اوحدی در نشست خبری خبر داد:

پرونده زائران مفقود ایرانی فاجعه منا این هفته بسته می‌شود

کدخبر: 2001163

رئیس سازمان حج گفت: در حال حاضر فقط سه زائر مفقود شده دیگر داریم که امیدواریم وضعیت آنها این هفته مشخص شود، همچنین ۲۲ پیکر باقی مانده ظرف هفته‌های آینده نیز تعیین وضعیت خواهند شد.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه ها داشت در سخنانی، گفت: 13 پیکر از شهدای حادثه منا تا 2 هفته دیگر به کشور ایران منتقل خواهد شد. بر این اساس پرونده زائران آسیب دیده در فاجعه منا در مکه تا 2 هفته آینده بسته می شود. البته علت این طول کشیدن به این دلیل بود که آشفتگی در مدیریت سعودی ها وجود داشت به صورتی که در روزهای نخست این واقعه 25 تریلی حاوی هر تریلی 250 پیکر وضعیت بسیار نامناسبی را پدید آورده بود.

وی افزود: از دیگر نکاتی هم که باید به آن اشاره کنیم این است که سردخانه ای که عربستان برای زائرانی که در این فاجعه جان خود را از دست داده بودند درنظر گرفته بود ظرفیت یک هزار زائر را داشت منتهی چیزی در حدود 5 هزار زائر را در آنجا نگهداری می کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: باتوجه به وضعیت نامناسبی که زائران جان باخته در آن قرار داشتند کار شناسایی با استفاده از DNA انجام شد. همچنین در راه شناسایی این عزیزانی که فورت کرده بودند با هماهنگی های صورت گرفته بستگان درجه یک 65 خانواده را به عربستان بردیم تا آنها اقدام به شناسایی زائران جان باخته خود کنند.

اوحدی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مسئولیت رسیدگی و پیگیری حقوقی جانباختگان منا را برعهده دستگاه دیپلماسی کشور قرار داد و آقای ظریف وزیر امرو خارجه نیز معاونت حقوقی وزارت امور خارجه را مسئول پیگیری و تعیین وضعیت زائران جان باخته در فاجعه منا کرد.

وی اضافه کرد: دولت عربستان در حادثه سقوط جرثقیل تصمیم بسیار خوبی گرفت و خسارات مادی و معنوی که به زائران وارد شده بود را جبران و پرداخت کرد. بر این اساس طبق مذاکرات و جلسات بسیار خوبی هم که با مقامات سعودی داشتیم تا آنها با همکاری وزارت امور خارجه خود تصمیمات منطقی و خوبی را در خصوص حادثه منا گرفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: دولت کشور عربستان در چند حادثه ای که در سال های اخیر برای زائران ما ایجاد شده بود تصمیمات خوبی را گرفت. بر این اساس دولت سعودی در حادثه پرواز 3 سال گذشته بعد از جلسات انجام شده دیه و خسارات لازم را پرداخت کرد. همچنین در خصوص تعرض پلیس سعودی به نوجوان ایرانی نیز دادگاه به نتیجه رسیده است و حکم از قوه قضائیه عربستان به وزارت خارجه آنها ابلاغ شده و بزودی هم از وزارت خارجه این کشور هم به وزارت خارجه ایران خواهد رسید.

اوحدی پیرامون بازدید از خانواده های فاجعه منا گفت: تا امروز در جمع تمامی خانواده های فاجعه منا در سطح کشور حضور پیدا کردیم. فقط دو استان آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری باقی مانده که به آنها هم سر خواهیم زد. براساس این گزارش تا امروز و در یک ماه اخیر به خانواده های جان باختگان فاجعه منا در 16 شهر کشور سر زده ایم.

وی افزود: بر این اساس کتابی هم با عنوان "شرحی بر فاجعه غم بار منا" نیز از سوی سازمان حج و زیارت در دست انتشار است که این کتاب با 2 هفته آینده منتشر خواهد شد. همچنین پیرامون جلوگیری از فراموشی فاجعه منا و پیگیری های لازم جلساتی را در دفتر مقام معظم رهبری انجام دادیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: امسال تعداد 450 کاروان در قالب حج تمتع خواهیم داشت. سهمیه ای هم که برای آن درنظر گرفته ایم برابر با سال گذشته است. بر این اساس جلسه ای هم در اسفندماه با وزیر حج عربستان برگزار خواهیم کرد.

اوحدی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته زائران حج تمتع را از 19 ایستگاه به حج اعزام کردیم که این تعداد ایستگاه در سال جاری به عدد 20 یا 21 ایستگاه خواهد رسید. همچنین بر اساس آمار اعلام شده برای امسال مقدمات حضور 60 درصد زائران در مدینه قبل و 40 درصد دیگر در مدینه بعد فراهم شده است.

وی اضافه کرد: البته زائران 13 استان در سال گذشته این امکان را داشتند تا حضور در مدینه قبل و مدینه بعد را انتخاب کنند که این میزان برای امسال قطعا بیشتر خواهد شد. بر این اساس نخستین پرواز از تاریخ 21 مردادماه انجام می شود. همچنین فراخوان دارندگان فیش های حج نیز در تاریخ 17 ربیع الاول اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت پیرامون چگونگی ثبت نام گفت: امسال مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی هم خواهد بود. بر این اساس دوست داران سفر به سرزمین وحی می توانند از طریق سایت haj95.haj.ir زمان پرواز و گروه قیمتی خود را مشخص کنند. براین اساس اولین پرواز 21 مردادماه ماه 95 انجام می شود و زائران شهرهای تهران، البرز، قم و قزوین در تاریخ 23 بهمن ماه 94 و زائران سایر استان ها بر اساس زمان صدور اطلاعیه استان خود در روزهای 24 و 25 بهمن ماه 94 می توانند مراحل ثبت نام خود را انجام بدهند.

اوحدی افزود: از مجموعه زائرانی که در فاجعه منا در مکه به شهادت رسیده بودند 76 زائر اهل سنت بودند که از این تعداد 31 خانم و مابقی آقا بودند. همچنین پیرامون زائرانی هم که در کشور عربستان دفن شده اند باید عرض کنم که آنها در مقبره الشهداء دفن شده اند. این مرکز محل خاصی است که فقط شهدای فاجعه منا در آن دفن شده اند.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت اعلام کرده که به منظور تغییر روحیه خانواده های زائرانی که در فاجعه منا به شهادت رسیده اند 2 نفر از بستگان هر زائر جان باخته را با شروع حج عمره به سرزمین وحی اعزام خواهد کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: درخصوص اقداماتی که پیرامون مشخص شدن هویت زائران در مراسم حج معمولا انجام می شود و مشکلی که در این رابطه برای برخی از زائران جان باخته ایجاد شده بود باید عرض کنم که کارت های شناسایی که برای زائران صادر شده بود از نوع کارت های pvc بوده است. منتهی در بررسی های انجام شده مشخص شد تعدادی از کارت های زائران در فشار جمعیت پاره شده و از آنها جدا شده بود.

اوحدی اضافه کرد: ایران در فاجعه منا 461 شهید قطعی داشته است. ولی متاسفانه کشور عربستان بدون مجوز از ایران 79 زائر ایرانی را دفن کرده است. اما از این تعداد خانواده 37 تن درخواست انتقال پیکر به کشور داشته‌اند که تا به امروز موفق به انتقال پنج پیکر دفن شده بعد از نبش قبر، به کشور شدیم.

وی یادآور شد: همچنین باید اعلام کنم که تا روز سه‌شنبه این هفته نیز 13 پیکر دیگر با تکمیل تشریفات قانونی به کشور منتقل می شود. براین اساس 22 پیکر دیگر باقی مانده در هفته‌های آینده تعیین وضعیت می شوند. البته 42 خانواده دیگر از زائران به خاک سپرده شده در مقبرة ‌الشهدای مکه نیز درخواست داده‌اند پیکرها در همان قبرستان باقی بماند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بالاترین میزان پوشش بیمه‌ای در سال های اخیر مربوط به حج امسال بوده است. بر این اساس سازمان حج قراردادی را با بالاترین میزان پوشش بیمه خسارت درکنار بسته‌های متنوع دیگری را برای زائران سرزمین وحی تعیین کرده بود.

اوحدی ادامه داد: همچنین لازم به ذکر است که بیان کنم بخشنامه‌ای به همه استان‌ها فرستاده شده بود که مدیران را موظف می‌کرد زائران را در خرید بسته‌های پوشش بیمه‌ای دیگر صاحب اختیار کند. باتوجه به این موضوع هم در حج گذشته بیش از 20 هزار زائر پوشش بیمه‌ای بیشتری گرفتند.

وی اضافه کرد: از 5/6 میلیون نفری که برای عمره ثبت نام کرده‌اند از سال گذشته تا امروز چیزی حدود 18 هزار نفر انصراف داده‌اند که جمعیتی در حدود 5/2 درصد می‌شود. همچنین از مجموع 5/1 میلیون نفری هم که برای حج واجب ثبت نام کرده‌اند تا به این لحظه حتی یک نفر هم انصرافی مشاهده نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت پیرامون وضعیت سفر به عتبات گفت: اواسط بهمن‌ماه شرایط ثبت نام عتبات ویژه نوروز اعلام می شود. همچنین زمان اعزام آن از 23 اسفندماه شروع می شود. بر این اساس قیمت سفرهای عتبات در حال حاضر از یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون 580 هزار تومان برای سفرهای هوایی است. همچنین برای سفرهای زمینی از یک میلیون تا یک میلیون و 250 هزار تومان خواهد بود.

اوحدی با ابراز نگرانی از فعالیت های مجموعه های غیرمجاز گفت: گسترش فعالیت‌های مجموعه‌های غیرمجاز در سفر عتبات‌ ظلم بزرگی است در حال اتفاق می باشد. زیرا متأسفانه شاهد حضور مجموعه‌های غیرمجازی هستیم که از سازمان مجوز نگرفته اند. این را هم اعلام کنم که ما با آنها برخورد جدی می کنیم.

وی افزود: ما از قوه قضاییه و نیروی انتظامی می‌خواهیم از فعالیت این مجموعه‌ها جلوگیری کنند. بر این اساس از مردم درخواست می کنیم به مراکزی که هیچ گونه مجوزی ندارند و فقط با پارچه‌نویسی و پلاکارد سفر عتبات را اجرا می‌کنند به هیچ وجه اعتماد نکند.

ارسال نظر: