وزیر اسبق بهداشت :

وقف مشارکتی ایده‌ای قابل ستایش است/ زمینه واقف شدن همه مردم فراهم شود

کدخبر: 2051677

وزیر اسبق بهداشت ودر مان وآموزش پزشکی وقف‌های مشارکتی را ایده در خور توجه و قابل ستایش برشمرد و گفت: با وجود چنین اقداماتی امروزه افراد مختلف با توانمندی‌های مالی مختلف می‌توانند در فعالیت‌های خیرخواهانه مشارکت داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقف را یکی از سنت های دیرینه کشور دانست و گفت: یکی از موضوعات مهم وقف همواره توجه به بحث سلامت بوده است و از ابتدای ورود اسلام به ایران نیز بسیاری از موقوفات بر روی موضوع سلامت، رسیدگی به بیماران به ویژه بیماران دردمند و در راه مانده، مبتلایان به بیماری های شدید و... متمرکز بوده است.

وی یادآور شد: سابق بر این ،نوعا واقفان انسان های متمکنی بودند که یک کار بزرگ را می توانستند با سرمایه خود انجام بدهند و در حال حاضر هم افرادی هستند که بتوانند فعالیت های بزرگی را به صورت فردی انجام بدهند ولی با توجه به پیچیده شدن امور و سنگینی مخارج و از طرفی برای مشارکت بیشتر افراد حتی با درآمدهای کمتر، شاهد ایجاد وقف های مشارکتی در کشور هستیم.

این عضو عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران وقف های مشارکتی را ایده در خور توجه و قابل ستایش برشمرد و افزود: بحمدالله با وجود چنین اقداماتی امروزه افراد مختلف با توانمندی های مالی مختلف می توانند در فعالیت های خیرخواهانه مشارکت داشته باشند.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: چندین سال است که این نوع وقف جمعی در امور مختلفی به ویژه در مسائل درمانی اجرایی می شود که امیدواریم ساخت بیمارستان های وقفی سرطان نیز که با نیت خیر واقفان آغاز شده زودتر به نتیجه برسد به ویژه اینکه برخی از مراجع تقلید همچون آیت الله مکارم شیرازی نیز اجازه‌های ویژه ای در خصوص کمک به این طرح بزرگ ملی صادر فرموده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حوزه سلامت بدون کمک مردم و خیرین و تنها با اتکا به بودجه های دولتی می تواند مشکلات خود را حل کند یا خیر، عنوان کرد: بخش سلامت جزو حوزه هایی است که دولت در چند سال اخیر سرمایه گذاری کلان در آن کرده است و از طرفی نیز با توجه به مصوبات مجلس بخشی از درآمدهای هدفمندی یارانه ها به همراه مالیات بر ارزش افزوده نیز به این حوزه اختصاص پیدا کرده است.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ولی با این وجود فعالیت های مردمی معمولا هدفمندتر است و می تواند بهتر و با بهره وری بیشتری به نتیجه برسد و به همین دلیل در حوزه سلامت هم نباید تنها به بودجه های دولتی اتکا کنیم.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: حضور مردم به ویژه خیرین نه تنها باعث افزایش منابع در این بخش می شود بلکه به دلیل اینکه این حضور با یک نگاه انسانی تر و مومنانه تری است می تواند اثرگذاری های بهتری هم داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در سطح شهر شیراز و استان فارس نیز ساخت بیمارستان تخصصی سرطان در این نقطه از کشور تا حدود زیادی در مناسبت های مختلف مورد تاکید قرار گرفته و استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است و بسیاری از افراد بخشی از درآمدهای ماهیانه خود را به این امر مهم اختصاص داده اند.

این عضو عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در پایان تاکید کرد: در این بین مهم جا افتادن چنین فرهنگی است که امیدواریم این ظرفیت با اعتماد خوبی که مردم نیز به آن کرده اند به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال نظر: