یک کارشناس معارف اسلامی مطرح کرد:

زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) یک امام شناسی کامل است

کدخبر: 2022567

حجت الاسلام والمسلمین محمد بهرام نسب در برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" رادیو گفت‌وگو، زیارت جامعه کبیره امام هادی را امام شناسی کامل دانست و گفت: از آنجا که هر کسی با تلاش شخصی نمی تواند امام را بشناسد، لازم است به این زیارت توجه شود زیرا کامل است و همه ابعاد را بیان کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" با موضوع شهادت امام هادی (ع) و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد بهرام نسب کارشناس معارف اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه و دکتر راضیه تبریزی زاده مدرس جامعه المصطفی العالمیه روانه آنتن شد.

دکتر راضیه تبریزی زاده در خصوص زیارت جامعه کبیره گفت: اینکه چرا به این زیارت جامعه گفته می شود، شاید از چهار جهت بتوان این تسمیه را توجیه کرد و برای این نامگذاری دلیل آورد؛ نخستین وجهی که می توان برای آن در نظر گرفت، وجه جامعیت مضمونی این زیارت است. به دلیل اینکه در این زیارت تقریبا به تمام صفات ائمه اطهار به شکل کامل اشاره شده است.

وی افزود: این وجوهی که بتوان برای تمام ائمه به کار برد را جامعیت کاربردی می گویند یعنی قابل کاربرد برای تمام ائمه است و این زیارت می تواند برای تک تک افراد مورد توجه قرار گیرد و به نیت زیارت آنها و توسل خوانده شود.

مدرس جامعه المصطفی العالمیه به دلایل دیگر در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: بحث دیگر جامعیت زمانی این زیارت است که مورد توجه است. از تعابیری که در این زیارت وجود دارد، نمی بینیم که این زیارت مخصوص به زمان خاصی باشد. در تمام زمان ها می توان از این زیارت استفاده کرد. البته گفته شده است که در زیارت هایی که به حرم امامان مشرف می شوید، این زیارت را بخوانید ولی اصل بر حضور قلبی است و به همین جهت می توان آن را در هر جایی خواند.

تبریزی زاده درباره سند زیارت جامعه کبیره نیز بیان داشت: این زیارت را ابتدا مرحوم صدوق ابن بابویه در یکی از معتبرترین کتاب های شیعه بیان می کنند و همچنین در کتاب اخبار الرضا و دیگر بزرگواران حدیث مانند شیخ طوسی یا مرحوم مجلسی به سندیت آن اشاره دارند.

وی به راوی سند اشاره کرد و گفت: راوی شخصی به نام نخعی است که خدمت امام هادی (ع) می رسد و از ایشان درخواست می کند که چیزی را به او بیاموزد تا هر گاه خواست یکی از بزرگواران را زیارت کند، از متن آن استفاده کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد بهرام نسب کارشناس معارف اسلامی گفت: زیارت جامعه کبیره که از سوی امام هادی (ع) است، به تعبیر علامه مجلسی از نظر سند و روایت از صحیح ترین و قوی ترین زیارات ائمه است که این نکته مهمی است.

وی ادامه داد: در این زیارت مضامین بسیار بلندی را در مورد اهل بیت (ع) می بینیم و در واقع یک منشور امام شناسی و معصوم شناسی است. تمسک به فرازهایی که در این زیارت وجود دارد، متوقف بر این است که سند این زیارت محکم است و بر این اساس علامه مجلسی چنین فرموده اند.

وی سفارش بزرگان دین در هنگام حضور در حرم امامان را خواندن این زیارت عنوان کرد و اظهار داشت: این زیارت به حرم خاصی اختصاص ندارد و در هر کدام از حرم ها می توانیم آن را بخوانیم.

این کارشناس معارف اسلامی زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) را امام شناسی کامل دانست و عنوان داشت: از این جهت این زیارت در بین دیگر زیارت ها برجسته می شود که مسئله امام شناسی یکی از معارف ناب اسلامی است. از آنجا که هر کسی با تلاش شخصی نمی تواند امام را بشناسد، لازم است به این زیارت توجه شود زیرا کامل است و همه ابعاد را بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد بهرام نسب شناخت امام را یکی از مسلّمات و ضروریات دین اسلام دانست و عنوان کرد: اگر مسلمانی بدون شناخت امام از دنیا برود، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند، اگر کسی از دنیا برود و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. در زمان ما امام ما حضرت حجت ابن الحسن مهدی (عج) است و برای اینکه آن حضرت را بشناسیم باید به این زیارت مراجعه کنیم.

وی اضافه کرد: برخی از معصومین در روایاتی که از ایشان نقل شده است، به بیان اوصاف امام پرداخته اند. غیر از امام هادی (ع)، امام رضا (ع) را نیز داریم که از آن حضرت در این باب روایاتی نقل شده است. در واقع با تعابیری که در آن وجود دارد، این زیارت نامه را می توان ارادت نامه ای به اهل بیت (ع) نامگذاری کرد زیرا آن حضرت در این زیارت شریف به بیش از 200 فضیلت از اهل بیت (ع) اشاره می کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه به آداب خواندن این زیارت اشاره کرد و گفت: از جمله آداب این است که وقتی مقابل حرم مطهر رسیدید، شهادتین را بگویید و با غسل باشید. سپس 30 مرتبه الله اکبر بگویید و کمی جلوتر بروید و مجددا 30 مرتبه الله اکبر بگویید. جلوتر بروید و 40 مرتبه الله اکبر بگویید تا به صد برسد. علامه مجلسی در خصوص این تکبیرها فرموده اند که شاید وجه آن این باشد که طبیعت انسان ها تمایل به غلو پیدا می کنند و لذا در این زیارت که تعابیر و اوصاف بلندی از ائمه آمده است، قبل از خواندن این ذکر صد مرتبه گفته شود تا کسی دچار غلو در مورد اهل بیت نشود.

حجت الاسلام والمسلمین بهرام نسب با ذکر یک روایت بیان داشت: فرمودند ما را از مرتبه خدایی پایین تر بیاورید و بعد هر چه که در مورد ما می خواهید بگویید. یعنی مرز بین اوصاف ائمه و خدا را باید مشخص کرد که کسی دچار غلو نشود.

شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" هر شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.

ارسال نظر: