روایتی جدید از اکران "محمد رسول‌الله(ص)" در کانادا

کدخبر: 1036413

خسرو معصومی در گفتگو با «نسیم»، از اکران این فیلم در جشنواره مونترال کانادا گفت/ اکران "محمد رسول الله(ص)" در جشنواره تحت تأثیر حضور بالای مخاطبان بود/ به هنگام نمایش فیلم تعداد زیادی مخاطب بیرون از سالن حضور داشت

به گزارش خبرنگار «نسیم»، اکران رسمی تازه ترین فیلم مجید مجیدی "محمد رسول الله(ص)" همزمان بود با رونمایی آن در جشنواره مونترال کانادا. این فیلم در افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمد و به دنبال آن نیز در نوبتهای مختلف در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

در خلال اخباری که روابط عمومی این پروژه از مختصات نمایش فیلم در جشنواره مونترال در اختیار رسانه ها قرار گذاشت بیشتر تکیه بر کلیات استقبال بود و درباره جزییات اقبال عمومی اخبار زیادی در اختیار رسانه ها قرار نگرفت.

با این حال خسرو معصومی کارگردان قدیمی سینمای ایران که امسال خودش با "تابو" در بخش مسابقه جشنواره مونترال حضور داشت روایتی کامل از کیفیت حضور و نمایش فیلم "محمد رسول الله(ص)" در این جشنواره ارائه داده است.

* کنجکاوی مخاطبان کانادایی به فرهنگ ایرانی قابل توجه بود معصومی با اشاره به اینکه اقبال مخاطبان جشنواره مونترال به آثار ایرانی نسبتا خوب بود به «نسیم»، گفت: کنجکاویهایی که مخاطبان این جشنواره نسبت به فرهنگ ایران دارند باعث شده بود از آثار ایرانی حاضر در جشنواره استقبال خوبی به عمل آید. فیلم خودم در این جشنواره در بخش مسابقه حضور داشت و طبیعی است که برایم جالب بود واکنش مخاطبان نسبت به "تابو" را بدانم.

* اکران "محمد رسول ا..(ص)" در جشنواره مونترال تحت تأثیر حضور بالای مخاطبان بود وی ادامه داد: من در جشنواره های زیادی حضور داشته ام و بلحاظ کمیت مخاطب جشنواره فجر را یکی از پرمخاطب ترین جشنواره های جهانی می دانم ولی جشنواره مونترال امسال یکی از معدود جشنواره های جهانی است که مخاطبان عامش از جشنواره فجر هم بیشتر است و طبیعی است بلحاظ مخاطب جشنواره پویایی را شاهد بودیم و البته اکران فیلمی چون "محمد رسول الله(ص)" در این جشنواره هم تحت تاثیر همین حضور بالای مخاطبان بود.

* "محمد رسول ا..(ص)" 5 نمایش داشت و در جریان این نمایشها سالن کاملا پر بود کارگردان آثاری چون "رسم عاشق کشی" و "باد در علفزار می پیچد" با مقایسه مخاطبان میان "تابو" که در بخش مسابقه حضور داشت و "محمد رسول الله(ص)" که در بخش جنبی بوده و به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد اظهار داشت: "تابو" دو نوبت نمایش در مونترال داشت و اقبال مخاطبان نسبت به آن خوب بود اما فیلم "محمد رسول الله(ص)" حدودا 5 نمایش در جشنواره و تقریبا در تمامی این نمایشها هم سالن، کاملا پر بود.

* به هنگام نمایش فیلم تعداد زیادی تماشاچی هم بیرون از سالن حضور داشتند وی درباره طیف سنی مخاطبانی که به تماشای "محمد رسول الله(ص)" آمده بودند گفت: جشنواره امسال مونترال بیشتر مخاطبان میانسال و پیر را در خود جای داده بود که این هم شاید ناشی از زمان برگزاری جشنواره است که ابتدای بازگشایی فصل تازه کالج ها و دانشگاهها در آنجاست ولی نکته اینجاست که به هنگام نمایش فیلم "محمد رسول الله(ص)" نه فقط سالنها کاملا پر بود بلکه تعداد زیادی تماشاچی هم بیرون از سالن حضور داشتند تا در صورت باز شدن سانسهای اضافی بتوانند فیلم را ببینند.

* جشنواره مونترال شروع جهانی خوبی برای فیلم بود معصومی که جزو کارگردانان مستقل سینمای ایران است و همواره سعی کرده دوربین خود را در دل طبیعت زیبای مازندران به حرکت درآورد با اشاره به کنجکاوی مخاطبان کانادایی نسبت به فیلم مجیدی خاطرنشان ساخت: مخاطبی که آن سوی دنیاست از خوراکی که رسانه های خودش در اختیارش می گذارد متوجه ماهیت پدیده های فرهنگی می شود. طبیعی است که وقتی برخی از چهره های وابسته به الازهر در برابر فیلم مجیدی موضع می گیرند مخاطب آن طرفی کنجکاو می شود که ببیند این محصول چه چیزی را ارائه می دهد که با موضع گیری روبرو شده؛ برای همین است که مخاطبان جشنواره مونترال با علاقه کامل برای تماشای فیلم آمدند.

خسرو معصومی با اشاره به اینکه آثاری مانند "محمد رسول الله(ص)" هر چه بیشتر در دنیا دیده شوند زمینه ساز تعامل فرهنگی بیشتری فراهم می شود اظهار داشت: جشنواره مونترال شروع جهانی خوبی برای این فیلم بود و فارغ از رفاقتم با کارگردان این فیلم گمان می کنم مجیدی تلاش کاملی انجام داده تا بتواند تصویرسازی خوبی از کودکی پیامبر را ارائه کند. بعد از اکران داخلی باید به فکر اکران منطقه ای و سپس اکران جهانی کاملی برای فیلم بود.

*دیده شدن جهانی "محمد رسول الله(ص)" به نفع کل سینمای ایران است این کارگردان 60 ساله سینمای ایران که ده سال قبل با "رسم عاشق کشی" برنده بهترین فیلم جشنواره شانگهای چین شده بود در پایان گفتگوی خود با «نسیم» با بیان اینکه دیده شدن هر محصولی از ایران در جشنواره های جهانی باعث ارتقای کل سینمای ایران خواهد شد گفت: اینکه "محمد رسول الله(ص)" بتواند حضورهای جهانی بیشتری داشته باشد، مخاطبان بیشتری با کیفیت سینمای ایران آشنا شده و طبیعی است که در درازمدت این مسأله قبل از هر شخص دیگری به نفع سینماگران ایرانی است که می خواهند مخاطبان جهانی هم برای محصولات خویش داشته باشند.

ارسال نظر: