پدربزرگ بازیگر پیشکسوت سینما، مبارز مجتهد مشروطه

کدخبر: 1042373

می‌توان ادعا کرد که تقریبا هیچ کس در کشورمان نیست که داوود رشیدی را نشناسد اما شاید کمتر کسی خبری از سوابق پدربزرگ او داشته باشد، مردی اثرگذار در ایران و هند؛ «نسیم» نگاهی به زندگی "ابن‌شیخ" داشته است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، می‌توان ادعا کرد که تقریبا هیچ کس در کشورمان نیست که داوود رشیدی را نشناسد اما شاید کمتر کسی خبری از سوابق پدربزرگ او داشته باشد، مردی اثرگذرا در ایران و هند؛ "شیخ محمد حائری" معروف به ابن الشیخ.

رشیدی خود پدربزرگش را اینگونه معرفی می کند: «پدر بزرگم از جمله کسانی بود که وقف را ریشه در اعتقادات دینی خود می دانست، به طوری که اولین مسجد شیعیان را در حیدرآباد هندوستان ساخت‌ که او را به خاطر ساختن این مسجد در هند به زندان انداختند. ابن‌الشیخ پس از وقف این مسجد به تهران برمی‌گردد و خیلی دیر صاحب یک پسر به نام عبدالامیر که پدر من است، می‌شود . »

شیخ محمد حائری سومین فرزند زین‌العابدین حائری مازندرانی، از مراجع تقلید شیعه در کربلا بود. ابن شیخ پس از وفات پدرش شیخ زین العابدین، نزد استاد میرزا حبیب الله رشتی به فراگیری دروس فقه پرداخت و پس از فوت استاد به درخوست مریدانش به هندوستان رفت و 14 سال در آن کشور سکونت کرد.

زندگی در هندوستان و برخورد با ملت‌های گوناگون باعث شد ابن الشیخ با سیاست استعماری غرب آشنا شده و وی را یکی از آزادی خواهان آن زمان تبدیل کند. ابن الشیخ کمی قبل از آغاز مشروطه به ایران آمد و با مشروطه خواهان آن زمان هم راستا شد، ولی بعد از به توپ بستن مجلس وقت دوباره به نجف بازگشت و از اقدامات بزرگانی چون محمدکاظم خراسانی و عبدالله مازندرانی در راستای دفاع از مشروطه خواهی حمایت کرد.

وی بعد از مدتی مجددا به کشور بازگشت و همان بدو ورود به ایران با ظل السلطان، پسر بزرگ ناصرالدین شاه به نزاع پرداخت و چنان به خاطر ستم های فراوان ظل السطان به وی تاخت که در نهایت شاهزاده مجبور به عذرخواهی شد.

ابن الشیخ بعد از سقوط حکومت محمدعلی شاه از طرف دولت ملی مشروطه رئیس دیوان کشور شد و اقدامات فراوانی را از جمله نگارش رساله تمیزیه، نخستین دستورالعمل دیوان عالی کشور نوشت که مورد تایید مراجع نجف قرار گرفت، ولی بعد از چند سال به خاطر اختلافی که با مسیو پرنی، مدعی العموم دولت فرانسه در ایران پیدا کرد از دیوان عالی کشور استعفا و مابقی عمر خود را در قم گذراند و در نهایت در سال 1350 هجری قمری در این شهر از دنیا رفت.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سرسلسله خاندان «حائری مازندانی» که افراد سرشناسی چون فریدون رهنما، داود رشیدی، طوسی حائری، پوری سلطانی، زین‌العابدین رهنما و هایده حائری از جمله اعضای این خاندان هستند که هر کدام فارغ از درستی و یا نادرستی راه شان به نوعی بر تاریخ کشورمان تاثیرگذار بوده اند، فردی به نام کربلایی مسلم است که از تجار به شمار می رفت.

ارسال نظر: