سینما در هفته‌ای که گذشت؛

مجید مجیدی چهره سال هنر انقلاب شد/ فیلمیران "ایستاده در غبار" را از اکران دوم نوروزی حذف کرد

کدخبر: 2023251

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از انتخاب مجید مجیدی به عنوان چهره سال هنر انقلاب تا حذف "ایستاده در غبار" از اکران دوم نوروزی توسط فیلمیران.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سینما در هفته ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود از انتخاب مجید مجیدی به عنوان چهره سال هنر انقلاب تا حذف «ایستاده در غبار» از اکران دوم نوروزی توسط فیلمیران.

مجیدی چهره سال هنر انقلاب شد

مراسم انتخاب و تجلیل از چهره سال فرهنگی انقلاب اسلامی امشب با حضور جمع کثیری از هنرمندان و نیز غلامعلی حداداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد .

در این مراسم مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران به عنوان چهره فرهنگی سال ۱۳۹۴ انتخاب شد .

مجیدی پس از دریافت جایزه خود در سخنان کوتاهی عنوان کرد: هنرمندان واقعی شهدایی بودند که با خون خود کشور ما را پایدار نگه داشته اند. در مقابل اقیانوس بیکران ارزش های آنها، من کاری نکرده ام بلکه آنها بودند که برای من فضایی را مهیا کردند تا بتوانیم فعالیت کنیم و این دست از فعالیت های ما کمترین کاری است که هنرمندان انقلاب می توانند انجام دهند و خدا را شاکرم که در این مسیر توفیق با من یار بود تا به معرفی پیامبر اسلام و سینما بپردازم .

کارگردان سینمای ایران در ادامه با یادکردی از شهید سید مرتضی آوینی گفت: شهید آوینی به ما آموخت چطور بایستیم و در مقابل باورهایمان ایستادگی کنیم. خاطرم هستم زمانی که نخستین فیلمم یعنی «بدوک» را ساختم در مقابل انتقاداتی که به آن وارد شد مرتضی مثل کوه ایستاد و از من حمایت کرد .

مجیدی افزود: در آن زمان می گفتند تو فیلمی ساخته ای که مبلّغ مصیبت هایی است که در کشور جریان دارد، حتی دولت وقت نامه ای زد و خواستار آن شد که در ۱۱ مورد به آنها پاسخ دهم که چرا مضامینی را در فیلمم مورد استفاده قرار داده ام. وقتی به مرتضی این ماجرا را گفتم، گفت: تو راهت را درست رفته ای و حرفی را زده ای که حرف مردمت است. یادم هست که او گفت مگر می شود یک شاعر را در تاریخ پیدا کرد که در رثای سد و سیلو شعر گفته باشد .

وی ادامه داد: فیلم من تنها بخشی از ظلم مضاعفی است که به گوشه ای از سرزمینم وارد می شد نشان می داد و اینکه چطور در مقابل این تهاجم فرهنگی خاموشیم و کاری نمی کنیم. مرتضی اما با حمایتش از من و آن فیلم نشان داد که چطور باید ایستادگی کرد تا جایی که وقتی دو فیلم پدر و بچه های آسمان در همین حوزه هنری برای ساخته شدن رد شد و عنوان بی ارزش به آن اطلاق گردید یاد گرفتم به روی پای خودم بایستم و با کوچ از حوزه هنری فیلمم را بسازم .

حذف «ایستاده در غبار» از اکران دوم نوروز

علی سرتیپی، مدیرعامل شرکت فیلمیران درباره حذف «ایستاده در غبار» در اکران دوم نوروزی گفت: فعلا تصمیم گرفتیم این فیلم در اکران دوم نوروزی اکران نشود. البته این اکران هم کاملا قطعی نشده بود و یک احتمال بود و حالا قرار است این فیلم را در شرایط بهتری اکران کنیم .

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز در اکران قرار دارد و این فیلم و «ایستاده در غبار» از بعضی لحاظ به یکدیگر نزدیک هستند و اکران همزمان آنها تمهید درستی نیست در نتیجه تصمیم گرفتیم فیلم «ایستاده در غبار» را در شرایط مناسب تری اکران کنیم .

سرتیپی با اشاره به ادامه اکران های نوروزی عنوان کرد: از طرف دیگر به دلیل اینکه سینماها همچنان از اکران های نوروزی پر است فکر می کنم بهتر است « ایستاده در غبار» در زمان دیگری به نمایش دربیاید .

در حال حاضر فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از تولیدات اوج در اکران اول نوروزی روی پرده است و تا چند هفته دیگر اکران آن ادامه خواهد یافت .

احتمال مسمومیت سلحشور توسط سرویس‌های بیگانه

سردار جباری در مراسم بزرگداشت مرحوم سلحشور که عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شد با معرفی سلحشور به عنوان شخصیت قرآنی، با اشاره به آیه 58 سوره اعراف استدلال کرد از آدم واجد طینت پاک عقاید پاک بیرون می آید .

وی با خواندن سلحشور از شجره طیبه تاکید کرد:« تفکر قرآنی او عالمگیر شده است. هنر مبلغ و مروج ارزش های دینی است. یک جامعه را دگرگون می کند . رسالت هنر دینی در تحکیم ارزشهاست. این اثرگذاری باید به لایه های زیرین جامعه رسوخ کند .»

سردار جباری با تصریح این نکته که سریال یوسف پیامبر سرشار از زیبایی ها اخلاقی است، گفت:«من در نقش حبیب بن مظاهر در نمایش حر مرحوم سلحشور دو ماه تمرین کردم؛ اما برای این کار ساخته نشده بودم .«

وی افزود: «سلحشور با اجرای «تاجر ونیزی» در تالار مولوی که یک ماه به طول کشید، موجب حیرت مخاطبان شد .«

وی با درخواست باز کردن مسیر برای بچه های مسجد و میدان دادن به آنان همانند مسیر سلحشور خاطرنشان کرد چون سلحشور آثارش برآمده از قرآن بود، رویه اش ضدصیهونیستی بوده است .

فرمانده سپاه ولی امر با اشاره به خاطره معاینه دکتر در زمان درمانش که در آنجا دکتر گفته بود وی بیش از هفت ماه زنده نخواهد ماند و سلحشور سه سال برای نگارش موسی (ع) وقت نیاز داشت، تاکید کرد پس از آن معاینه آن مرحوم چهار سال زیست تا متن فیلمنامه اش را کامل کند .

سردار جباری در مراسم بزرگداشت سلحشور احتمال داد وی توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه مسموم شده باشد .

آخرین جزییات ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» فیلمنامه یادگار مرحوم سلحشور

امین صدیقی رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی درباره آخرین جزییات ساختن این سریال گفت: در حال حاضر برای ساخت مجموعه « حضرت موسی (ع) هماهنگی‌هایی در حال انجام است تا پیش‌تولید آن انجام شود .

وی درباره کارگردانی این سریال هم توضیح داد: جمال شورجه که مشاور کار هستند تا به امروز به‌عنوان پیگیری کننده کارها، دنبال ساخت اثر بودند . جمال شورجه به‌عنوان تهیه کننده در این پروژه قرارداد دارند و این قطعی است و کارگردانی شورجه در این کار هنوز قطعی نشده است .

صدیقی اضافه کرد: به‌دنبال این هستیم که تیم تهیه و تولید سریال «حضرت موسی(ع)» به چه شکل باید باشد تا مقدمات کار پیش‌تولید این اثر در سال 95 شروع شود و امیدوارم با فرمولهایی که در نظر گرفتیم بتوانیم به‌زودی کار پیش‌تولید را شروع کنیم .

مرحوم سلحشور پیش از فوتش در مورد سریال حضرت موسی(ع ) گفته بود: این سریال عظیم‌ترین اثری است که تا به حال تاریخ دنیا به خود دیده است و خیلی فراتر از توان ماست، البته از لحاظ تکنیکی هم باید خود را بالا بکشیم که نیاز به بودجه دارد. باید ببینیم مسئولین ذی‌ربط برای این کار وقت می‌گذارند یا خیر. هر قسمت این سریال 55 دقیقه است که هر دو قسمت معادل یک فیلم سینمایی عظیم است و فقط حدود 500 دقیقه جلوه‌های ویژه دارد .

مجموعه تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» جزو سریال‌های الف ویژه صدا و سیما محسوب می‌شود که قرار است در 72 قسمت 45دقیقه‌ای برای پخش از شبکه یک سیما تولید شود .

ثریا حکمت صبح امروز درگذشت

دختر ثریا حکمت اعلام کرد مادرش صبح امروز بر اثر مسمومیت دارویی که در بیمارستان بستری شده بود درگذشت .

این بازیگر دوشنبه به کما رفته بود. همچنین وی جزو بازیگرانی بود که مدتی در سینما و تلویزیون مشغول به کاری نبوده است. خانه به خانه و آپارتمان از جمله آثار این بازیگر سینما و تلویزیون است .

قرارداد نمایش «اژدها وارد می‌شود» ثبت شد

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جلسه امروز (23 فروردین) شورای صنفی نمایش گفت: در جلسه امروز کف فروش فیلم های اکران شده در نوروز 95 مورد بررسی قرار گرفت. این فیلم ها همگی توانسته بودند کف فروش تعیین شده را تامین کنند و همچنان اکران آن ها ادامه خواهد داشت .

وی درباره حضور سرگروه های سینمایی در جلسه امروز شورای صنفی نمایش گفت: تعامل اعضای شورا با سرگروه های سینمایی در جلسه امروز صورت گرفت. صحبت شد تا سرگروه های سینمایی به ظرفیت و پتانسیل فیلم‌هایی که با آن ها قرارداد می بندند توجه کنند تا فیلم ها هم نظر مخاطب را تامین کرده و خروجی خوبی داشته باشند. برنامه ریزی مدون سرگروه ها برای رسیدن به گیشه مناسب و موفق بسیار موثر است .

فرجی درباره ثبت قرارداد برای اکران دوم نوروزی گفت: فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» در گروه سینمایی زندگی برای اکران دوم نوروزی قراردادش به ثبت رسید .

وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات در شورای صنفی نمایش صورت گرفت یا خیر گفت: شورا منتظر اعلام نمایندگان شورایعالی تهیه کنندگان است در جلسه آینده شورا انتخاباتش را برگزار و رئیس شورای صنفی نمایش مشخص خواهد شد .

ارسال نظر: