مشروح نشست هم اندیشی مسائل مهاجرین افغانستان:

دست یاری نخبگان و فرهیختگان افغانستانی را به گرمی می‌فشاریم/ چالش بزرگ مهاجرین بیمه خدمات درمانی است/ مهاجرت به افغانستان تسهیل شود

کدخبر: 2030101

نشست هم اندیشی مسائل فرهنگی اجتماعی مهاجرین استان قم با حضور نمایندگان تمامی اقشار مهاجرین، مدیر کل اداره اتباع و امور مهاجرین استان قم و سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس برگزار و مشکلات مهاجرین بررسی شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

نشست هم اندیشی مسائل فرهنگی، اجتماعی مهاجرین افغانستان با حضور جمع کثیری از فعالان عرصه فرهنگی، هنری و ورزشی جامعه مهاجرین استان قم و «مهدی رمضان‌پناهی» مدیر کل اداره اتباع و امور مهاجرین این استان و «روح الله قاسمیان» سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس، چهارشنبه 15 اردیبهشت/ ثور برگزار شد.

در این نشست سخنرانان شامل دانشجویان، فرهنگیان، پزشکان و مهندسین، ورزشکاران، هنرمندان، روحانیون، اصناف و بازاریان، هیات‌های مذهبی مقیم این استان، خیرین، زنان بی سرپرست و ایتام، مدارس مهاجرین استان قم به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

اطلاع رسانی صحیح، دقیق و به هنگام به مخاطبان در دستور خبرگزاری فارس

در آغاز این نشست، «روح‌الله قاسمیان» سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به فعالیت‌های این خبرگزاری در خارج از کشور و بویژه افغانستان یادآور شد: خبرگزاری فارس با باور به این نکته که ملت افغانستان به مثابه برادرانی بزرگوار دارای فرهنگ و تاریخی گره خورده با ملت ایران هستند، همواره برای آنها جایگاه خاصی قائل بوده است.

وی افزود: این خبرگزاری در راستای اطلاع رسانی صحیح، دقیق و به هنگام به مخاطبان خود موضوعات مرتبط با افغانستان را در اولویت‌های خبری خود قرارداده است.

قاسمیان اظهار داشت: در طول چهار دهه گذشته همواره تصویری که در رسانه‌های جهان از قلب آسیا ارائه شده، تصویری سیاسی و امنیتی با رنگ خشونت و نا امنی بوده است و کمتر فرهنگ این ملت ستم‌دیده، صبور و سرافراز و مسائل اجتماعی و سیاسی آنها مورد توجه قرار گرفته است.

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس افزود: افغانستان کشوری با سابقه تمدنی غنی است و با تصویری که اکنون در رسانه‌های دنیا از آن مخابره می‌شود، سازگار نیست، بایستی جاذبه‌ها، پیشرفت‌ها، تمدن، تاریخ، فرهنگ و بازسازی‌هایی که در این کشور صورت می‌گیرد، بازتاب داده شود.

وی در ادامه با اشاره به تحریف هژمون رسانه‌ای نسبت به واقعیت‌ها در افغانستان، گفت: متاسفانه هژمون رسانه‌ای به نابرابری‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی همچنان دامن می‌زند، در حالیکه ما در عصر انفجار اطلاعات و دهکده جهانی قرار داریم، بایستی لوازم ارتباطات ما را بهم نزدیک کند، اما از یکدیگر جدا افتاده‌ایم.

آنچنان که شایسته است همدیگر را نمی‌شناسیم

قاسمیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: فکر نکنم دو کشوری به اندازه ایران و افغانستان قرابت و نزدیکی فرهنگی و تاریخی و زبانی داشته باشند، اما ما آنچنان که شایسته است همدیگر را نمی‌شناسیم و از پشت عینک دیگر کشورها به همدیگر نگاه می‌کنیم.

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه‌ها باید واقعیت افغانستان را به تصویر بکشند، گفت: نا امنی، طالبان، جنگ و خونریزی و خشونت تمام واقعیت افغانستان نیست، این تصویر که در افغانستان خشونت وجود دارد، تصویر صحیحی نیست و تنها «رسانه» است که می‌تواند این نگاه را تغییر دهد.

وی افزود: غربی‌ها تکثرگرایی را یک مزیت نسبی فرهنگی برای خود مطرح می‌کنند اما به کشورهای مسلمان منطقه که می‌رسند، این تکثر را بعنوان یک اختلاف می‌دانند، این مساله را باید تبیین کرد و برعهده رسانه‌هاست.

این فعال رسانه‌ای اظهار داشت: آنچه در مورد افغانستان مخابره می‌شود، یک تحریک است، بزرگنمایی و کوچک‌نمایی است، باید از افغانستان تصویر درستی مخابره شود، البته در مورد ایران هم همین‌گونه است و ایران را بعنوان یک حامی تروریست در رسانه‌های نظام سلطه معرفی می‌کنند که عامل اصلی خشونت‌ در منطقه خاورمیانه است، این را نیز باید اصلاح کرد.

دست یاری نخبگان و فرهیختگان افغانستانی را به گرمی می‌فشاریم

قاسمیان در ادامه با اظهار تاسف از نگاه غیر واقعی در درون جامعه ایران و افغانستان نسبت به مهاجرین گفت: تصویر مردم ایران نسبت به مهاجرین در حد صفر است. عموم مردم ایران افغانستانی‌ها را طبقه کارگر می‌دانند. در افغانستان نیز تصور غلطی وجود دارد که افغانستانی‌های مقیم ایران وقت و هزینه خود را تلف کرده‌اند، در صورتیکه این افراد انسان‌هایی فرهیخته، نخبه و با استعداد هستند. این افراد توانمندی متوسط بالایی در جامعه ایران و حتی در جامعه افغانستان دارند.

وی افزود: به رغم اینکه کارگزی شغل مقدسی است اما همه مهاجرین افغانستانی در ایران کارگر نیستند، در جامعه ایران پزشکان افغانستانی، ورزشکاران افغانستانی، هنرمندان، نویسندگان، علما و نخبگان هم فعالیت می‌کنند.

قاسمیان تأکید کرد: خبرگزاری فارس بر آن است تا با تقویت سایت تخصصی افغانستان خود، عمده توجه خود را به این حوزه‌های مهم و کلیدی معطوف نماید و در این راستا دست یاری نخبگان و فرهیختگان افغانستانی را می‌فشارد.

وی رویکرد این سایت را فرهنگی-اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: این خبرگزاری قصد دارد افغانستان را از دریچه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، ورزش، نخبگان، هنرمندان، افتخارآفرینان افغانستانی به دنیا مخابره کند. در این راستا معرفی چهره‌های برتر فرهنگی، دانشجویی، نخبه، شخصیت‌های ادبی، فعالیت‌های مهاجرین در عرصه‌های مختلف، جاذبه‌های توریستی و گردشگری، در دستور کار قرار دارد.

روح الله قاسمیان سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس در پایان ابراز امیدواری کرد با پشرفت دو کشور، ایران و افغانستان مکمل یکدیگر باشند.

در ادامه این مراسم، نمایندگان اصناف مختلف مهاجرین افغانستانی مقیم قم، درباره وضعیت مهاجرین گزارش‌هایی را ارائه کردند.

از ظرفیت نخبگان مهاجرین در مقاطع تکمیلی استفاده نمی‌شود

«لطیفه بهسودی» دبیر مجمع دانشجویان افغانستانی با تشریح فعالیت‌های این مجمع اظهار داشت:‌ 2 هزار و 500 دانشجوی افغانستانی در قم در حال تحصیل هستند.

وی گرامیداشت مراسم سالانه شهید مزاری، برنامه افغانستان‌شناسی فرهنگ و هویت، برگزاری مسابقات فوتسال، مسابقه سازه ماکارونی، جشنواره نیایش غنچه‌ها، جشنواره میله گل سرخ، همایش روز مهندس را از جمله برنامه‌های سالانه مجمع دانشجویان افغانستانی برشمرد.

بهسودی با اشاره به مشکلات دانشجویان اتباع افغانستانی در دانشگاه‌های ایران گفت: به رغم اینکه دانشجویان از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شوند اما 80 درصد شهریه را باید پرداخت کنند. در افغانستان با وجود اینکه پزشک متخصص بسیار کم است و مشکل پزشک وجود دارد اما هزینه‌های این رشته برای دانشجویان افغانستانی در ایران بسیار بالاست که کار را مشکل کرده است.

وی ظرفیت اندک پذیرش دانشجویان خارجی در مقاطع تکمیلی و هزینه‌های بالا را از دیگر مشکلات مهاجرین برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه از ظرفیت نخبگان در مقاطع تکمیلی استفاده نمی‌شود و در بورسیه‌ها نیز به دانشجویان نخبه داخل ایران در مقاطع تکمیلی سهمیه تعلق نمی‌گیرد.

بهسودی بحث روادید را از دیگر مشکلات دانشجویان افغانستانی برشمرد و تاکید کرد:‌ دانشجویان افغانستانی بعد از پایان دوره تحصیلات باید وارد افغانستان شوند، در حالی که هیچ گونه اقامتی در این کشور نداشته‌اند و آنها متولد ایران هستند. بهتر است حداقل یک سال اقامت بعد از فارغ‌التحصیلی به دانشجویان اختصاص یابد تا خود را با شرایط وفق دهند.

دبیر مجمع دانشجویان افغانستانی قم بیمه‌های دانشجویی را از دیگر مشکلات این قشر برشمرد و گفت: بیمه‌های دانشجویی برای دانشجویان ضروری است اما تنها دانشجویان بورسیه بیمه می‌شوند و بسیاری از دانشجویان از مزایای بیمه برخوردار نیستند.

وی گواهینامه‌های دانشجویی افغانستانی‌ها در ایران را سلیقه‌ای دانست و تاکید کرد: پلیس مهاجرت و اداره کل امور اتباع باید در این زمینه راهکاری بیاندیشند.

مهاجرین افغانستانی کوچک در دل ایران هستند

در ادامه این نشست «شوکت علی محمدی» نماینده هنرمندان و دبیر کانون شعر وادبیات قم، در مورد فعالیت‌های فرهنگی مهاجرین توضیحاتی ارائه داد.

وی آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی مهاجرین در ایران را دهه 50 دانست و گفت: 40 نشریه دانشجویی، طلاب و فرهنگیان ویژه مهاجرین افغانستانی در ایران فعالیت دارند. کانون کلمه فعالیت خود را در دهه 60 آغاز کرده و از سال 80 رسماً با همین نام فعالیت‌های خود را در قالب جلسات هفتگی نقد شعر و ادبیات، کلاس آموزش داستان‌نویسی، تجلیل از نخبگان ادبی، نقد کتاب و فیلم و فیلمنامه ادامه داده است.

وی مهاجرت را یک تکلیف الهی دانست و گفت: پذیرایی از مهاجرین هم تکلیف است، با این نگاه رفتارها شیرین خواهد بود.

محمدی‌ با تاکید بر اینکه نیازهای روحی روانی مهاجرین در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: باید یک برنامه جامع فرهنگی برای مهاجرین در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: سیاست ایران با محدودسازی جامعه مهاجرین نسبت به افغانستان سازگار نیست. این در حالی است که جامعه مهاجرین که از ایران به افغانستان برگشته‌اند، از همه افراد متخصص‌ترند.

نماینده جامعه فرهنگی مهاجرین در ادامه گفت: هزینه‌های خانواده مهاجرین بسیار بالاست و آینده‌سازی و برنامه آینده آنها بسیار هزینه‌بر است. مهاجرین افغانستانی کوچک در دل ایران هستند.

دبیر کانون ادبی کلمه فعالیت‌های مجاز، فراهم شدن امکان زیست هنری، فراهم کردن زمینه آموزش هنر در رشته‌های مختلف، فراهم نمودن امکان فعالیت‌های گروهی فعال را از ضرورت‌های جامعه ادبی و هنری مهاجرین افغانستانی برشمرد و تاکید کرد: نبود امکانات اولیه مشکل‌ساز است.

کادر آموزشی مدارس ویژه افغانستان، افغانستانی نیست

در ادامه این نشست «محمدعارف سلیمی» نماینده مدارس ویژه اتباع افغانستانی استان قم با اشاره به ظرفیت تحصیل دانش‌آموزان مهاجرین افغانستانی در این استان، تاکید کرد: تربیت نیروی سالم و متعهد از وظایف آموزش و پرورش است، اگر یک برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم می‌توانیم نیروی سالم به جامعه تزریق کنیم.

وی افزود:‌ مدرسه باید دانش‌آموز را برای یک زندگی اجتماعی آماده کند و اگر بخواهیم اینکار را انجام دهیم 2 شرط اساسی نیاز داریم. اول اینکه در دانش‌آموزان احساس تکلیف ایجاد کنیم. یعنی دستوراتی از سوی فرد به وی داده شود. دوم اینکه دستور از سوی فردی قابل احترام به دانش‌آموز ابلاغ شود.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه مدارس اتباع خارجی در ایران فراز و نشیب‌های زیادی طی کرده، تاکید کرد: خوشبختانه 19 میلیون در ایران دانش‌آموز هستند که از این آمار 260 هزار نفر اتباع افغانستانند. در استان قم 30 هزار دانش‌آموز افغانستانی مشغول تحصیلند. از سال 1390 تاکنون 12 مدرسه ویژه اتباع افغانستان فعال است که در استان قم 3مدرسه ویژه اتباع افغانستان وجود دارد و یک هزار دانش‌آموز در آن مشغول تحصیلند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان افغانستانی خیلی نمی‌توانند خود را با محیط سازگار کنند، گفت: عدم سازگاری دانش‌آموزان افغانستانی منجر به افت تحصیلی آنها می‌شود. آنها همیشه می‌پرسند ما در آینده چه کاره خواهیم شد.

سلیمی در پایان با اعلام اینکه در مدارس افغانستانی از نیروهای متخصص افغانستانی استفاده نمی‌شود، گلایه کرد و گفت: متاسفانه اتباع افغانستانی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در ایران نمی‌توانند به عنوان کادر آموزشی در مدارس ویژه اتباع افغانستانی مشغول شوند که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

چالش بزرگ مهاجرین بیمه خدمات درمانی است

در ادامه این نشست «علی کریمی» پزشک افغانستانی با اشاره به مشکلات بهداشتی در بین مهاجرین گفت: چالش بزرگ مهاجرین بیمه خدمات درمانی است. طرح بیمه سلامت که طرح بزرگی نیز می‌باشد، باید مهاجرین را تحت پوشش قرار دهد. بیماری و میکروب، مهاجر و غیرمهاجر نمی‌شناسد. بسیاری از مهاجرین چون هزینه درمان ندارند، به امید اینکه خوب می‌شوند کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این موضوع عوارضی برای جامعه میزبان و میهمان دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیمه سلامت برای مهاجرین نقایصی دارد، اظهار داشت: بین ارگان‌های توزیع کننده طرح بیمه سلامت و ادارات درمانی با مهاجرین هماهنگی وجود ندارد. شروع طرح در بسیاری از شهرها مدت آن کوتاه و کم بود. بسیاری از مهاجرین در پایان زمان طرح متوجه شدند.

کریمی اجبار خانوادگی بودن بیمه سلامت را از دیگر مشکلات این طرح برای مهاجرین برشمرد و گفت: بسیاری از خانواده‌های مهاجرین پرجمعیت هستند که هزینه آن برای مهاجرینی که درآمد چندانی ندارند بسیار بالا بود. هزینه تعرفه این طرح نیز بسیار بالا بود و یک خانواده پرجمعیت مهاجر قادر به پرداخت آن نبود.

نماینده جامعه پزشکان افغانستان عدم پیوستگی طرح بیمه سلامت را از دیگر مشکلات آن برشمرد و گفت: مسئولان سازمان ملل قول مساعد دادند که تا 3 هفته آینده دوباره طرح بیمه سلامت آغاز خواهد شد.

وی هزینه بالای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی را از دیگر مشکلات مهاجرین برشمرد و اظهار داشت: وقتی یک دانشجوی مهاجر در ایران سد بزرگ کنکور را رد می‌کند، پس از آن با سد بزرگتر شهریه مواجه می‌شود که علنا برای دانشجویان غیرقابل پرداخت است. متاسفانه هزینه غذا، سرویس، خوابگاه را مانند هزینه هتل چند ستاره در نظر می‌گیرند که این عوامل باعث مشکلاتی در حوزه پزشکی مهاجرین شده است.

ایران از کارآفرینان افغانستانی استفاده کند/طرح پروازی اعزام پزشک به افغانستان ادامه یابد

همچنین «جواد برهانی» از دیگر نمایندگان جامعه پزشکی در این جلسه با بیان اینکه خدمات جمهوری اسلامی ایران در حوزه مهاجری منظم، برنامه‌ریزی شده و مدت‌دار نیست، گفت: هزینه‌ شهریه‌های علوم پزشکی در ایران برای مهاجرین بسیار بالاست. دو سال قبل اتباع افغانستان و مهاجرین جلسه‌ای با دکتر هاشمی وزیر بهداشت داشتند و ایشان قول داد که مهاجرینی که دوره دبیرستان را گذرانده و با کنکور وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شده‌اند، مثل ایرانیان با آنها رفتار شود. اما 2 سال گذشته و هیچ کسی چنین برنامه‌ای را عملی نکرده است.

برهانی با ابراز تاسف از اینکه اتباع فارغ‌التحصیل مهاجرین در مرحله کارآفرینی مجبور به ترک ایران می‌شوند و در کشوری که هیچ هزینه‌ای بابت آنها نکرده مشغول به کار می‌شوند، گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان افغانستانی که به افغانستان برنمی‌گردند، به کشورهای می‌روند که هیچ هزینه‌ای برای آنها نشده است. لازم است تمهیداتی اندیشیده شود که از کارآفرینان افغانستانی استفاده شود.

وی در پایان از طرح اعزام پزشکان مهاجر به افغانستان به صورت پروازی استقبال کرد که باید با قوت ادامه یابد.

رویکرد اخیر ایران نسبت به مهاجرین قابل تحسین است

در ادامه این نشست «محمدظریف اسحاق‌زاده» نماینده جامعه فرهنگیان با ارائه کارنامه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و نهضتی مهاجرین در 3 دهه گذشته گفت: در 2 الی 3 سال اخیر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجرین تغییر کرده و قابل تحسین است.

اسحاق‌زاده سرآمد این تغییر رویکرد را فرمایش مقام معظم رهبری در مورد ثبت‌نام همه کودکان اتباع افغانستان در مدارس برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری با این فرمایش راه را به ما نشان دادند که اگر قرار است آینده افغانستان آباد شود، باید از تحصیل شروع کرد.

نماینده جامعه فرهنگیان با انتقاد از اینکه یک تحصیلکرده دانشگاهی مهاجرین در ایران باید بعد از فارغ‌التحصیلی به کشورش برگردد که هیچ زمینه‌ای برای بازگشت ندارد، گفت: ما باید بتوانیم جامعه فرهنگی افغانستان را زنده کنیم. اجازه فعالیت به این نهادها داده شود. چارچوبی قانونمند تعریف شود. اجازه فعالیت‌ به نهادهای مدنی داده شود. جامعه رویکرد خود نسبت به میهمان را عوض کند، در چنین شرایطی بازگشت فرهنگیان به افغانستان مؤثر خواهد بود.

از پیرغلامان هیات‌های مذهبی مهاجرین تقدیر شود

در ادامه این نشست، «تیموری» نماینده هیأت‌های مذهبی ورزش رزمی قم توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های مذهبی مهاجرین افغانستانی ارائه کرد.

تیموری گفت: هیأت‌های مذهبی زحمت‌کش‌ترین قشر این جامعه هستند، نقش‌های تربیتی هیأت‌های مذهبی بر هیچ کسی پوشیده نیست چرا که تهاجم فرهنگی سرمایه‌های اصلی ما را نشانه می‌گیرد. باید دست در دست هم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه تمهیداتی بیندیشیم.

وی در ادامه تقویت هیأت‌های مذهبی از لحاظ مالی، شناسایی و سازماندهی این هیأت‌ها، ارائه برنامه هفتگی به این هیأت‌ها، همچنین تخصیص مکانی برای فعالیت و هیأت‌ها از جمله درخواست‌های مهاجرین برای برگزاری بهتر مراسم‌ها عنوان کرد.

تیموری گفت: هر ساله در ایران طی مراسمی از پیرغلامان اباعبدالله الحسین تقدیر می‌شود. چه خوب است در بین هیأت‌های مهاجرین هم این برنامه اجرا شود و از مهاجرین هم در مراسم اصلی معرفی و تقدیر شود.

وی مکان آموزشی و سالن تمرین را از مشکلات بسیار سخت مربیان افغانستانی برشمرد که باید چاره‌ای اندیشیده شود و گفت:‌ قهرمانان افغانستانی در ایران برای مسابقات رسمی به خارج از ایران و اروپا می‌روند که اگر زمینه رسمی حضور آنها در مسابقات ملی فراهم شود، این خروج متوقف می‌شود.

مجوز برای سرمایه‌‌گذاری اتباع افغانستانی در ایران صادر شود

در ادامه این نشست «حسین معتمدی» نماینده اصناف، فوتبال و بازاریان استان قم گفت: اصناف و مهاجرین از امنیت و حمایت دولت جمهوری اسلامی برخوردارند و در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه یک چهارم کارگران در کارگاه‌ها از برادران انصار هستند،‌گفت: مهاجرین و اصناف با مشکلاتی مواجه هستند که اگر رفع شود بهتر می‌توانند خدمات ارائه دهند.

معتمدی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران افغان در ایران به نسبت سایر سرمایه‌گذاران موفق‌ترند، اظهار داشت: ما دو کشور هم‌زبان، هم‌دین و با اشتراکات فراوانی هستیم. به نفع همه است که فرصت مجوز برای سرمایه‌‌گذاری اتباع افغانستانی حل شود. اگر مجوز داده نشود جذب کشورهای ثالثی می‌شوند که هم اقامت و هم مجوز می‌‌دهند. اندونزی و ترکیه از جمله این کشورها هستند. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این خدمات را به جامعه سرمایه‌گذاران افغانستان هم ارائه دهند.

نماینده اصناف و بازاریان مهاجرین استان قم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های فوتبال در بین مهاجرین گفت:‌ از سال 87 به بعد ورزش مهاجرین نظم خوبی گرفت. هیأت فوتبال مهاجرین شکل گرفت. 24 تیم رسمی در دو رده دسته یک و دسته 2 فعال هستند. در طول سال 11 مسابقه هر تیم دارد و جام‌هایی نیز برای فوتبال داریم.

رئیس هیئت فوتبال مهاجرین استان قم افزود: شیعه و سنی در کنار هم فعالیت دارند. هیچ اختلافی بین مهاجرین در فوتبال نیست و ما الگویی برای داخل افغانستانیم. 8 نفر از جوانان مهاجرین برای تیم ملی فوتسال افغاستان دعوت شدند، به خارج از کشور اعزام شدند و نتایج خوبی گرفتند. این امر منجر به حسادت‌هایی در داخل افغانستان شد. تعدادی از تیم‌های اهل سنت را از لیگ ما جدا کردند و بین ما اخلال ایجاد شد.

معتمدی گفت: از مسئولین دولت جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا داریم که وحدت ورزش ما را از بین نبرند.

یک تشکل حوزوی در اردوگاههای ویژه اتباع افغانستان دایر شود

در ادامه این برنامه «عبدالقادر کمالی» نماینده طلاب و حوزویان مهاجرین توضیحاتی در خصوص تاثیر فعالیت‌های طلاب بر مردم افغانستان ارائه کرد.

وی گفت: بعداز هجوم آمریکا به افغانستان بیش از 3 هزار NGO وارد افغانستان شد. آنها قصد داشتند با راه‌اندازی رادیو محلی، تاسیس دبیرستان و دانشگاه، نشریه و روزنامه و شبکه‌های تلویزیونی تهاجم همه جانبه را برای تغییر فرهنگ جامعه افغانستان ایجاد کنند. این در حالی بود که بیش از 3 میلیون مهاجر در ایران متولی فرهنگی نداشت.

نماینده طلاب و حوزویان مهاجرین قم در ادامه یادآور شد: با شکل‌گیری انجمن‌های فرهنگی طلاب در بین مهاجرین، در افغانستان نیز دانشگاه‌های خصوصی، دبیرستان‌های خصوصی توسط آنها ایجاد شد و امروزه در معاونت اجرایی و ریاست جمهوری تا سطوح بالای ولایت‌ها افرادی آموزش دیده مسئولیت گرفته‌اند که حاصل کار گروهی طلاب و حوزویان است.

وی انتشار صدها نشریه علمی تخصصی و فرهنگی و هنری برگزاری همایش‌های علمی سیاسی فرهنگی، با حضور شخصیت‌های برجسته، حضور پررنگ انجمن‌های طلاب در تحولات سیاسی فرهنگی افغانستان، راه‌آندازی سایت‌های خبری،حضور قدرتمند اتباع افغانستانی در المپیاد قرآن و حدیث و همچنین جشنواره فرهنگی طوبی از فعالیت‌های طلاب و حوزویان مهاجر افغانستانی در ایران برشمرد.

کمالی در ادامه منحصر بودن تشکل‌ها به حوزه و جامعةالمصطفی، عدم حمایت جدی از سوی نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نبود ارتباط علمی و همچنین نبود ارتباط طلاب با دانشجویان را از مشکلات موجود انجمن طلاب برشمرد و گفت: باید انجمن فرهنگی حوزوی مهاجرین راه‌اندازی شود. از فعالیت‌های طلاب در حوزه‌های فرهنگی در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

وی در پایان تاکید کرد: در اردوگاه‌های ویژه اتباع افغانستان یک تشکل حوزوی برای مباحث فرهنگی و آموزشی شکل بگیرد.

مهاجرت به افغانستان تسهیل شود

در ادامه این نشست «حجت‌الاسلام محسنی» نماینده انجمن طلاب افغانستان به بیان مشکلات مهاجرین در ایران پرداخت و گفت: اگر بتوانیم خروج و مهاجرت به افغانستان را تسهیل کنیم جایگاهی ایجاد می‌کند که بسیاری از مهاجرین برمی‌گردند.

وی تردد در استان‌های دیگر را از مشکلات مهاجرین برشمرد و گفت: برخی استان‌ها مهاجرین 3 دفعه می‌توانند نامه بنویسند. اگر کار ضروری پیش بیاید، علناً امکان تردد وجود ندارد و دولت جمهوری اسلامی ایران باید دراین زمینه تدبیری بیندیشد.

محسنی مسئله گواهینامه برای مهاجرین، مدارک زوجین و فرزندان آنها از دیگر مشکلات افغانستانی‌های مقیم ایران برشمرد و گفت: افرادی هستند از نظر مالی توانایی پرداخت هزینه تمدید کارت اقامت را ندارند اگر ایران در این زمینه مدارا کند، بسیار راهگشاست.

وی در پایان اظهارات خود 3 پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نیروهای توانمند مهاجرین در همه اصناف و اقشار که سرمایه بزرگی برای ایران و افغانستان هستند شناسایی شوند. امور فرهنگی فعال شود، برخورد با مهاجرین در برخی سازمان‌ها معتدل‌تر شود که ذهنیت منفی در بین مهاجرین را ایجاد نکند.

دانشجویان افغانستانی در دوره آموزش سوادآموزی والدین مهاجرین همکاری کنند

در ادامه این نشست «مهدی رمضان‌پناهی» مدیر کل اداره اتباع و امور مهاجرین استان قم به مباحث و مشکلات مطرح شده پاسخ گفت.

وی در خصوص گواهینامه ویژه اتباع مهاجر اظهار داشت: مشکلات گواهینامه اتباع خارجی تا حدودی رفع شده است. یک بخشنامه سراسری وجود دارد و در این خصوص هیچ کار سلیقه‌ای صورت نمی‌گیرد.

پناهی با بیان اینکه مشکل روادید دانشجویان به کیش در حال رفع شدن است، اظهار داشت: دانشجویان افغانستانی به این دلیل درس می‌خوانند که به کشور خودشان برگردند و آنجا را بسازند. در بخش فنی حرفه‌ای نیز 10 رشته آموزشی وجود دارد که همگی برای اتباع افغانستانی مؤثر است. افغانستان نیز باید ساخته شود.

پناهی در خصوص مشکلات هنرمندان گفت: مشکلات هنرمندان برطرف شده و گروه‌های هنری مثل تئاتر در فرهنگسراها به اجرای برنامه خود می‌پردازند.

وی در خصوص مدارس نیز با اعلام اینکه 29 هزار نفر دانش‌آموز افغانستانی در استان قم در حال تحصیل هستند،‌گفت: برای این تعداد 100 مدرسه و کادر آموزشی لازم است که مدارس حامی با همکاری سازمان ملل فعالیت خوبی دارد.

مدیر کل اداره اتباع و امور مهاجرین استان قم گفت: از نیروهای متخصص افغانستان در مدارس غیرانتفاعی استفاده می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اتباع مهاجرین در قم نزدیک به 24 درصد والدین شان بیسواد هستند. دانشجویان باسواد افغانستان در دوره آموزش سوادآموزی والدین مهاجرین همکاری کنند. لازمه آن شرکت درباره آموزشی است. انشاءالله امسال عملیاتی شود و دانشجویان افغانستانی بتواند با هم‌زبانان خود در نهضت سوادآموزی بزرگسالان مفید باشد.

پناهی در بحث بیمه سلامت گفت: کمیسیاریای عالی سازمان ملل، وزارت بهداشت و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که اقشار آسیب‌پذیر و اقشار خاص شامل بیمه سلامت می‌شوند. 300 هزار نفر آسیب‌پذیر و 2 هزار نفر اتباع خاص در سهمیه بیمه سلامت داشتند. این در حالی است که در استان قم 20 هزار اتباع آسیب‌پذیر وجود دارد. اگر خانواده‌ای 5 نفر بودند طی 6 ماه با پرداخت 100 هزار تومان از بیمه بستری استفاده می‌شد که متاسفانه استقبال چندانی نشد.

وی افزود: 75 نفر بیماران خاص در استان قم داریم که تمام هزینه‌ها رایگان بود. بیماران دیالیزی با وجود اینکه بیمه نیستند کاملا رایگان درمان می‌شوند. در آینده نزدیک بیمه ادامه خواهد داشت. بیمارستان‌های دولتی با بیمه سلامت قرارداد دارند ولی بیمارستان‌های خصوصی طرف قرارداد نیستند. با این وجود پیگیری صورت گرفت که 2 نفر از بیماران دیالیزی در بیمارستان‌های خصوصی درمان شوند.

پناهی در خصوص تفاهم‌نامه وزارت بهداشت اعلام کرد: قرار شد پزشکان افغانستانی متن مکتوب توافق با آقای هاشمی در خصوص هزینه‌های رشته پزشکی را به اداره اتباع ارائه دهند که تاکنون چنین عملی انجام نگرفته است.

مزایای پاسپورت به مراتب بهتر از کارت اقامت برای مهاجرین است

پناهی در ادامه با اشاره به بحث پاسپورت و کارت اقامت گفت: بحث پناهندگی و پاسپورت دو مقوله است. پناهندگی به افرادی می‌دهند که رابطه سیاسی بین دو کشور نباشد. در ایران به رغم روابط گسترده سیاسی با دولت افغانستان کارت پناهندگی به اتباع افغانستانی داده شده است.اگر کارت اقامت باطل شود پاسپورت با اقامت یکساله اعطا می‌شود. بنابراین کلمه پناهندگی و پاسپورت را باید از هم تفکیک کرد.

وی در پایان اظهار داشت: مهاجرین می‌توانند کارت اقامت را به پاسپورت تبدیل کنند. اداره اتباع نهایت همکاری را خواهد داشت که ظرف کمتر از یک ساعت این اتفاق رخ دهد. مزایای پاسپورت به مراتب بهتر از کارت اقامت برای مهاجرین است. در خصوص تردد افراد به اضطرار به استان‌های دیگر اگر از تعداد دفعات قانونی بیشتر باشد و دلایل منطقی وجود داشته باشد اداره اتباع برگه تردد صادر خواهد کرد و در این زمینه همکاری خواهیم داشت.

ارسال نظر: