در نشست مراسم اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها عنوان شد:

صنعت بسته‌بندی ما به لحاظ فنی بیمار است

کدخبر: 2057112

عضو شورای علمی تخصصی بسته‌ها گفت: متأسفانه در محیط آموزشی هنوز کاستی‌هایی در عرصه بسته‌بندی وجود دارد. بر این اساس باید به موضوع آموزش بیش از پیش بهاء بدهیم. ما همیشه تشویق کننده بسته‌ها بودیم و این کار را نیز ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری اول، سومین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها با حضور "ایمان آل مظفر" مؤسس و مدیر مسئول بسته‌ها، "مریم کهوند" مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه هنر، "مهرداد ذوالنور" مدیر رسانه و ارتباطات، "بیژن جناب" عضو شورای علمی تخصصی بسته‌ها و "بهرام کلهرنیا" دیگر عضور شورای علمی تخصصی بسته‌ها در خانه هنرمندان برگزار شد.

مهرداد ذوالنور مدیر رسانه و ارتباطات در ابتدای این نشست خبری در سخنان کوتاهی، گفت: مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها امسال سه ساله شد.

وی افزود: این قبیل برنامه‌ها که به صورت مستقل برگزار می‌شود اگر با حمایت و پشتیبانی رسانه‌ها همراه باشد با موفقیت رو به رو خواهد شد.

برگزاری نخستین نمایشگاه مرتبط با بسته بندی

سپس ایمان آل مظفر مؤسس و مدیر مسئول گروه بسته‌ها در ادامه این نشست خبری در سخنانی، گفت: نهالی که سه سال قبل در سال 1392 کاشته شد امسال به بار نشسته است و ما در این مدت تلاش کردیم به تمام وعده‌هایی که در گذشته داده بودیم عمل کنیم. بر این اساس در سال گذشته اولین نمایشگاه مرتبط با بسته‌بندی بسته‌ها برگزار شد و به دنبال آن نخستین کتاب مرتبط با صنعت بسته‌بندی را منتشر کردیم.

مؤسس و مدیر مسئول گروه بسته‌ها ادامه داد: ما در برنامه کاری و فعالیت خود برگزاری مراسم سالانه و تشویق شرکت‌ها برای فعالیت بهتر در حوزه بسته‌بندی را در دستور کار خود داریم که آنها بیش از پیش به فعالیت در این حوزه ترغیب شوند. همچنین ما وعده داده بودیم که در این حوزه بر روی پژوهش نیز کار کنیم بر این اساس رویکرد امسال ما بر پایه پژوهش و آموزش استوار است.

اعلام فراخوان چاپ دومین کتاب سال بسته ها

آل مظفر خاطرنشان کرد: ما امسال فراخوانی را منتشر خواهیم کرد که به دنبال آن مقالات و پژوهش‌های مرتبط با صنعت بسته‌بندی برای ما ارسال شود. همچنین امسال فراخوان دومین کتاب سال بسته‌ها اعلام می‌شود که د ر این فراخوان ما خواهان مشارکت همه طراحات و دست اندرکاران صنعت بسته‌بندی هستیم.

وی اضافه کرد: ما امسال وعده حمایت از یک استعداد جوان را که در گذشته داده بودیم عملی کردیم و برای او کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم را تدارک دیدیم و بر این اساس آرزو می‌کنیم کالای ایرانی آن احترام لازم را که باید برای مخاطب ایران داشته باشد را به دست آورد زیرا شایسته این احترام است.

مؤسس و مدیر مسئول گروه بسته‌ها گفت: ما اعتقاد داریم مسائلی که در حوزه صنعت بسته بندی با عناوین مختلف بیان می‌شود توسط دلسوزان و علاقه مندان پیگیری و مورد توجه قرار بگیرد و ما هم در این گروه بسته سعی می‌کنیم سهم کوچکی در این اتفاق داشته باشیم.

بیژن جناب عضو شورای علمی تخصصی بسته‌ها در بخش دوم این نشست خبری در سخنانی، گفت: برگزاری مراسم سالانه اهدا نجوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها اتفاق جدیدی برای صنعت بسته‌بندی کشور است که در نوع خود رویدادی با ارزش است. اگر بخواهیم به چرایی این موضوع بپردازیم باید بیان کنیم اگر مجموع سال‌های فعالیت در این حوزه از ابتدای انقلاب تا به امروز را جمع کنیم تعداد جلسات برگزار شده به اندازه جلسات، مصاحبه‌ها و نمایشگاه‌هایی که در این سه سال اخیر در حوزه صنعت بسته بندی نمی‌رسد.

کمبود و کاستی در صنعت بسته بندی داریم

وی افزود: ما همیشه با کمبود و کاستی در صنعت بسته بندی رو به رو بودیم و علت آن هم این بوده که جامعه بازاری و تولیدی ما به موضوع بسته‌بندی نه نیاز داشته و نه به آن توجه کرده است اما می‌بینیم که در این سه سال اخیر چقدر مورد توجه و عنایت فعالان حوزه بسته‌بندی مورد تشویق قرار گرفته و به آنها بها داده شده و فعالیت آنها در رسانه‌ها منعکس شده که این موضوع موجب شده ما در این عرصه با قدرت به سمت جلو حرکت کنیم.

جناب ادامه داد: متأسفانه در محیط آموزشی هنوز کاستی‌هایی در عرصه بسته‌بندی وجود دارد اما باید بدانیم که جنبه‌های مثبت آن از جنبه‌های منفی آن بیشتر است و باید به موضوع آموزش بیش از پیش بها بدهیم. ما همیشه تشویق کننده بسته‌ها بودیم و این کار را نیز ادامه خواهیم داد.

عضو شورای علمی تخصصی بسته‌ها خاطرنشان کرد: مسئله امروز ما که در در این نشست خبری نیز به آن می‌پردازیم کتاب است. کتابی که قرار است دومین شماره آن قرار است تا با موضوع صنعت بسته‌بندی و چاپ منتشر شود. در حقیقت ما می‌خواهیم اطلاعات و اندوخته‌های خود را در نهایت همانند یک کتاب با ارزش و کاربردی منتشر کنیم. در حقیقت ما در این کتاب باید تحقیقات پژوهشی، تحقیق بازار، مصاحبه با طراحان، مصاحبه با تولید کنندگان و مصاحبه با گروه تحقیقات بازار را داشته باشیم.

احساس جای خالی تولید کنندگان در این نشست خبری

وی اضافه کرد: در کل سال‌های بعد از انقلاب اسلامی فقط آقای کامران کاتوزیان در حوزه صنعت بسته‌بندی فعالیت کرده و تا به امروز شاهد فعالیت جدی در این حوزه نبودیم و در این نشست خبری جای داشت تا تولید کنندگان در میان ما حضور داشتند تا در مورد مسائل و مشکلات صحبت کرده و راه‌کارهای مورد نظر خود را اراده بدهند.

وی در پایان گفت: در خصوص حوزه کتاب و انتشار دومین کتاب پیرامون گروه وصنعت بسته‌ها باید به این نکته اشاره کنم که حتی جلد کتاب نیز بخشی از فرایند بسته‌بندی محسوب می‌شود و طراحی جلد کتاب را می‌توان بخشی از تبلیغات دانست.

امیدواری برای فعالیت بسته ها در سال سی ام

بهرام کلهرنیا دیگر عضو شورای علمی تخصصی در ادامه این نشست خبری گفت: گروه بسته‌ها امروز وارد سومین سال فعالیت خود شده است و بر این اساس ما امیدواریم تا سی‌ام مین سال فعالیت آن را شاهد باشیم. آن موقع است که شاید تهران و ایران با نام بسته‌ها عنوانی جدید پیدا کند.

وی افزود: بسته‌ها یک کارکرد گرافیک چند منظوره دارد. در حقیقت بسته‌ها ارتباط مشترک با نظام آموزشی، پژوهشی، چاپ، انتشارات و صنعت بسته‌بندی دارد.

صنعت بسته‌بندی ما به لحاظ فنی بیمار است

وی عنوان کرد: صنعت بسته‌بندی ما به لحاظ فنی بیمار است و اگر بخواهم به موضوع مقوا و توزیع آن در کشور اشاره کنم باید بگویم که عرضه مقوا در کشور در چرخه فاسدی گیر افتاده و مقوایی که در کشور توزیع می‌شود در هیچ جای دنیا کاربرد نداشته و استفاده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بسته‌ها در سه سال اخیر ریشه‌های پا بر جایی پیدا کرده و به حرکت نشانه‌ای تبدیل شده است. بسته‌ها رفتارسازی و جایگاه‌هاسازی می‌کند و اگر به حد ایده‌آل و استاندارد خود برسد فضای داخل کتاب و حتی فروشگا‌ه‌ها را نیز تغییر خواهد داد.

امروز در حوزه گرافیک اجتماعی عقب‌مانده هستیم

جناب تصریح کرد: عقب‌ماندگی یک جامعه در شکل و فرم بسته‌بندی‌های آن نمود دارد. ما در حقیقت در حوزه گرافیک اجتماعی امروز عقب‌مانده هستیم و بر این اساس برای دادن چنین تذکراتی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌ها به مدیران و دست اندرکاران این حوزه است.

مریم کهوند مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه هنر گفت: در محیطی که کسی زیر بار برگزاری یک دوسالانه در حوزه صنعت بسته‌بندی نمی‌رود برگزاری مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها اقدامی مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: متأسفانه در فضای دانشگاهی امروز ما دانشجویان طراح گرافیک صرفاً دغدغه طراحی پوستر و جلد کتاب را دارند و به این کار فقط به عنوان اقدامی فرهنگی نگاه می‌کنند.

کهوند ادامه داد بر این اساس اگر از دانشجویان طراحی گرافیک بخواهیم که در حوزه بسته‌بندی و اساساً دوست ندارند در این حوزه فعالیت کنند زیرا شرایط موجود هیچگونه شوق و اشتیاقی را در میان طراحان برای فعالیت در این عرصه ایجاد نمی‌کند.

مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی گفت: حدود 15 الی 16 سال است که در کار آموزش هستم و با فضای دانشگاه و فضای حرفه‌ای آشنا هستم. بر این اساس می‌توانم بیان کنم که بسته بندی حوزه میان رشته‌ای است و زمانی که یک طراحی در حال طر احی است مجبور می‌شود در حوزه‌های مختلف طراحی و گرافیک سرک بکشد و اشراف کلی به این حوزه‌ها را داشته باشد.

جای خالی مخاطبان در حوزه بسته بندی احساس می شود

کهوند اضافه کرد: در حوزه بسته‌بندی بیش از هر چیز جا خالی مخاطب خالی است زیرا این مخاطب است که اقدام به خرید محصول می‌کند و بهتر می‌تواند تولید کننده را در طراحی بسته‌بندی‌های مناسب راهنمایی کند بر این اساس امیدواریم در آینده شاهد تغییر نگرش در تمامی ابعاد فنی در حوزه بسته‌بندی باشیم و به آیتم‌های موجود در حوزه بسته‌بندی بیشتر توجه شود.

گفتنی است در انتهای این مراسم علی قریشی به عنوان استعداد جوان برتر در حوزه بسته‌بندی معرفی و لوح تقدیر و یادبودی به او داده شود.

ارسال نظر: