان تهیه‌کننده این فیلم در یادداشتی به تصمیم شورای صنفی نمایش برای پایان دادن اکران این فیلم در سینماها اعتراض کرد. او در این مورد نوشت: «در سیستم اکران جهانی، وقتی فیلمی بر پرده می‌رود و مورد استقبال واقع می‌شود، اکران مستمر باقی می‌ماند. هیچ کجای دنیا فیلمی را که باعث رونق سینما شده است، با فروش ماهیانه ۱۵ میلیارد تومان از روی پرده سینما حذف نمی‌کنند.»

به هر طریق فسیل به پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدل شد و توانست رکورد جدیدی بر جای بگذارد.

هتل

فیلم هتل به کارگردانی مسعود اطیابی تا کنون با فروش 184 میلیارد تومانی توانسته بعد از فسیل به دومین فیلم پرفروش سینمای ایران بدل شود. البته بدون در نظر گرفتن تورم! این فیلم نیز که از پنجم مهرماه اکران شده است با کشاندن بیش از سه میلیون و پانصدهزار بیننده به سینماها رکورد خوبی را بر جای گذاشت.

بچه‌زرنگ

در کنار فیلم‌های رده سنی بزرگسالان پدیده‌ای به نام «بچه‌زرنگ» روی پرده است. این انیمیشن که از پنجم مهرماه اکران شده است توانسته با شکستن رکورد انیمیشن پیشین خود یعنی «فیلشاه» تبدیل به پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین پویانمایی سینمایی ایران شود.

این سومین انیمیشن سینمایی «گروه هنر پویا» است و «شاهزاده روم» ساخت 1394 و «فیلشاه» ساخت 1397، آثار پیشین گروه هنرپویا به ترتیب چهارونیم و هشت و نیم میلیارد تومان فروش داشتند. این بار بچه‌زرنگ با فروش بیش از 42 میلیارد تومانی و کشاندن بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر به سالن‌های سینما به پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین پویانمایی تاریخ سینما بدل شد. این اثر البته همچنان روی پرده است و مخاطبان آن می‌تواند بیشتر نیز شود.

جوجه‌تیغی

اثر کمدی و البته متفاوت «مستانه مهاجر» از 24 آبان‌ماه روی پرده است و تا اینجای کار به فروش چهارمیلیاردی دست یافته و با توجه به اینکه زمان زیادی از شروع اکران این اثر نمی‌گذرد انتظار می‌رود این میزان بیشتر شود.

جوجه‌تیغی توانسته است بیش از 93 هزار نفر را راهی سالن‌های سینما کند.

سرهنگ‌ثریا

«لیلی عاج» که در اولین کارگردانی سینمایی خود به سراغ ساخت «سرهنگ ثریا» رفت توانست در جشنواره فجر چهل و یکم دیپلم افتخار این اثر را کسب کند. سرهنگ ثریا از دهم آبان اکران شده و در این مدت نزدیک به یک ماهه توانسته یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروش داشته باشد و 32 هزار نفر را به سینماها بکشاند.

عامه‌پسند

اثر «سهیل بیرقی» شاید به دلیل حاشیه‌ای که پوستر فیلم و ممنوعیت چاپ تصاویر برخی بازیگران روی آن جنجالی شده باشد. انگار ممنوعیت انتشار تصاویر «فاطمه معتمدآریا» و «باران کوثری» روی اقلام تبلیغی فیلم باعث حاشیه‌هایی برای این اثر شد. جایی که کارگردان آن نیز گفت: «به احترام دیگران، تصویر هوتن شکیبا را هم حذف کردیم.» این شد که شاهد پوستر ساده و بدون تصویری از این فیلم سینمایی هستیم.

عامه‌پسند که از هفدهم آبان اکران شده است تا امروز توانسته است بیش از سه‌میلیارد و نیم فروش داشته باشد و 77 هزار بلیت به فروش برساند.

جنگل پرتقال

اثر پرتقالی «آرمان خوانساریان» که از شرکت‌کنندگان فجر چهل و یکم بود در این جشنواره در بخش بهترین فیلم اول، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن نامزد شده بود. جنگل پرتقال از سوم آبان‌ماه اکران شده است و تا این لحظه بیش از یک میلیارد و نهصد میلیون تومان فروش داشته و نزدیک به 43 هزار نفر را پای پرده‌ی سینماها نشانده است. 

در کنار این آثار، اخت‌الرضا، شهر هرت، هولیا، آهو حدود هشت صبح، گیجگاه و نارگیل2 نیز روی پرده هستند و در تلاش‌اند مخاطبان بیشتری را روی صندلی سینماها بنشانند.

وضعیت فروش گیشه نشان می‌دهد فیلم‌های کمدی همچنان در صدر آثار پرطرفدار قرار دارند. در این میان آثار جشنواره‌ی فجر 1401 نیز کم‌کم وارد میدان شده‌اند و توانسته‌اند مخاطبان خود را به سینماها بکشانند. با توجه به رکوردی که سینما در آبان‌ماه بر جای گذاشت انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نیز با اکران فیلم‌های دیگر وضعیت سینماها نسبت به رکودی که بعد از دوران کرونا و همچینن اتفاقات پاییز سال گذشته دچار آن شد بهتر شود.

ارسال نظر:
  • رضا

    کاش سالی چند تا بچه زرنگ تولید می شد تا نوجوان‌ها سرگرمی مناسب داشته باشند و مشتری سینما بشوند