فهیم: فیلم "مزار شریف" بعد از ده دقیقه اول به پایان می‌رسد

کدخبر: 1031662

این منتقد سینمایی در نشست نقد و بررسی فیلم "مزار شریف" گفت: مشکل اصلی این فیلم فیلمنامه و فرم ساخت است/ فیلم به مسائل پنهان حادثه کشته شدن دیپلمات ها نپرداخته است

به گزارش خبرنگار "نسیم" محمدتقی فهیم در نشست نقد و بررسی فیلم "مزار شریف" که امروز در سالن بصیرت سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: موضوع مزار شریف و کشته شدن دیپلمات های ما بسیار اهمیت دارد و همان طور که همیشه گفته می شود در سینما کارگردانی که بتواند موضوع خوبی را انتخاب کند نصف کار را انجام داده است. وی ادامه داد: موضوع مزار شریف از لحاظ سینمایی ظرفیت بالایی دارد و اگر این سوژه در اختیار سایر کشورها بود تا الان چندین فیلم درباره آن ساخته می شد، از این رو باید عنوان کرد ارزش فیلم "مزار شریف" کم نیست.

این منتقد سینمایی با بیان حادثه حادثه کشته شدن دیپلمات های ما در افغانستان در دوران ریاست جمهوری خاتمی رخ داده است، اظهار داشت: وقتی فیلمساز به سراغ چنین سوژه هایی می رود باید بی مهابا به آن بپردازند. به عبارت دیگر طبق قاعده جهانی چنین پرونده هایی بعد از مدتی از حالت امنیتی خارج می شوند به همین دلیل می توان بی مهابا به آن پرداخت. فهیم تصریح کرد: متاسفانه فیلمنامه مزار شریف وقتی قرار است به زوایای پنهان بپردازد می بینیم که به ورطه محافظه کاری و گاف می افتد و اصلا این فیلم به مسائل پنهان این حادثه نمی پردازد. دز حقیقت تنها 10 دقیقه اول فیلم تکان دهنده است و بعد از آن فیلم عملا تمام می شود، چرا که دیگر سکانس های قابل دفاعی ندارد. وی گفت: نمی توان به راحتی از فیلم گذشت و اصلی ترین مشکل آن هم فیلمنامه و فرم ساخت اثر است. این منتقد سینمایی اظهار داشت: این فیلم از مسائل سیاسی جدا نیست و فکر می کنیم سرمایه گذاری حوزه هنری نیز کار سیاسی بوده است، چرا که کارگردان فیلم در مصاحبه ای از رئیس جمهور تشکر کرده بود و وی را فردی معرفی کرد که قدرت و انگیزه لازم برای جلوگیری از جنگ را دارد و زمانی که دیپلمات های ما به شهادت رسیدند رئیس جمهور فعلی رییس کمیسیون امنیت ملی بود و با توجه به این صحبت باید عنوان کرد فیلم از لحاظی سیاسی است. فهیم به جلسه نقد و بررسی فیلم که شب گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد اشاره کرد و گفت: برزیده در آنجا درباره روایت های دوگانه در فیلم عنوان کرد که شاهسوند حادثه را همین طوری بیان کرده که در فیلم نشان دادیم. وی در همین زمینه ادامه داد: برزیده شب گذشته اعلام کرد که فیلم بر اساس مستندات ساخته شده است، البته در مواردی هم اینگونه نیست مثلا دواقعی شاهسوند 19 روز در راه بود تا به ایران برسد ولی کارگردان در فیلم به جای روایت این 19 روز موضوعات دیگری مانند نقش مهتاب کرامتی را به فیلم اضافه می کند.

ارسال نظر: