وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتای ترکمنستانی خود دیدار کرد

کدخبر: 2033111

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با "آنا گلدی قاراجایف" وزیر فرهنگ و رییس سازمان رادیو و تلویزیون کشور ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: ایران و ترکمنستان دو همسایه بسیار نزدیکی هستند که از نظر فرهنگی و هنری، سیاسی و اقتصادی دارای اشتراکات فراوانی هستند.

وی با اشاره به شخصیت های فرهنگی و علمی ترکمنستان ادامه داد: بسیاری از شخصیت های فرهنگی و علمی ترکمنستان از جمله مختومقلی فراقی که در کشور ایران هم تدفین شده است، مورد احترام ایرانیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رفت و آمدهای مقامات دو کشور به ویژه روسای جمهوری آن نشان دهنده ارتباطات و علایق نزدیک دو ملت با یکدیگر است.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که "روابط ایران با ترکمنستان روابط خویشاوندی است" افزود: با توجه به پیشینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی و هنری میان دو ملت، وظیفه وزرای فرهنگ دو کشور برای ارتقای سطح فرهنگ و تحکیم روابط فرهنگی و هنری میان کشورها سنگین است.

جنتی گفت: دو کشور برنامه های مختلف مشترکی می توانند در زمینه های فرهنگی و هنری داشته باشند که از آن جمله می توان به برگزاری هفته های فرهنگی اشاره کرد زیرا این برنامه ها کمک ویژه ای به نزدیک شدن دو ملت و آشنایی با فرهنگ و هنر یکدیگر می کند.

وی با اشاره به دیگر برنامه های مشترک میان دو کشور ادامه داد: دو کشور در زمینه های سینمایی، موسیقایی، هنرهای تجسمی، نگارگری، تئاتر و نمایش و ترجمه کتب به زبان یکدیگر می توانند همکاری های دو جانبه ای داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایران و ترکمنستان در زمینه های رسانه ای و مطبوعات نیز ظرفیت های مشترکی برای همکاری دارند و می توان به اعزام گروه های خبری برای تهیه اخبار و گزارشات با هدف آشنایی با فرهنگ و هنر دو ملت پرداخت.

وی با اشاره به وظایف سازمان گفت و گوهای آسیایی ادامه داد: بیشتر کشورهای آسیایی عضو این سازمان هستند و این سازمان دارای بخش فرهنگی است که دبیرخانه آن در تهران مستقر است. بنابراین ترکمستان هم می تواند با عضو شدن در این سازمان زمینه های همکاری های فرهنگی وهنری بیشتری را با ایران و دیگر کشورهای آسیایی فراهم آورد.

آینده درخشانی در گسترش روابط ایران و ترکمنستان متصورم

در این دیدار «آنا گلدی قاراجایف» وزیر فرهنگ و رییس سازمان رادیو و تلویزیون کشور ترکمنستان گفت: امیدوارم روابط فرهنگی و هنری میان ایران و ترکمنستان بیش از پیش گسترش یابد و من برای توسعه و گسترش این روابط آینده درخشانی را متصور هستم.

وی افزود: بر اساس روابط خوبی که میان دو کشور حاکم است روابط اقتصادی آنها نیز گسترش یافته و مصداق آن راه آهن دو کشور است که به بهره برداری رسید.

وزیر فرهنگ ترکمنستان با اشاره به برگزاری هفته های فرهنگی میان دو کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در برگزاری هفته های فرهنگی ترکمنستان در ایران حمایت های خوبی از ما داشته است و امیدوارم مسوولین و مقامات دو کشور با سازماندهی های خوبی که دارند برگزاری این هفته ها را ادامه دهند.

ارسال نظر: