برای لاله‌های سپید

کدخبر: 1029117

سوگنامه چهره‌ها برای حاجیانِ قربانی منا/ در پی دعوت خبرگزاری ‌«نسیم»، جمعی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی ، رسانه‌ای و ... احساسات خود را درباره فاجعه خونبار منا و جان‌باختگان مظلوم آن ارسال کردند + متن دلنوشته‌ها

به گزارش «نسیم» فاجعه خونباری که امسال هنگام رمی جمرات در سرزمین منا رخ داد، جهان اسلام و ایران اسلامی را در فضای مصیبت و اندوه فرو برد و "به‌معنای واقعی کلمه عید را عزا کرد ... انسان نمی‌تواند لحظه‌ای خود را از این غم فارغ بداند و دائم در این چندروزه این غم در دلهای ما و دیگران سنگینی می‌کند"

خبرگزاری ‌«نسیم» در پی این رخداد عظیم و خونین از عموم مخاطبان دعوت کرد احساسات خود درباره این رخداد بیان کنند. در پی این دعوت جمعی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی ، رسانه‌ای و ... دلنوشته‌های خود را درباره فاجعه و جان‌باختگان مظلوم آن ارسال کردند که گزیده‌ای از آن در پی می‌آید:

محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه 2 سیما: آمدگان زکوی او بال گشوده در مناپاک ترین حال ها ناب ترین لحظه ها تجربه محاصره تجربه عطش ببین تفته به زیرآفتاب رفته بسوی کربلاسلام یادشان بخیر عید سعید غدیر بر شما مبارک

فواد ایزدی، استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران: آخرین باری که آقای رکن آبادی را دیدم هفته قبل از سفرش به مدینه بود. مدتی توفیق داشتم هر هفته چهارشنبه صبح ها ایشان را ببینم. رکن آبادی یکی از بهترین کارشناسان کشورهای عربی بود، اما اخلاق، اخلاص و تواضع ایشان برای من جذابیت بیشتری داشت. تقوای مثال زدنی رکن آبادی که در رفتار و گفتارش نمایان بود مخاطب را مجذوب میکرد. با اینکه یکی از موثرترین سفرای کشور بود، کوچکترین اثری از تکبر در رفتارش دیده نمی شد. مرگ در بستر واقعا برای او کم بود. شهید رکن آبادی سیدالشهداء فعالین عرصه بینῖالملل است، همانطور که شهید آوینی سیدالشهداء اهل قلم بود. فراموش نکنیم آل سعود در جنایتهایش دست در دست آمریکا دارد. اصولا آل سعود بدون کمک آمریکا چند ماه بیشتر دوام نمی آورد. تاسیس این رژیم و ادامه حیات آن وابسته به قدرتῖهایی غربی بوده و هست. نفرت از عملکرد آل سعود بدون نفرت از عملکرد آمریکا بی معنی است. در کنار شعار مرگ بر آل سعود شعار مرگ بر آمریکا فراموش نشود. این شعار یکی از آخرین جملات زندگی او در مراسم برائت از مشرکین بود.

ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی: کسانیکه به میهمانان خداوند چنین ظلم بزرگی روا داشتند و متواضعانه و علنا استغفار نجستند قطعا بزودی دچار خشم مهلک خدا خواهند شد و این حکم تغییر ناپذیر الهی است.

مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق: جان دادن در حریم جانان اگر چه زیباست و تولدی دوباره است اما بی کفایتی میزبان زائر الهی را نمی توان نادیده گرفت,برای همه جانباختگان حریم امن الهی و منا هم نشینی با اولیاء الله و بهره بردن از خوان گسترده الهی آرزو می کنم

محمدرضا ورزی، کارگردان: عمق این فاجعه درقالب کلام نمی گنجد. بسم رب الشهداوالصدیقین حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی: از آنچه برقربانیان منا گذشت جلوه ای از رذالت امویان یزید مسلک ، برمهاجران الی اللهی بود از طاغوت ر وی برگرداندند امیر دژاکام، کارگردان تئاتر: گاهی کسی به جای میرود. به بازار یا دانشگاه. یا سفر. گاهی کسی به جنگ می رود. گاهی به سرزمینها ی ناشناخته. بشر برای همه ی اینها کم یا زیاد نگران است. و آماده. دیر نشود. جیب بر نباشد. تصادف نکنم. گم نشوم. یا ممکن. است در این جنگ جانم را از دست بدهم. و بشر آماده است. اما وقتی به حج. می روی وقتی طواف میکنی وقتی در مقام ابراهیم نماز می گذاری وقتی در سعی صفا و مروه هستی وقتی در عرفات هستی وقتی رمی جمرات میکنی وقتی سر می تراشی و نام تو حاجی است. چه انتظاری داری. خانواده چه میکند. فرزندان چه میکنند. لازم است بگویم. هیچ کس در شهر حرام و زمین پاک حرم خدا انتظار چنین مرگی را ندارد. این فاجعه از انتظار بشر دور بود. چه شد است انسان را که حدود خداوند را چنین می شکند. ناتمام اما با تمام سختی با تمام رنج باورم این آن ها نمرده اند. زنده هستند و نزد خدای خود روزی می خورند. آنها مراسم را تمام کردند. آنها با جانشان به شیطان سنگ زدند. و خویش قربان نمو دند. آنها شهادت دادند به ظلم و کفر. سخت است این درد سخت. اما یک شهادت است که خانه خدا وقتی امن نیست پس کجا امن است.

آیت الله قائم‌مقامی، استاد درس خارج حوزه علمیه: بسم الله الرحمن الرحیم در مورد حادثه منا که قطعا از حوادث آخر الزمانی و از جمله نشانه هاست، دو سخن است: نخست به حاجیان شهید که: طوبی لَکُمْ و هنیئاً لکم و مبارکتان باد این مقبول ترین حج که ادامه اش و تکمیلش بی ذرّه ای تردید در ملکوت و عرش خداوند خواهد بود، زیرا مگر نه اینکه شما پس از اعمال منا می بایست به مکه باز می گشتید و طواف حج اکبر را حول کعبه معظمه که جلوه ی عرش خداوند در عالم ناسوت و ملک أست به جا می آوردید؟ اینک به دلیل کارها و سابقه خوبتان، اجازه یافتید که این طواف را نه حول جلوه عرش بلکه حول خود عرش داشته باشید و این نعمت و لطف و عطیه ای أست بی نظیر که آن را با هیچ چیز دیگر معامله نخواهید کرد. و سخن دوم خطاب به آلِ سعود نه آلِ سقوط آلِ صهیون آل نکبت، آلِ ظلمت، آلِ شکم و شهوت و خیانت است که : چه کرده بودید و چه سابقه سیاهی داشتید که چنین صاعقه قهری بر شما وارد شد و چنین روسیاه و رسوا و مردود شدید؟ البته مغضوبیت و مردودیت شما امر جدیدی نیست و شما از اول و از همان هنگام که با مبنای شیطانی و منکوستان که شدت علیه مؤمنین و رحمت به کفار بود و با یاری کفار و خیانت به مسلمین، بر مقدس ترین و پاک ترین مکان عالم، مسلط شدید، مغضوب و مردود بودید و قبلا این مغضوبیت را با کشتار مهمانان خداوند در حرم أمن خداوند، نشان داده بودید. و اما پیام حادثه این است که: حرم را تنها أهل حرم که خداوند و مؤمنان و صالحانند می توانند و باید اداره کنند و نه حرامیان و شیطان ها و طاغوتیان و این که صبح طلوع امام و متولی حقیقی حرم عجل الله فرجه ان شاالله بسیار نزدیک است. سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه: خداجویان مظلومی که قربانی سوء مدیریت وبی لیاقتی خاندانی بی تمدن، وحشی، متحجر، شهوتپرست، شکمباره و بی‌دین شدند.

اسماعیل آذر، شاعر: در ره کعبه اگر جان بدهم باکی نیست ذلت آن گرگ سیه کار که مهمان را کشت مرجان محتشم، بازیگر: مژده بده یار پسندید مرا سایه او گشتم و او برد به خورشید مرا ... تسبیح گو سپیدبال زیر هرم سوزان خورشید منا پرکشیدید تا اوج حرا، اسماعیل وار قربانی عشق گشتید و مسیح وار از کنار خدا تا بیکران خدا پر کشیدید... خوشا به سعادتتان، صبر زینب وار بر سوگوارانتان و ننگ بر بانیان قتلتان دارابی، معاون سابق سیما: سلام و رحمت الهى بر حاجیان و مهاجران الى الله از ایران خانه دوست و حرم امن الهى که در قربانگاه منى نیز وحدت مسلمانان را به نمایش گذاشتند؛ سفید و سیاه، شیعه و سنى، زن و مرد، آسیایی و آفریقایی، پیر و جوان! آنان در جوار قرب الهى آرمیده اند اما جامعه بشرى و مسلمانان اندوهگین و مصیبت زده هستند. در گذشته هرکس عازم حج و خانه خدا بود همه التماس دعا داشتند حالا در سایه بى کفایتى، بى لیاقتى رژیم شخصى، استبدادى و وابسته آل سعود دیگران از ترس بروز خطر و ناامنى باید براى آنان دعاکنند. لعنت خدا بر آل سعود باد.

حجت الاسلام مهدی طائب، سخنران و فعال سیاسی: به نام خدا . گفتند دلنوشته، گفتم مگر دلی باقی مانده چرا که این قلب را دو طرف از ما گرفتند، یک طرف آنها که در وضعیتی وصف ناشدنی از سختی و رنج در حرم امن الهی در حال احرام یعنی تهی از همه تعلقات به دیدار معبود رسیدند و شهادتشان با تایید نایب ولی زمان زینت بخش عروجشان بود و نیمی را رژیمی سفاک گرفته که همجنس صهیونیست است، صفتش استکبار و بی قیدی نسبت به جان بهترین ها که چنگال خونینش نزدیک به قرنی است بر حرم امن سلطه انداخته و بی دریغ و در راستای منافع رزیم غاصب قدس کشتار می کند. اگر اسرائیل محور شرارت در عالم است مکه در تصرف آل شرور است، پس دل در اتش است. قدیری ابیانه، فعال سیاسی: قسمت اول: زبان قاصر است از بیان عمق خباثت آل سعود. چه می توان گفت در مورد حاجیان که برای سنگ زدن به سمبل شیطان عزم جزم کردن و جانشان توسط شیطان های خبیث گرفته شد. قسمت دوم: چه مصیبتی گرفتار شدند حجاج ایرانی و نیز حجاج سایر کشورها. لعن و نفرین بر آل سعود که با این جنایت روند سقوط حاکمیت خویش را رقم تسریع نمودند. از این پس باید آنها را آل سقوط نامید کامران نجف زاده، مدیر تولید خبر سیما: خسی در میقات جلال آل احمد را دوباره خواندم دیشب... تا به این سطر برسم که جلال پنجاه سال آزگار پیش نوشت: "این سعودی ها لیاقت مدیریت دو نگین مکه و مدینه را ندارند"....

محمدصادق کوشکی، جامعه شناس: هر سال حاجیان پس از قربانی و رجم شیطان از منی بازمی گشتند، اما امسال آل یهود حاجیان را در منی به پای شیطان بزرگ قربانی کردند و حاجیان دیگر بازنگشتند!

روح الامینی، فعال سیاسی: داغ جانکاه جنایت منا و تشنگی جان باختگان هموطن و عمق بی کفایتی و خباثت ال سعود این روزها ما را میبرد به سال 61 هجری

صادق، مشاور رئیس جمهور: قربانگاه منا و جمرات را به مدد کدامین واژگان میتوان توصیف کرد؟ چه میتوان گفت و سرود که گویای اندکی از مظلومیت حجاج عروج یافته ی بیت الله الحرام و بی لیاقتی کلیدداران حرم امن الهی باشد! حجاجی که در حادثه هولناک امسال منا و جمرات به چشم زمینی ما جان باختند حقیقتا به معبودشان رسیدند لیکن مسببین سیه روی و بی کفایت این واقعه تلخ هیچگاه روی آرامش نخواهند دید. انشاالله

صالحی امیری، رئیس کتابخانه ملی: کبوتوان حرم امن الهی به حریم کبریایی پرواز کردند و ما همچنان دربند قفسیم اسماعیل کوثری، نماینده مجلس: خوشا آنانکه که عمری حب امیرالمومنین را در دل داشتند و در آخرین بیعتشان در منا دعوت حق را لبیک گفتند، تا حجشان در جوار معبود کامل و عیدشان(غدیر) در کنار مولا برپا باشد. انشا الله

جواد شمقدری، کارگردان سینما و فعال فرهنگی: روزها به سختی سپری می شود، دردی از درون فریاد می زند، مظلومیتی بر تارک زمان تصویر شده که براحتی از یادها رخت نخواهد بست! آری، زین پس "منا" در دل خود اندوهی را نهان می کند که برابر است با آخرین شمارگان صدها نفس پاک از بندگان وارسته در محضر دوست. اجر پرکشیدگان با اوست و فراغشان بر ما! و وای بر آل سعود که قطعا سقوط خود را رقم زده است.

کیوان ساکت، نوازنده و آهنگساز: بار دیگر بی کفایتی اعراب ال سعود در برگزاری مراسم حج و عناد دیرینه ی ان ها با ایران و ایرانی باعث شد عده بسیاری از هموطنان بی گناه ما به کام مرگ فرو روند و ملتی را در ماتم خود به سوگ بنشانند. من این فاجعه هولناک را به خانواده های ان عزیزان و نیز مردم قهرمان ایران تسلیت می گویم.

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر: شهادت جانگداز زائران خانه خدا را به خانواده های سوگوار و عموم هموطنان عزیز تسلیت عرض می نمایم.

محمدرضا گلریز، خواننده: سر کوی دوست عمری قدم از وفازدم من به هوای وصل جانان پرو بالها زدم من ... با عرض تسلیت و آرزوی صبر و شکیبایی برای بازماندگان و ملت ایران افسانه بایگان، بازیگر: بارالها! جمیع درگذشتگان منا را در جوار رحمت خود پناه بده و عاملین آن را در چشم جهانیان خوار کن و به سزای همه اعمال ننگینشان برسان. آمین

رجبی دوانی، استاد حوزه و دانشگاه: زائران مظلوم به حق پیوسته ما پس از برائت جستن از مشرکین به مقابله با شیطان شتافتند، ولی به ظلم آل سعود این اولیای سرسپرده شیطان گرفتار آمده و همچون مولای خود امام حسین علیه السلام حجشان ناتمام ماند و با لب تشنه به دیدار خدای خود شتافتند. خداوند آنان را که از خانه خود به شوق زیارت بیت الله الحرام و رسول الله(ص) خارج شدند و با جنایت آل سعود ملعون به سوی او پرکشیدند با مولایشان محشور نماید و بسختی انتقامشان را بگیرد. گودینی، نویسنده: فاجعه منا، حادثه نیست، توطئه است. انتقام از اسلام ناب است. عین حمایت از شیطان است! سنگ های مانده در دستان شهدای بی شمار منا. همانند سجیل پایان کار آل ابلیس را رقم خواهد زد! سعید راد، بازیگر: نباید اجازه بدهیم در امن ترین جای دنیا( خانه خدا) انسانهایی که به سوى معبود شتافته اند ناحق جان ببازند. ضیاءالدین دری، کارگردان: گاهى فجایع انقدر عمیق هستند که هیچ واژه یا کلامى ظرفیت توصیف،یا بیان ان را ندارد . کلمات از معنا تهى میشوند و انسان در مى یابد که قادر به اظهار نظر نیست! کدام دل نوشته میتواند بیانگر احساسى باشد که چون همه ى دنیا بر روح سنگینى میکند؟ ما از کربلاى منا چه مى فهمیم ؟ جز مشاهده ى کوهى از اجساد که یک روز بعد به درازاى یکدیگر منظم شده زیر آفتاب آسمان منا!!!؟ حتى آسمان بهت زده است ، مسلمانان جهان شاید در سه دهه گذشته تا این میزان شبیه به هم نبوده اند! اهل تسنن و شیعیان، همه ناخوشند. دست شیطان در این جنایت به نحو مرموزى مشاهده میشود. ده ها هزار کلمه و واژه از زبانِ گویندگان رسانه ها شنیده شده، به یمن وجود امکانات پیشرفته از صد ها زاویه صحنه هاى جنایت مشاهده شده اند اما اصل علت پنهان است و مسئولیت ان را بر عهده نمیگیرند!!! و مسلمانان همه ى حرف ها را به دیده شک و تردید مى نگرند. پس کدام دل نوشته میتواند از کلیشه ى چنین رویدادهایى مصون باشد!!؟ زمان براى دل نوشته ها سپرى شده است. عمل لازم است. اقدامى مدبّرانه، شاید مراجعت رئیس جمهور روحانى از نیویورک مدبّرانه محسوب شود و توجه بخشى از دنیا را به خود جلب سازد. مهم اقدامات موثر است تا این خیانت ها را بر ملا کنند. مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش: مهدی جان! خوشا به سعادت کبوتران خوش ألحان کلام ملکوت که درمناسک حج به سویت پرگشودند، شهادت مظلومانه حجاج عزیزمان را تسلیت می گویم مجید خراط ها، خواننده: حادثه تلخ منا و درگذشت جمعی از حجاج ایرانی را به ملت شریف کشورم و بازماندگان آن عزیزان تسلیت عرض میکنم محدثی خراسانی، نویسنده: وقتی عرفات خالی از عرفان است رمی جمرات بازی شیطان است حج تو جهاداست زمانی که حرم در تولیت آل ابو سفیان است عباس عبدی، فعال سیاسی: سلام و درود خدا بر تمام جان باختگان واقعه منا و لعنت خدا بر یزیدیان زمان که بار دیگر بر جنایاتشان افزودند.

بذرپاش، نماینده مجلس: چه غریبانه رفتند ودر سرزمین آرزوها به آرزوی خود که همان لقاالله بود رسیدند و در حال لبیک اللهم لبیک گفتن به دیدار یار رفتند. شیاطین نگذاشتند مرحله سنگ زدن به شیطان را انجام دهند. خدایا خودت نظاره کن خانه ات و حرم پیامبرت در دست چه انسانهایی قرار گرفته انسانهایی که رژیم صهیونیستی به آنها سخت مدیون است خدایا امام عصر ما را برسان و خادمان واقعی حرمین شریفین را در انجام مستقر فرما آمین لاهوتی، نماینده مجلس: لعنت بر آل سعود پیرموذن، نماینده مجلس: درود و رضوان خداوندی بر هابیلیان قربانگاه منا که با حیلت قابیلیان وهابی ددمنش مظلومانه و غریبانه جان باختند سلیمانی، نماینده مجلس: این بار کربلا در منا تکرار شد تشنه لب کشتند و جنازه ها رها کردند اسماعیل متعجب که رسم ابراهیم دادن آب قبل از قربانی کردن بود حیدرپور، نماینده مجلس: بسم الله الرحمن الرحیم آرزوی هر مسلمانی است که در مقطعی از عمر خود یک دهه اول ذی الحجه ای را در مکه باشد و عصر روز نهم آنرا در عرفه وقوف کند و با معبود راز و نیاز نماید. و شباهنگام به مشعر الحرام درآمده و آنچه به عمری درک نشود، یکجا دریابد. و روز عید قربان را با إعلام برائت از ناپاکی ها و شیطان پس از رمی جمره عقبی جشن بگیرد و به شادمانی تنقیحی که در وجود خود انجام میدهد در محضر مولی به نشانه تسلیم سر بتراشد. اندوه و درد اجازه نمی دهد که بگویم حدیثی از قول امام علی هست که اگر محرمی وفات کند، لبیک گرگان به عرصه قیامت در می آید و آنهم خودش شادمانی دارد ولی چه سخت است یادآوری و مرور صحنه های جان دادن لبیک گویان ما، چه سخت است گذر از بی تدبیری و بی لیاقتی آنهایی که حادثه منی را سبب شدند و چه سخت تر است نگاه در چشم نازدانه ها، دختران و پسرانی که خانه ها را آذین بستند تا قربانیان ما بیایند و پدران و مادرانی که چشم به راه دلبندانی هستند که خود روز عید قربانی شدند. و از ما دعوت کردند که در جشن بازگشت حاجی آنها شرکت کنیم و حالا اندوه و حسرت دیدار تا قیامت. وهابی های سعودی نه فقط عید قربان ما را عزا کردند ، کاری کردند که اندوه آن تا قیامت با ماست. دل ما را سوزاندند. خدا خانه خرابشان کند. که خانه ما را خراب کردند. و اقرار کنم اگرچه تصریح قرآنی داریم اویی که به حج رود مهاجر به سوی خدا و محمد مصطفی(ص) است و چنانچه مرگ او را دریابد پاداشش با خداست و أین بشارت برأی ما آرامبخش است ، سخت سوخته ایم. و دلهایمان در سوک آن عزیزان سوخته سوخته است. خدا خودش از آنها جانانه پذیرایی کند و لذت آن پاداش را به بازماندگان قربانی های این عید بچشاند. فولادگر، نماینده مجلس: سلام بر مهاجرین الی الله زایرین حرم الهی که در راه رمی جمرات و طرد شیطان به دیدار حق نایل گردیدند

آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ای کاش امسال در کنار شما در مراسم حج بودم. عروج شما توفیقی بزرگ برای شما و رسوائی بی نظیری برای آل سعود خبیث بود. امید که اثرات مظلومیت شما باعث ویرانی کاخ ظلم بازماندگان ابوجهل، ابوسفیان و ابو لهب شود

فومنی، فعال سیاسی: به نام ایزد منان حادثه دلخراش منا مرا در سجاده نمازم بیاد شهدای کربلا انداخت که هم لب تشنه بودن و هم یزیدیان بر بدنهای پاک انها اسب دواندن. این یک سابقه ایست برای یزیادیان زمان که به راحتی انسانهای بی گناه را به مسلخ قربانی میبرن. و بدنهای انها را حتی احترام هم نگذاشتن و حرمت شهدای خانه ی خدارا شکستن. چه دردناک بود ان لحظه وقتی تصویر شهدا رادر رسانه ها نشان میدادن. من مطمئنم که همه ی انها از قبل برنامه ریزی شده بود. دستان ناپاک ال سعود که همان ال یهود است و چهره ی باطنی ال سعود ملعون که همان چهره ی اسرائیل غاصب است را نشان داد. و خوشا به سعادت حاجیانی که واقعا حاجی شدن.

سید زین العابدین حیدری، کارشناس بین الملل: "بسم الله الرحمن الرحیم" بنده خود یتیم یکی از همین حوادث ناشی از بی تدبیری ال سعود ملعون هستم. پدرم را سال هفتاد و درست در سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) و در حال احرام از دست داده ام و از لحظه شنیدن خبر تمام وجودم سراسر همدردی با بازماندگان بود. اما در تمام سال های عمرم به نحوه شهادت پدرم افتخار کرده ام. هر کسی مستحق چنین مرگ با عزتی نیست. خوشا به سعادتتان. ان الله اصطفاکم ... خداوند شما را برگزیده است .. پس ای که دستت میرسد دستی بگیر... ما به شفاعتتان نیاز داریم و به درجات معنوی شما غبطه میخوریم و میبالیم. شما همچون اب پاک زلال و جاری به سوی معبود پر کشیدید. و جان دادنتان تاریخ ساز شد. تاریخ شروع پایان عمر رژیم ملعون آل سعود."

سعید عاکف، نویسنده: "بسم الله الرحمن الرحیم انشاءالله به زودی در معیت مولا صاحب الزمان(عجل الله فرجه) مکه و مدینه را از اشغال درخواهیم آورد و به انتقام خون عزیزانمان، این ارجاس الانجاس را به زیر چکمه های خود در می کشیم ."

اصلانی، رئیس بسیج زنان : سرزمین آرزوهاقربانگاه دلباختگان حج ابراهیمی شدوضیوف الرحمن برسرسفره میزبان جاودانه شدند.خداوندسبحان آنان رامشمول رحمت واسعه خودقراردهد و مسببین این فاجعه غمبارازآل سعودتاحامیان جنایتکارشان امریکا ورژیم صهیونیستی راازصفحه روزگارنیست ونابودفرماید.

حسن بهشتی پور، کارشناس هسته ای : سلام بر حاجیانی که حجشان را با خون خود قبول حق کردند . سلام بر حاجیانی که بر سر عهد خود با خدا در خانه دوست با نثار جان خود وفادار ماندند

افسانه چهره آزاد، بازیگر: عاشقان درپی معبود شتافتند.هموطن تسلیت مرا بپذیر علی موسوی گرمارودی، شاعر:

سر ز سامرّا برآور ای امام پاک من‌ ای تو را علم علی در سینه‌، چون جان در بدن‌

ای تو هم‌نام امام راستان یعنی علی ای به او همگونه اندر کنیه یعنی بو الحسن

این نقی و هادی ای ما را به آیین رهگشا در ظلام این شب دی جور و دهر پر فتن

سر ز سامرا بر آور تا ببینی روز ما در دل این روزگار رو سیه تر از لجن

شیعیان را بی مهابا می کشند از بحر و بر زاده وهابیان اندر عراق و اندر یمن

نوکر بی مزد آمریکا زند لاف از فریب کان چه او می فهمد از اسلام، آن باشد حَسن

گلشن دین، عرصه زاغان بی مقدار شد آری، ار بلبل رود از باغ، باز آید زغن

سر ز سامرا بر آر و بر خر خودّشان نشان این سگان ناصبی را کافران بی وطن

یا بگو فرزند تو مهدی کند پا در رکاب زین خران سگ صفت را سر در آرد در رسن

سر ز سامرا برآر و با نهیبی هاشمی پاک کن از کارگاه دین گروه کارتن (عنکبوت)

محمدابراهیم مقدم، مدیرعامل بانک تجارت: روز عید قربان بود و همه کشورهای اسلامی غرق در شادی روز عید و مشغول تدارک و مهیا شدن جشن عید که خبر تاسف بار حادثه دلخراش و جانکاه منا دل تمام مردم را مالامال از درد و اندوه کرد. آرزوی هر مسلمانی است که در طول سالهای عمرش حداقل یکبار بتواند خانه خداوند را از نزدیک ببیند ،پشت مقام ابراهیم نماز طواف بخواند، زیر ناودان طلا بایستد ،حجرالاسود را از نزدیک لمس کند و از آب زمزم عطش عشق خود را سیراب کند . دعوت حق را لبیک می گویی و با دلی سرشار از عشق راهی سرزمین وحی می شوی تمام خانواده ات برای بدرقه ات می آیند و از زیر قرآن و در پناهش رد میشوی ، چندین سال است که انتظار این روز و لحظه را می کشی ، تمام توانت را نگه داشته ای که در سعی بین صفا و مروه باز نمانی ، تمام اشکهایت را جمع کرده ای که لحظه ای که چشمانت را می بندی تا جلوی خانه کعبه باز کنی آنجا سرازیر شود و بیابان خشک دلت یک دل سیر باران بخورد ، هرکس در دلش حاجتی است یکی می گوید حاجی آنجا را که رسیدی بیمار مرا هم دعا کن ، دیگری می گوید در بقیع به یاد ما هم باش و آخری هم طلب آب زمزم ب به قدر جرعه ای برای تبرک دارد . در مسجد شجره محرم میشوی و دلت را و تن خاکی ات را خالی میکنی از تمام غبارها و زنگارهایی که آیینه دلت را تیره و کدر ساخته است .دستت را بلند میکنی تا دستان خداوند را در دست بگیری. کفن به تن میکنی و خود را آماده ضیافت الهی و حضور در پیشگاهش میکنی .حس و حالت مثل پرنده ای است که تازه به توانایی پروازش پی برده است . به مشعر و منا میروی و بعد برای رمی جمرات راهی میشوی ، راهت را می بندند و هدایتت می کنند به سمت دیگری و بعد مواجه میشوی با انبوهی از جمعیتی که از رمی بر می گردند و مسیر روبرویت بسته است نه راه پس می ماند و نه پیش . همه حوادث زندگیت مثل یک فیلم سینمایی از جلوی چشمانت عبور می کند . آرزوهای دخترت ، در خواست های مادرت ، آرزوی شفای همرزمت ،چقدر برنامه ریزی کرده بودی برای بازگشت ، برای بهتر شدن ، برای دیدن دوباره عزیزانت . خدایا نمیدانم که این حادثه مشیت الهی بوده یا نه اما میدانم که ابراهیم خلیل پیامبرت در دعاهای خود از تو خواسته بود که امنیت این سرزمین را حفظ کنی و حال سوغات و ره توشه هزاران نفر مثل من که به دیدار معشوق شتافته بودند چه بود؟آری همه کفن پوش آمده بودند اما کاش تقدیرشان جور دیگر رقم میخورد و با توشه ای معنوی به آغوش عزیزانشان باز می گشتند . الهی ،تن به سوی کعبه داشتن چه سودی دهد آن را که دل به سوی خداوند کعبه ندارد؟ قلبمان مالامال اندوه است از سوز این حادثه جانکاه و آنچه از ما برمیاید تنها طلب صبر برای خانواده های چشم به راه و طلب مغفرت برای این عزیزان شهید است .

صادق زیباکلام: ای کاش یاد می گرفتیم از مرگ انسانها بهره برداری سیاسی نمی کردیم فولادی، خواننده: باسلام وتسلیت " موجیم و وصل ما از خود گذشتن است ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است هادی منتظری، پیشکسوت موسیقی: "ایکاش برای مردم شهید پرور ریشه ی وهاببت را برشته ی تحریر در بیاورید ، که بدانند ریشه ی این بیعدالتی ها ، ظلم ها ریشه در کجا دارد ، فاجعه انقدر عظیم است که نباید سکوت کرد .شک ندارم که بازهم دست استعمار از استین برون امده تا جنگ افروزی کند برای فروش اسلحه و برادر کشی ." بانکی، کارگردان: "واقعه جانسوز و مصیبت بار منا را به همه مسلمین جهان به ویژه ملت شریف ایران تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای جان باختگان علو درجات و خانوادهایشان صبر و شکیبایی مسألت مینمایم . همچنین شدیدترین مراتب اعتراضم نسبت به سوء مدیریت در مراسم منا را اعلام میدارم." شهلا میلانی، آهنگساز: "آنان با مرگ جاودانه شدند سهم آنان کامیابی وسهم ما اشک ریختن درود به روان پاکشان" جواهر کلام، خواننده: "مرگ مظلومانه و ناجوانمردانه هموطنای عزیزم در منا دلِ هر آدمِ انسانی را به درد می آورد... قطعاً آل سعودیها از این واژه آدمِ انسان بودن بویی نبردن!!! و گرنه هرگز این اتفاق رخ نمی داد!!! دیگر سکوت میکنم و به خانواده های محترم این هموطنای عزیزم که مظلومانه و ناجوانمردانه به سفر ابدی کوچ کردن تسلیت عرض میکنم. با شما عزیزان همدردم علی اصغر شیرزادی، نویسنده: بهت زده و خشمگین از حاکمیت وحشی و مفتضح و مجهول عربستان سیدهادی محقق، کارگردان: متنفرم از این زمین و زمان که نفس های این مردان و زنان را برای پرستش سرد کرد... اسماعیلی، تهیه کننده: حادثه منا در عربستان فاجعه بزرگ وغم انگیزی است که از یادها نمیرود و لکه ننگی برای مسببین و عاملین ان در تاریخ ثبت میشود. ناصر وحدتی، خواننده پیشکسوت: "جنگ اگر بود رفته ای جنگیده ای شهید شده ای رفته ای انجایی که مطهر پاکی و خدا خواهی است تسلیم اعتقادات پاک خود شوی" من در این ایام اندوه بار و در خلوتم غمگنانه ترین اواز های سرزمینم گیلان برای حصول اندکی ارامش زمزمه کرده ام و ارزوی شکیبایی برای همه ی مردم ایران کرده ام" مسعود جاهد، نوازنده: حادثه پشت حادثه. کشتار پشت کشتار و توجیه آن در هربار نشان از صعف و زبونی حاکمان سعودی ست.حاکمانی متوهم که به اشتباه خود را قیم و نماینده ی بلامنازع مسلمانان میدانند. حادثه ی منا ادامه ی همان روند ایرانی ستیزی ست. لکه ننگی ست بر قامت فرسوده ی حاکمان آل سعود. این حرکات وحشیانه ی عیر انسانی باعث کاهش نفوذ و جایگاه سعودیان در میان مسلمانان خواهد شد .زمان قیم مآبی گذشت.این حادثه ی تاربخی خلل و خدشه ای در اراده ی جمعی ما ایجاد نخواهد کرد .ایرانیان هماره اهل صلحند اما در مقابل ظلم بی پاسخ نخواهند نشست .پاسخ ما ایمان ماست. کشتار شیعیان ایرانی در قالب تقدیر الهی یک حرکت سازماندهی شده و مذبوحانه ی آل سعود برای خوشرقصی نیوکانهای جنگ طلب و جریان عالب در اسراییل که روزبروز ماهیتشان آشکارتر شده و در سیاستهای جهانی منفعل و ایزوله تر میشوند. حمایت مخفیانه از داعشیان و جنایات اینچنینی به بهانه های مختلف زنگ خطری ست که در منطقه بصدا در آمده است.زنگ خطری که بی تردید صدایش بیشتر موقعیت آل سعود را تهدید و تصعیف میکند" فرهاد ضرابی، خواننده: فقط میتوانم به بازماندگان تسلی دهم حادثه ای را که همه را در غم خود فرو کشید. کیوان صباغ، کارگردان تئاتر: ای کاش حاکمین سعودی اعتقادات و دین و جان مسلمانان را فدای سیاست و سلطه کری خود نمیکردند ای کاش رسم میزبانی را آنطور که شایسته بود به جا می آوردند حسین شهابی، کارگردان: تاسف عمیق خود را برفاجعه منا اعلام میدارم و با خانواده بازماندگان همدردی می نمایم. امیدوارم با پی گیری جدی مسولان امر دیگر این گونه حوادت تکرار نگردد. تاری، آهنگساز: عاشقان کعبه همجون بروانه به سراى الهى شتافتند محمدرضا فرجی، کارگردان: هیچ فرد مسلمان ومومنی دربرابرچنین خیانت بزرگ آل سقوط نمی تواند ساکت باشد. چهره پلید آنها هویدا شد همه ماباید هوشیار باشیم . نازلی بخشایش، نوازنده: دوستانی در شبکه های اجتماعی مینویسند که به جای رفتن به حج به فقرا ، بیماران و یتیمان کمک کنیم . خطاب من به ان دوستان کم لطف است و میگویم اکنون در این زمان کودکان بیگناهی یتیم شده اند و به جای پیام خوش امد به درب منزل خود پیام تسلیت نصب کرده اند، بیایید غمخوارشان باشیم .. گرچه پرواز پدرانشان با هیچ چیز جبران نخواهد شد ... روحشان شاد و گرامی باد جلال امیر پور سعید، نوازنده: بی منت در منا ماندگار شدید دامادی، کارگردان: همدردی، با بستکان کسانی که در سفر آکاهی، قربانی جهل شدند، کلمه حقیری است." کامکار، موزیسین: خداوند انشاالله مکه را از دست این فاسدان رها و بدست شورایی از تمامی مسلمانان برساند" صباغ زاده، کارگردان: انسانهای بی تفاوت عربستان دنیارا حیرت زده کرد لعنت خدا براینها دیزانی، نوازنده: زمان همه چیز را التیام نمی دهد. فقط به ما می اموزد. چگونه با این غم سنگین زندگی کنیم. داروغه زاده، کارگردان: "حاجی جان مرگ حق است و همه ما ان را تجربه خواهیم کرد . شما که در حال انجام فریضه الهی و در جوار خانه حضرت حق به سوی منزل ابدی پر کشیده اید ، پس خوشا به حالتان ! اما من به حال خودم تاسف میخورم که ادعای روشنفکری ام گوش فلک را کر کرده است اما دریغ و درد که یک جمله در رثای مظلومیت تو بنویسم ! چقدر مظلوم هستی در کشورت حاجی جان ؟ ما برای کشته شدگان برج های دو قلوی امریکا هم اینجا شمع روشن کردیم و با خانواده هایشان هم دردی نمودیم ، اما دریغ از یک إبراز تسلیت به خانواده داغدار تو در فضاهایی که شبکه های نو ظهور مجازی در اختیارم گذاشته اند! خیلی مظلومی حاجی جان اینجا ما حتی برای گوسفندانی که قربانی میکنی و فقرا به این بهانه اطعام میشوند هم مرثیه سرایی میکنیم ، اما برای تو که در حال انجام حج إبراهیمی قربانی شده ای خیالمان نیست ! حاجی جان حالمان اصلا خوب نیست ، برایمان دعا کن . یا حق" اصغری، تهیه کننده: انتقام شهدای مظلوم کربلای چهار را در کربلای پنج گرفتیم . کاش می شد انتقام شهدای مظلوم منا را هم گرفت. جعفری پویان، آهنگساز: ان عزیزان مقربینى بورند که از حدید خاکً پر کشیدند و راهى أفلاک شدند ، از خانه خدا بسوى خدا رفتند . چه سعادتى کیان افشار، بازیگر: "از صمیم قلب واقعن متاثرم و احساس همدردى عمیق میکنم، و امیدوارم دولت یک تدبیرموثر، درست و طولانی مدت برای تنبیه بانیان این فاجعه در نظر بگیرد." طباطبایی نژاد، سینماگر: "بالا بلند احرام کن به قصد زیارت باید طواف گونه ى دیگر کرد. اینک خداست در انتظار گردش چشمانت گرد حریم عرش." شهریاری، خواننده: "یئتیش ایمداده تبارک نه یامان گون گئچیروخ وئریروخ قوربانا قوربان یئنه جاندان گئچیروخ" عظیمی، سینماگر: "سلام من به جای دلنوشته، تفالی به دیوان جناب حافظ زدم... اگر صلاح دیدید منتشر بفرمایید: خوش کرد یاوری فلکت روز داوری تا شکر چون کنی و چه شکرانه آوری آن کس که اوفتاد خدایش گرفت دست گو بر تو باد تا غم افتادگان خوری در کوی عشق شوکت شاهی نمیῖخرند اقرار بندگی کن و اظهار چاکری ساقی به مژدگانی عیش از درم درآی تا یک دم از دلم غم دنیا به دربری در شاهراه جاه و بزرگی خطر بسیست آن به کز این گریوه سبکبار بگذری سلطان و فکر لشکر و سودای تاج و گنج درویش و امن خاطر و کنج قلندری یک حرف صوفیانه بگویم اجازت است ای نور دیده صلح به از جنگ و داوری نیل مراد بر حسب فکر و همت است از شاه نذر خیر و ز توفیق یاوری حافظ غبار فقر و قناعت ز رخ مشوی کاین خاک بهتر از عمل کیمیاگری" توکل نیا، تهیه کننده: ازاین اتفاق بسیارمتاثرشدم،آل سعودنشان دادکه برای اداره اتبات عالیات بی کفایترین است،امیدوارم دولتمردان ما برای تسلی حال بازماندگان فکری عاجل بکنند کارگشا، آهنگساز: ای کاش من , به جای شما بودم و به ساحل امن در منا میرسیدم که حضرت سعدی , فرمود : دمی با دوست در خلوت , به از صدسال در عشرت/ من آزادی نمیخواهم که با یوسف به زندانم رضا مهدوی، رئیس سابق حوزه هنری: اوج مظلومیت میهمانان خدا اوج گرفت... آشا محرابی، بازیگر: از خود و هستی خود، سفر کردید. و پاک از نیایش عرفه، به منا رفتید و دیو زبون رافنا کردید. وای که چشم جاده به قدم هایتان سفید شد و نیامدید. وای که جاده خون شد و نیامدید. که از کعبه به کعبه مقصود رسیدیدو نیامدید. دست عشق همراهتان، اشک چشم ما بدرقه راهتان. رویین تن، کارگردان: کاش میدانستند کلیددار خانه کی اند. آل سعود که نه خانه میشناسند نه صاحب خانه. اما خوشا در خانه خدا به خدا پیوستن.

کمالی پور، تهیه کننده: جز صبر و سکوت برای بازماندگان شهدای منا و آرزوی مرگ و نابودی آل سعود مگر چیز دیگری میشود گفت ...

کرمی، دبیر جشنواره موسیقی مقاومت: سپاس از نگاه ویژه خبرگزاری محترم، بنده اما توان نوشتن در این مورد خاص را ندارم باور بفرمائید حتی تجسم وضعیت شهدای منا برایم سخت است خدایشان طواف مظلومانه هموطنانمان را بپذیرد انشا ا.... آقامحمدیان، رئیس سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی: "لبیک اللهم لبییک لبیک گویان به معرکه عشق بازان شتافتند.ودران معرکه به عشق خود سلام دادند." امیر دژاکام، بازیگر: هنوز گیجم کمی درنگ کنید. محمد زارعی، فعال رسانه ای: "سلام دل فریاد می کشد برای آقایی که بود و دید وزنده شد یاد مادر یاد حسن یاد حسین....." ساعی، بازیگر: "بابا جونم خودت میدونی ته دلم چی میگذره ؛ دعا واسه من یادت نره ها ... مامان جونی شما هم واسه همون دعایی که به بابایی گفتم یه سر به بازار اونجا بزن و یه خوشگلش و واسم بیار ... ت و صلوات ... بدرقه راه حاج آقاها و حاج خانم های عزیزمون ... واسه اینکه سالم برن و برگردن صلواااااااات . . . . . بابا جونم - مامان جونی ... من لباس عروس نمیخوااااااااااااااااام نمیخواااااااااااااام فقط برگردین پیشم" پیمان شریعتی، بازیگر: "تلخی این داغ به طواف قلب ما آمده است! به طواف قلبی که به شنیدن هر لبیک یا لبیک گریسته است و به شلیک هر سنگی به شیطان، لبخند خدای خویش را به جان خریده است. اکنون هم چون مسجدالحرام در این داغ بی حساب، سیاه خواهیم پوشید و نام به نام صدایتان خواهیم کرد. خوشا شهیدانی که در قرب خداوند و به زمزمه نام حضرتش احرام وصل پوشیدند و بر صحنه نیایش، آسمانی شدند! دعایمان کنید که تاب این داغ تلخ، عمر نوح و صبر ایوب و همت ابراهیم و دل اسماعیل می طلبد. شریفیان، فعال موسیقی: منا شهری در میان کوهها و با قلبی از جنس کعبه. آمده بودند به شوق حرم امن الهی که دلهایشان امان بگیرد و آرام شوند. خداوندا تو میدانی که چه در درون داشتند و تنها تو شنیدى که در عرفات چه با حسین بن علی گفتند و تنها تو دیدی که چگونه با نیت برائت از بدیها اسماعیل وار به قربانگاه رفتند. خدایا برادران و خواهران هموطنم را در آغوش بگیر که آنان به امید همین آغوش بر گرد خانه ات به طواف پروانه شدند و به صفا سعی کردند و به منا بیتوته.

داریوش باباییان، کارگردان: "منا صحنه تلخ تاریخ شد چه غریبانه رفتند مهاجران سرزمین وحی اری جان باختگان به تاریخ پیوستند ارام بخوابید عاشقان سرسپرده نامتان برای همیشه در دل و زهنمان به یادگار می ماند عزت ا.. مهرآوران، بازیگر: اینکه درکنار خانه خدابه اوپیوستن،بی گمان زیباست،امانه مرگی که طعم تلخ سیاست ال سعود انرارقن زد،د ریغا!دلواپسی اهل خانواده حجاج،دردبزرگی است کهبا میلیون ها پول،ازسینه ای عزیزان زدوده نمیشود،داغ بزرگی است،انها رفتند تا شیطان راسنگ پرتاب کنند،ودرون خود راازوسوسه های اهریمن پاک کنند،اماچاکران شیطان این واکان معتقدبه دینشان را بلعید،،،ال سعود،بااین جنایت،وجنایاتی دیگر،اعلان کرد چاکردست به سینه شیطان است،،من ابعاد سیاسی راکاری ندارم،بعنوان هنرمند،دلم ترکید که قدرت چه میکند باانسان،،،ودرقران داریم،،،من قتل ،،،،،،،،کسی که انسانی رابکشد،انسانیت را کوشته است،،،،،،ووسوسه هاب شیطان انسانیت است که باید در نفس انسان کشته شود،تا خو.داو بشود،ال سعود،خودشیطان است سیاوش قائدی، بازیگر: تراژدی منا تصویری از قربانیانی بود که با اشتیاق به دیدار حقیقت رفته بودند... برگزار کنندگان آیین حج با جان و آبروی مسلمانان بازی کردند... باشد که تاریخ از فاجعه ننگین و مسببین اش یاد کند... ارجمندی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: "سفر بهانه دیدار و اشنایی ماست از این به بعد سفر مقصد نهائی ماست"

شکرخدا گودرزی، کارگردان: "از من خواسته شده در باره حادثه منا چیزی بنویسم!!! حادثه آنقدر دهشتناک است که قلم اشک می ریزد و جوهر را پخش می کند روی کاغذ! هر چه می نویسم بی فایده است! خسته و وامانده قلم زا کنار می گذارم، می خواهم تسلیتی بفرستم برای روزنامه ها یا مطلبی برای خبرگزاری ها... تلفن را بر می دارم شماره می گیرم پس از چند بوق، از آن طرف دوست خبرنگاری که مدتهاست برای مصاحبه تماس می گیرد و من نمی توانم مصاحبه کنم قبراق می گوید در خدمتم! بغضم می ترکد و نمی توانم حرف بزنم، گوشی را قطع می کنم و بارها زنگ می زند و شانه های من توان این رنج را ندارد. تکان می خورند، تکان می خورند، تکان می خورند... سکوت می کنم و خبرت زده تصاویر را دنبال می کنم و .... چه طوافی و چه سعی ی خدا!!!" شجاعیان، مدیرعامل خبرگزاری نسیم: بای ذنب قتلت... لعنت خدا بر آل سعود نجس... لعنت خدا بر همراهان این آل کفر... درود خدا بر مجاهدان راه حق... سنگینی این داغ در دل ما که نسبتی با این عزیزان به ظاهر نداریم کربلا به پا کرده... خدا به خانواده ی این شهدا و رهبرعزیزمان و امام زمان مان(عج) صبر عظیم عطا کند

حاجی، نماینده مجلس: استکبار و صهیونیزم جهانی که از گسترش فزاینده اسلام به خود میترسد جنگ تمام عیاری به راه انداخته تا جلوی این حرکت مقدس را بگیرد اما نخواهد توانست 1-راه اندازی داعش و حمایتهای هالیودی، مالی، تبلیغاتی، و... 2-کشتار مسلمانان بدست مسلمان نما در یمن، بحرین، و... 3-توطئه از قبل طراحی شده سقوط جرثقیل، کشتار حجاج در منا و.. همه و همه برای ارایه تصویری بد از اسلام است . لذا ما باید بدانیم اولاً همه این فتنه و کشتارها زیر سر آمریکاست و جز استقامت و ایستادگی راهی برای پیروزی و اعتلای دین و کشور نداریم و در هر تهدیدی فرصت هایی نهفته که باید آنها را بشناسیم و بهره برداری کنیم. آریایی نژاد، نماینده مجلس: سرمایه های انسانی متدین، متعهد و دوست داشتنی بر اثر بی کفایتی آل سعود از دستمان رفت و بغض گلویمان را به سختی می فشارد. یا حجت ابن الحسن (عج) به فریاد برس کیایی نژاد، نماینده مجلس: "ای به هر صحنه پدیدار کجای حرمی ای نگار دل بیمار کجای حرمی شیعه مظلوم، تو مظلوم، حرم هم مظلوم ای حرم را تو نگهدار کجای حرمی السلام علیک یا صاحب الزمان." توکلی، نماینده مجلس: "باسلام ضمن طلب آمرزش از پیشگاه حضرت حق برای جان باختگان فاجعه منی و آرزوی شفای عاجل برای آسیب دیدگان و همدردی با بستگان جان باختگان و مجروحان حادثه؛ این فاجعه سهمگین و دردناک را به مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم" جلیل، نماینده مجلس: سلام . در تمام عمرم چنین غمی را احساس نکردم. از ال سعود که با خدا هم سر جنگ دارند متنفرم. یقین دارم که تاوان ان را خواهند داد. چون مهاجران الی الله را پرپر کردند. جهاد با اینها ادامه دارد. زنده باد ولایت نعمتی، نماینده مجلس: بسمه تعالی از صمیم قلب ارتحال شهادت گونه مظلومان منا را به خانواده این عزیزان تسلیت عرض نموده وبرای ان عزیزان سفر کرده از خدای منان علو درجات و برای بازمانده گان صبر جمیل مسیلت مینمایم اما از مسولین حج و نیز از حکام کشور های اسلامی میخواهم از کنار این موضوع مثل همه موضوعاتی که سالها در ایام حج اتفاق افتاده به سادگی نگذرند و دنیای اسلام باید بصورت جدی با اینگونه مسایل برخورد کند و از حرم امن الهی که امروز متاسفانه با بیخردی های ال سعود نا امن گشته برخورد جدی نمایند شهریاری، نماینده مجلس: "بسیار غم انگیزه اندوه آن قابل توصیف نیست طباطبایی نایینی، نماینده مجلس: ورکعتانً فی العشق لا یصح وضو هما الا بالدم ،عروج ملکوتی ،در سرزمینً منا ،در روز عید قربان،سلامتانً ،افرین بر ان مطلع و این مقطع ، روحتان شاد سیدی، نماینده مجلس: "اى صبا ازمن به اسمائیل قربانى بگو زنده برگشتن زکوى یار شرط عشق نیست"

گنجی، فعال رسانه‌ای: قربانی کنندگان در منا قربانی شدند علیرضا بای، خبرگزاری صدا و سیما: دل من تنگِ تو شد، کاش که پیدا بشوی که بیایی و در این تنگیِ دل،جا بشوی تو فقط آمده بودی که دل از من ببری؟ دل من تنگِ تو شد،کاش که پیدا بشوی صابری، خبرگزاری صدا و سیما: حجاج شیعه مثل آقاشون مظلومند و آرزوی فرج برای منتقم(عج) میکنند. آمین عمرانی، فعال رسانه ای: بلغنی مُنای یا رب المِنا .... جعفری، فعال رسانه‌ای: خدا تو را برای خودش خواست. خدا خواست که حجت را این طور قبول کند ... عرفه، شهادت را خواستی؟ خدا صدایت را شنید ... خدا تو را برای خودش خواست ...

زیرکی، فعال رسانه‌ای: زبان قاصر است از بیان ظلمی که بر میهمانان خدا روا رفته و اشک های جاری این روزها نیز، کافی نیست برای خاموش کردن آتشی که آل سعود بر دلهایمان افکنده، حاجیانی که به سوی معبودتان پر باز کردید، سنت سیاه بستن راه، ارث پلیدی است که در خنازیر حاکم بر سرزمین وحی دست به دست از صدیق و فاروق و پسر مرجانه به سعودی ها رسیده، امید اینکه لب های خشک شما دستان خالی ما را بگیرد. دارابی، خبرنگار شبکه خبر: تقدیم به قربانیان منا: " ایستادن" اجبار کوه است، "رفتن" سرنوشت آب، "افتادن" تقدیر برگ است و "صبر" پاداش آدمی. پس صبور باشیم بر غم جانکاه منا، صبور باشیم بر صحنه های دلخراشی که باعث آن ضعف و بی کفایتی و بی لیاقتی حاکمان سعودی بود. صبح غم انگیز منا که رخت عزا بر تن صدها خانواده ایرانی پوشاند و چشمان بسیاری را به انتظار نشاند، از خاطر و خاطراتمان پاک نخواهد شد.

علیرضایی، خبرگزاری صداوسیما: به نام آنکه جانها در دست اوست. سلام ای مهاجران الی الله. سلام بر شما که مصداق کامل سبکبال بودن هنگام پرواز بسوی حق شدید. سلام بر روح پاکتان که بعد از عرفه و در نخستین روز تولد دوباره تان در دنیا جادوانه شدید. «سلام علی یوم ولد و یوم یموت» سلام بر شما که آخرین نگاهتان هنوز مقابل چشمان همسران ، فرزندان، پدر و مادرتان هست. سلام بر آخرین ناله های جانسوزتان که با لبهای تشنه «یا حسین» گفتید. سلام بر آن لحظه ایی که دل بریده از همه جا به یاد خدا بودید. سلام بر آن «اللهم لبیک لبیک گفتنتان که مورد قبول حضرت حق قرار گرفت» سلام بر وداع اخرتان ای مهاجران الی الله." شایق، خبرگزاری صداوسیما: رفته بودی کنار خانه خدا که زائر باشی اما طائر قدسی شدی و تا خود خدا پر کشیدی هاشمی، فعال سیاسی: حاجی شهادت مبارک توکلی، فعال سیاسی: فاجعه منا یادآور عاشورای امام حسین علیه السلام بود که با لب تشنه رفتند اژدری، فعال رسانه‌ای: سلام. متاسفانه جان نزدیک به پانصد نفر از حجاج لبیک گو در پیچ و خم سیاست های جریان های سیاسی معامله میشود و دریغ از یک موضع گیری از جانب جریان انحرافی. بنظرم شهدای منا از دیگر شهدا مظلوم ترند. شعار مرگ بر آل سعود فراموش نشود بابایی، فعال رسانه‌ای: بازهم شهید میاید اینبار دست وپا ودهان بسته بالباس معراج پرکشیدگانی که مظلومیتشان حرامیان متصرف بیت الله را افشاکرد کاتبی، فعال رسانه‌ای: "حاجی ... حج ... منا ... تشنه و غریب... حج ناتمام . مولا حسین(ع) ... حج ... عرفه ... مسائصل و غریب ... حج ناتمام. شیعیان حسین(ع) همچون مولای غریب و مظلوم خود عروج کردند."" بهاوری، فعال رسانه‌ای: منا داغی بر دلمان گذاشت که جز با آمدن منتقم تسلی نخواهد یافت خالصی، فعال رسانه‌ای: عروجتان و شهادت پر بهجت و مورد غبطه همگان در سرزمین وحی را تبریک میگویم اما........هر لحظه بغض من نسبت به قاتلانتان افزون میشود ........ و سکوتم فقط و فقط بدلیل این است که رهبر و مولایم مرا امر به قیام نکرده است .......بله عروج شما در عین فخر و عزت دل مارا خونین کرد.......ای شهدای منا صراف، فعال رسانه‌ای: لا یوم کیومک یا اباعبدالله .... آموزش، فعال رسانه‌ای: "باسم رب الشهدا لعنت الله علی قوم الظالمین و بازهم حجی نا تمام ماند! شاید در پی این حج ناتمام عاشورایی در پیش باشد... از هرچه که بگذریم، تا آخرعمر از آل سعود نخواهیم گذشت مرگ بر خاىن الحرمین" رضایی، فعال رسانه‌ای: عروج مظلومانه و غریبانه حجاج خداجو مقدمه ای است تا بزودی آل سعود و آل یهود به درک واصل شوند و پرچم سرخ حسینی بر فراز مسجدالحرام و مسجدالاقصی و مسجدالنبی و بقیع به اهتزاز در آید انشاالله. ألیس الصبح بقریب عصار، فعال رسانه‌ای: باسلام مرگ برال سعود کریمیان، فعال رسانه‌ای: "یاصاحب الزمان -عج-!دلم هوای تو دارد،بگو چه چاره کنم.... دل می سوزد وچشم می گرید. حرمت حرم خداراشکستند. وزائران خانه دوست را،حرامیان وحرمله خویان وهابی، غریبانه مهمان سفره مرگ کردند. باسوزوناله واشک،درکوچه انتظار،چشم به راه آمدنت هستیم،ای صاحب وآقای شیعیان غریب،وای فریادرس مظلومان تاریخ. امروز روبه کعبه هم می توان دست ادب برسینه ایستادوزمزمه کرد:السلام علیک یا اباعبدالله! مگرنه اینکه امروز درمکه کربلایی است؟ دلم هوای تو دارد... میثم رهدار، فعال رسانه‌ای: غمی در دلم است که قابل بیان نیست؛ انتظار ظهور می کشیم یحیایی، فعال رسانه‌ای: آن فرو ر یخته گلهای منای گلگون / کز پی جام شهادت ، همه مدهوشانند/ یادشان زمزمه ی نیمه شب مستان باد/تانگویندکه ازیاد،فراموشانند. شکری نیا، فعال رسانه‌ای: "دلم آتش گرفت از دردی که کشیدید و ناله هایی که زدید... از آب هم مضایقه کردند سعودیان خوش داشتند حرمت مهمان مکه را اینان اولاد خلف یزد و شمر و حرمله و ابوسفیان و ابولهب اند که کلید دار حرم خداشده اند اما رسم میزبانی و کلید داری نمی دانند ... وسیعلمون الذی ای منقلب ینقلبون تازه فهمیدیم امام حسین با چه کسانی طرف بود...." بهرام هنر پرور، فعال رسانه‌ای: "سلام بر شما حاجیان و قربانیان جهل در سرزمین وحی. حاجی نمیدانم سنگ هایی که به سمت شیطان انداختی چقدر جرم داشت. چقدر برد داشت. ولی مطمئنم سمتش درست بود. تو دشمنت را خوب درک کردی سنگت را به سمتش نشانه رفتی ولی بازهم شیطان بر نفس دشمنانت چیره شد تا با جهل خود برای تو مرگی شهادت گونه را رقم بزند مرگی که شیرین ترین سفرت را به کام ما تلخ کرد. امروز ما در ماتم از دست دادن شمایی هستیم که در بهترین نقطه جهان و در معنوی ترین حرکت الهی جان به جان آفرین تسلیم کردید. ولی تاسف ما شاید در از دست دادن شما نیز خلاصه نشود. تاسف بیشتر ما در فرو رفتن سرهای دشمنان بی لیاقتت در لاک جهل و نادانی است. حاجی سفر آخرتت با اجر الهی همراه باشد. انشاءالله" علوی، فعال رسانه‌ای: حج نیمه تمام سلار شهیدان، منشا عاشورایی شد که اسلام را زنده کرد...کربلای منای شما، بیداری اسلامی را دوباره احیا خواهد کرد...انشاالله ولیپور، فعال فرهنگی : به لب تشنه مولایمان امام حسین کاش آب می دادنتان. لعنت برآل سعود مرجانه رضایی، فعال رسانه ای : خداوند شما را از سرزمین وحی عازم بهشت برین کند. مومنی، کارشناس بین الملل : "این فاجعه اندوه بار را به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت عرض کرده؛و از درگاه ایزد منان؛و شفای عاجل برای مجروحان و مصدومان طلب می نمایم. اصغراحمدی، فعال رسانه ای : سلام مابه ان بدنهای سوخته وجگرهای تشنه ازاتش عشق الهی:همانها که بااقتدابه اربابشان سیدالشهدا قدم دراین وادی غمناک نهادند: خداوندارواح مطهرشان راباارباب بی کفن محشورنماید سیدمهدی تقوی، فعال سیاسی: حاجیانی که خروج کاروان حسینی از مکه به کربلا را در روز ترویه درک کردند وبرای رسیدن به قربانگاه کربلا با بال تشنگی پر کشیدند احمدی، فعال سیاسی: پرواز شهادت گونه زائران بیت الله الحرام در سرزمین وحی تقدیر الهی است که در اوج بی تدبیری حکام سعودی رقم خورد علوی، فعال سیاسی: ضیوف رحمان مهاجران الی الله بودند که با لباس احرام وبا بریدن از دنیا وما فیها همچون اسماعیل در روز قربان خودشان را به قربانگاه رساندند تا با قربانی کردن خود بتواند شیاطین سعودی و وهابی را این بار از حرم امن اللهی رم بدهند تا اسماعیل ها قربانی نشوند و شیاطین غاصب نام خادم الحرمین رم نشود فرشتگان به دور دلبر طواف نمی کنند

ابوسعیدی، فعال سیاسی: ازخداوند منان می خواهیم که تحمل این فاجعه و این مصیبت را بر داغداران و عزیزان تازه گذشتگان سهل و آسان ساخته و این اندوه بزرگ را به خانواده آنان تسلیت عرض می نمایم بابایی، فعال رسانه ای: شهدای مظلوم منا کفاره سکوت جهان اسلام درمقابل ظلم وجنایت فاحش سعودیها در یمن مظلوم بود باهمان تعداد شهید نمدچی، فعال رسانه ای: سلام خدابرحجاج بااخلاص...درودبرلبیک های واقعی...حاجی حج تومثل ادبابت حسین نیمه کاره ماند...چه شوق لقاءاللهی داشتی که اشک حسرت ماتمام نمیشود...اماولی نعمتمان فرموده باهرمصیبت ومحنی فابک للحسین ع....یعنی چندروزه فکرمیکنم بدنهای روی هم افتاده وزخمی وکبودوتشنه رادیدیم اماقابل شناسایی...امافغان وواویلاازسم ستوران......... السلام علیک یااباعبدالله میرشمسی: سازماندهی و شکل گیری وقوع"فاجعه منا" و خون های به ناحق ریخته شده حاجیان مظلوم در زمان و مکان امن الهی(سرزمین وحی)روز به روز چهره حاکمان نالایق و بی کفایت تکفیری صهیونیستی "آل سعود" و رژیم عربستان این نماد "اسلام آمریکایی" و "انگلیسی" در جهان را برملا نموده و ان شاء ا... منجر به تحقق قطعی وعده الهی(بعثت و قیام مهدوی) در آینده نزدیک خواهد شد. کارخانه، فعال سیاسی: مظلومیت جانباختگان منا و اندوه مسلمین٬ غم خزان پاییزی را صدها بار مضاعف نمود. قاضوی، مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی: جانباخته گان منا شهدایی هستند که همچون امام ومقتدای خویش حضرت سیدالشهدا در منای عشق لب تشنه به ندای ارجعی الی ربک لبیک گفتند مهدی شکیبایی، فعال رسانه ای: گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است/ گاهی نگفته قرعه به نام تو می شود رضا محمدی، فعال رسانه‌ای: "انا لله و انا الیه راجعون چند روزی است که ملت نجیب ایران در عزای مرگ عزیزان خود در کربلای منا به سوگ نشسته است و در ماتم این مصیبت عظما سرشک غم می بارد. حادثه غمبار شهادت صدها زائر خانه خدا در سرزمین منا یادآور قتل پیامبران الهی به دست حرامیان زمان خویش است که در همین سرزمین شربت شهادت نوشیدند و امروز آل سعود، دست در دست رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی کمر به قتل کسانی بسته است که عاشقانه قدم در وادی حرم امن الهی نهاده اند. آنان با لباس احرام در حالی که به کاروان غافله سالار کربلا پیوسته و مشعر الحرام را با قلبی آکنده از عبودیت و بندگی پشت سر گذاشته بودند و خود را برای رمی ابلیس در جمرات سه گانه مهیا می ساختند، مظلومانه به دست قابیلیان وهابی شربت شهادت نوشیدند و با این جنایت برگ دیگری به کارنامه سیاه آل سعود افزوده شد. ضمن عرض تسلیت به خانواده های مصیبت دیده، از خداوند صبر و اجر برایشان مسئلت می نمایم." ... در حال تکمیل

ارسال نظر: