نظر کارگردان مختارنامه در خصوص "رستاخیز"

کدخبر: 1014886

کارگردان مختارنامه گفت: متاسفانه در شرایط فعلی ما قانون متمرکز و منسجمی نداریم که به ما خط قرمزها را بگوید/ با توجه به مشکلی که برای "رستاخیز" ایجاد شده انگیزه کارگردانان برای ساخت این قبیل فیلم ها کمتر می‌شود

داوود میرباقری کارگردان مینی سریال "دندون طلا" در نشست خبری رونمایی از این سریال در واکنش به حواشی پیش آمده برای فیلم سینمایی "رستاخیز" در سخنانی گفت: اتفاقی که برای این فیلم افتاد مایه تأسف است. بر این اساس هم اگر در جریان ساخت سریال "مختارنامه" قرار بود مبنای درام ارتباط مستقیم با امامان باشد و صحبت از نشان دادن صورت آنها باشد من قطعا برنامه دیگری را پیاده می‌کردم.
وی افزود: آنچه که در "مختارنامه" اتفاق افتاد در مسیر تولید اتفاق افتاد. "مختارنامه" قصه ای داشت که در حاشیه واقعه کربلا اتفاق افتاد و به همین دلیل که مشکلات خاصی در تصویر کردن مسئله ائمه نداشت به سراغ این قصه رفتم. البته یکی از این دلایل این بود که آن مشکلاتی را که در سریال "امام علی (ع)" داشتم در "مختارنامه" نخواهم داشت. برای همین هم فرصت بهتری خواهم داشت تا درام را آنگونه که دلم می خواهد و با سلیقه من سازگار است طراحی کنم.
میرباقری ادامه داد: آقای ضرغامی خیلی اصرار داشتند که بخشی از حوادث کربلا را در مجموعه "مختارنامه" ببینیم. این پروسه هم 3 الی 4 سال طول کشید. من فکر کردم این قضیه اول باید بررسی شود و خود من اول باید بپذیرم حوادثی که در عاشورا و کربلا می گذرد چه انعکاسی در این سریال خواهد داشت. به هر حال پیشنهاد این بخش‌ها از طرف مدیریت ارشد سازمان صدا و سیما بود. در نهایت نیز ما بخش های محدودی از واقعه کربلا را توانستیم به تصویر بکشیم.
کارگردان سریال امام علی (ع) خاطرنشان کرد: قبل از شروع به ساخت این قبیل کارها باید رایزنی ها و پژوهش های لازم صورت بگیرد. اینکه بلاتکلیف وارد قضیه ای شویم و سپس هم با آنگونه از مشکلات روبرو شویم. عقیده شخصی من این است که می شود چهره ائمه را نشان داد. البته باتوجه به بضاعتی که در کارهای تصویری وجود دارد و بدون اینکه قصد مخدوش کردن آن باورها را داشته باشیم. بر همین اساس هم باید کار به صورتی دربیاید که با همه سلیقه ها منطبق باشد و مشکلی ایجاد نشود.
وی اضافه کرد: در زمانی به من گفتند که سریال "حضرت خدیجه" را بسازم. من به آنها گفتم که باید خیال من راحت شود از اینکه می شود چهره ایشان را نشان داد. بر این اساس رفتم و پژوهش کردم و در این راه با بزرگانی صحبت کردم و به این نتیجه رسیدم که امکان نشان دادن تصویر حضرت خدیجه در آن سریال وجود ندارد. در حقیقت از جو غالب به این نتیجه رسیدم که بعد از ساخت با مشکلاتی روبرو می شوم.
میرباقری تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی ما قانون متمرکز و منسجمی نداریم که به ما خط قرمزها را بگوید. تاثیر این اقدمات و مخالفت ها خیلی مخرب است. با توجه به مشکلی که برای "رستاخیز" ایجاد شده انگیزه کارگردانان برای ساخت این قبیل فیلم ها کمتر می شود. به نظر من این مسائل را باید قبل از تولید یک کار این چنینی بررسی کرد و با شرایطی به سراغ تولید کاری رفت که مطمئن از عرضه آن بوده و بدانیم که از آن نتیجه ای خواهیم گرفت.
کارگردان سریال مختارنامه ادامه داد: پخش کار مهمترین و با اهمیت ترین بخش کار است. در حقیقت بیشترین تاثیری را هم که بر روی مردم و عوامل می گذارد نیز همین بخش است. پس بر همین اساس ابتدا باید نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم و سپس اقدام به تولید کاری کنیم.
وی افزود: در سریال "سلمان فارسی" شرایط به صورتی تنظیم شده است که من با مشکل نشان دادن صورت پیامبر اکرم (ص) روبرو نیستم. زیرا این سریال و خط داستانی و درام آن ویژگی هایی دارد که می توان آن را بدون نشان دادن چهره پیامبر (ص) رو به جلو حرکت داد. البته همانطور که همه شما می دانید موضوع نشان دادن صورت ائمه را من یک بار دیگر در سریال "امام علی (ع)" تجربه کرده ام. در این سریال من تصور ایشان را در قالب لانگ شات به تصویر کشیده ام.
میرباقری در پایان گفت: با توجه به این توضیحات همچنان عرض می کنم که اعتقاد دارم می توان چهره های امامان را در سینما و سریال ها نشان داد. منتهی موضوع این است که نمیدانم چگونه می توان دوستان را در این زمینه که نمشان دادن چهره ائمه است قانع و راضی کرد. لازم به ذکر میدانم که بیان کنم حداقل تأثیر این برخوردها با "رستاخیز" این است که اگر کسی هم بخواهد کار مذهبی بسازد دیگر ترس داشته و دست و دلش میلرزد.
ارسال نظر: