ارزیابی جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛

سینمای مقاومت؛ سینمای ملی جمهوری اسلامی

کدخبر: 2064172

بدون شک یکی از جریانات فرهنگی و حرکت‌های تأثیرگذار در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ بدون شک یکی از جریانات فرهنگی و حرکت‌های تأثیرگذار در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است. این جشنواره چه در دوره‌هایی که در مقیاس ملی برگزار می‌شد و چه در دوره‌های اخیر که در گستره بین‌المللی و با حضور آثار و اندیشمندان و سینماگران سایر کشورها برگزار می‌شود و در کنار راهبردهای ملی، افق نگاهی کلان و بین‌المللی را انتخاب کرده است همواره منشأ اثرات و دستاوردهای بسیاری بوده و هست.

این رویداد فرهنگی و سینمایی در گام چهاردهم که این روزها در حال برگزاری است با جهش‌های اساسی به نقطه ثقل و سرفصل تحولات تازه‌ای در حوزه سینمای مقاومت در داخل و خارج بدل شده و امیدهای زیادی را برانگیخته است. در همین رابطه دیدگاه‌های چند کارگردان صاحب‌نام حوزه دفاع مقدس و مقاومت (مجتبی راعی، حسن برزیده، پرویز شیخ طادی، محمدعلی باشه آّهنگر، محمدحسین لطیفی، حمید بهمنی) را مرور می‌کنیم.

مجتبی راعی کارگردان فیلم سینمایی «تولد یک پروانه» و «عصر روز دهم» معتقد است یکی از دستاوردهای جشنواره‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را، کشف استعداد‌های سینمایی دانست و تأکید کرد: حمایت از این استعدادها از سوی متولیان امر و دستگاه‌های مسئول می‌تواند منجر به پرورش و آماده‌سازی نسلی جدید از سینماگران متعهد شود.

وی ادامه داد: جوانان علاقه‌مندی که آثار خود را در این جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره‌های حوزه دفاع مقدس، شرکت می‌دهند، غالباً با امید به مطرح‌شدن در عرصه حرفه‌ای سینما، وارد فضای رقابت می‌شوند؛ گردانندگان جشنواره‌ها با اعتنا به این موضوع می‌توانند استعداد‌های بی‌شماری را با جریان فکری امام (ره) و جامعه‌ی برگزیده اسلامی بیشتر آشنا کرده و آینده روشنی را در حوزه فرهنگ مقاومت و ایستادگی علیه بیگانه متجاوز، ترسیم کنند.

حسن برزیده که فیلم سینمایی «مزار شریف» از وی در همین دوره جشنواره در بخش مسابقه حضور دارد، تعامل و همکاری بیشتر بانیان و حامیان سینمای دفاع مقدس با فیلم‌سازان انقلابی را خواستار شد و اضافه کرد: ساخت فیلم برای مخاطبان جوان امروز به امری دشوار تبدیل شده است، اما با کمک و تعامل هر چه بیشتر متولیان سینمای دفاع مقدس می‌توان به پرورش ایده‌هایی جذاب و نو در این زمینه پرداخت و این مسیر را به استقبال هر چه بیشتر نسل جوان کشور از تولیدات سینمایی دفاع مقدس و مقاومت سوق داد.

وی افزود: برای رساندن موقعیت سینمای دفاع مقدس و مقاومت به جایگاه والا و شایسته خود باید به‌دوراز هر سوءتفاهمی و با یاری‌گرفتن از تجربه فیلم‌سازانی که فضای انقلاب را به‌خوبی درک کرده‌اند، طرحی نو دراندازیم و شروع به ساخت آثاری با ایده‌هایی نو و درخور توجه کنیم؛ بی‌شک این امر زمانی واقعی می‌شود که با اعتماد مسئولین این حوزه به فیلم‌سازان همراه باشد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها؛ آن را موقعیتی ویژه برای ارزیابی کارشناسانه کمی و کیفی تولیدات سینمایی خواند و بیان کرد: جشنواره، محلی است برای تعامل همگانی سینماگران کشور که با حضور خود و نقد و بررسی تازه‌ترین تولیدات فیلم‌سازان، به بهبود هر چه بیشتر وضعیت سینمای کشور کمک کنند.

کارگردان فیلم «دولت مخفی» در ادامه گفت: جشنواره دفاع مقدس و مقاومت می‌تواند از ویژگی موضوعی بودن خود استفاده کرده و قضاوت دقیقی نسبت به جایگاه فعلی سینمای دفاع مقدس نسبت به ژانرهای دیگر سینمای کشور داشته باشد. وی با تأکید بر این نکته که سینمای دفاع مقدس، سینمای ملی کشور محسوب می‌شود؛ عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع سینمای دفاع مقدس، برگزارکنندگان جشنواره تا آنجا که می‌توانند باید از افتادن در دام جریان‌های جناحی و جهت‌دهی‌های سلیقه‌ای بر حذر باشند.

برزیده با ارائه راهکارهای متفاوتی در ارتباط با برگزاری موفق‌تر جشنواره‌ها، افزود: برگزاری نشست‌ها و جلسات نقد و کارشناسی فیلم و همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای فیلم‌سازان جوان، یکی از نتیجه‌بخش‌ترین قسمت‌های اجرایی جشنواره‌ها است. با ایده‌هایی نو و درخور توجه کنیم؛ بی‌شک این امر زمانی واقعی می‌شود که با اعتماد مسئولین این حوزه به فیلم‌سازان همراه باشد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها؛ آن را موقعیتی ویژه برای ارزیابی کارشناسانه کمی و کیفی تولیدات سینمایی خواند و بیان کرد: جشنواره، محلی است برای تعامل همگانی سینماگران کشور که با حضور خود و نقد و بررسی تازه‌ترین تولیدات فیلم‌سازان، به بهبود هر چه بیشتر وضعیت سینمای کشور کمک کنند.

پرویز شیخ‌طادی به نقش جشنواره‌هایی چون فیلم مقاومت در ارائه چارچوب‌های فکری مناسب به فیلم‌سازان اشاره کرد و ادامه داد: چنین جشنواره‌هایی با توجه به مفهوم عمیق مقاومت، می‌توانند حلقه مؤثر و کارآمدی بین سینماگران و انتظارات حاکمیت نظام و رهبری باشند.

وی خاطرنشان کرد: واژه مقاومت، بیشتر مفهومی محدود به خود گرفته و در معنای امروزی خود شاید تنها پایداری در مقابل جور و ستم قلمداد می‌شود، حال اینکه مقاومت رابطه مستقیمی با انسان و عملکرد او دارد و تأثیر مطلوب مقاومت هنگامی در دل جامعه نمود پیدا می‌کند که به‌صورت جزئی‌تر و اختصاصی‌تر موردمطالعه قرار گیرد؛ مانند مقاومت در برابر نفسانیت انسان و هرگونه رفتار و یا اقدام غیر خدایی و شیطانی.

کارگردان فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» با تأکید بر ضرورت تحقق سیاست‌های جشنواره فیلم مقاومت افزود: تمایز این رویداد با مابقی جشنواره‌های کشور در یکپارچگی اهداف و سیاست‌های آن با روند اجرایی جشنواره و نوع فیلم‌هایی است که در آن با موضوع مقاومت به نمایش درمی‌آیند.

کارگردان فیلم تحسین‌شده «روزهای زندگی» در ادامه بیان کرد: این جشنواره در طول سال‌های متمادی منجر به شناسایی و توجه هر چه بیشتر به فیلم‌های سینمایی حوزه دفاع مقدس شده است و به‌نوعی، نبض تپنده سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید.

وی در باب اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت تأکید و اشاره کرد: سینمای ملی جمهوری اسلامی ایران همان سینمای دفاع مقدس و درنتیجه سینمای مقاومت است و جشنواره مقاومت باید تلاش عمده خود را در جهت تحقق این مهم در عرصه بین‌الملل نیز قرار دهد.

وی توضیح داد: دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی با بودجه‌های فرهنگی که در اختیاردارند می‌توانند در بخش سینما علاوه بر حمایت گسترده‌تر از آثار استراتژیک به‌ویژه با موضوع مقاومت، متولی پخش جهانی فیلم‌هایی با این رویکرد شوند و فضای مطمئنی را برای فعالان این نوع سینما در داخل کشور فراهم نمایند.

نویسنده و کارگردان فیلم «سینه‌سرخ» ضمن تأکید بر توجه بیشتر مدیران و مسئولان حوزه فرهنگ به موضوع مقاومت، این مهم را وظیفه اصلی متولیان امر دانست و اشاره نمود: باوجود برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره مقاومت همچنان خلأ بسیاری در پرداخت به سینمای انقلاب و دفاع مقدس احساس می‌شود؛ این حوزه که مواجه مستقیمی با اساس و بنیان سیاست‌های کلی کشور دارد، متأسفانه در برابر چشم مسئولین به‌نوعی مظلوم واقع‌شده است.

وی در رابطه با رویکرد جامعه بین‌الملل به برگزاری چنین فستیوال‌هایی در سطح جهان افزود: مسلم است که سیاست‌های جشنواره‌های خارجی هیچ‌گاه منطبق باسیاست‌ها و اهداف جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم مقاومت نخواهد بود و آن‌ها همواره سعی خواهند داشت، تولیدات و خروجی‌های جشنواره‌های ما را محدود کرده و دور از عرصه بین‌الملل نگه‌دارند ولیکن می‌توان با برنامه‌ریزی و تعاملات دستگاه‌های فرهنگی، راه بهینه‌ای برای حل این مشکل در اکران‌های جهانی پیدا کرد

محمدعلی باشه آّهنگر کارگردان سریال «تا صبح» بر این باور است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چالشی برای دشمنان اسلام در منطقه به وجود آمد، به‌طوری‌که تنها دو سال بعد از انقلاب اسلامی، جنگ هشت‌ساله از سوی عراق و هم‌پیمانان شرقی و غربی‌اش به ما تحمیل شد.

وی مقابله با ایران را چالشی برای قدرت‌های جهان خواند و اشاره کرد: این چالش همچنان ادامه دارد و تا به امروز نه‌تنها از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رفته است، بلکه در بعضی کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز، گریبان گیر آنان شده است.

این کارگردان سینما، مواجهه با دشمن را مسئله‌ای فراتر از مقابله صرفاً نظامی دانست و بیان کرد: آمادگی ما تنها در بعد نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه مقابله فرهنگی می‌تواند تأثیرگذارتر عمل کند و از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات بعدی پیش‌گیری کند.

سازنده فیلم «بیداری رؤیاها» با اشاره‌ای به فرمایشات رهبری در حوزه فرهنگ و با توجه به نقش جشنواره‌ها در حوزه مقابله فرهنگی عنوان کرد: جشنواره‌ها باید با نگاهی جامع‌تر و هدفمند‌تر نسبت به شرایط حساس کنونی جامعه اسلامی، در شیوه کارکرد خود تغییر رویه دهند و در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی مؤثرتر عمل کنند.

باشه آهنگر در خاتمه، خواستار عملکرد دلسوزانه مجریان فرهنگی شد و بیان کرد: جشنواره‌هایی مانند جشنواره مقاومت نیازمند جهت‌دهی درست و کارشناسانه هستند تا تبدیل به عاملی جریان ساز برای موفقیت سینماگران ایرانی در عرصه بین‌الملل شوند

محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» و فیلم سینمایی روز سوم با اعتقاد به اینکه مجموعه سینمای دفاع مقدس و مقاومت در بازنمایی مفاهیم انقلابی موفق عمل کرده است؛ خاطرنشان ساخت: تا به امروز این جشنواره‌ها به‌طور مستمر برگزارشده‌اند اما مانند رفتاری که نسبت به بسیاری از داشته‌هایمان داریم؛ زمانی به تأثیر مثبت جشنواره مقاومت و دفاع مقدس پی می‌بریم که در برگزاری آن‌ها وقفه‌ای ایجاد شود. لذا ضرورت دارد که این اقدام با حمایت همه‌جانبه پیگیری شود.

وی با ذکر چند راهکار در جهت ارتقای کیفی جشنواره‌ها بیان کرد: می‌توانیم با در نظر گرفتن چند برنامه به راهبردی‌تر کردن جشنواره‌ها کمک قابل‌توجهی کنیم؛ به‌طور مثال می‌توان با برگزاری نشست‌های تخصصی و دعوت از افراد حقیقی که خود جریاناتی مانند انقلاب، جنگ و دفاع مقدس را درک کرده‌اند و یا در آن حضورداشته‌اند؛ کمک کرد تا جوانان، اصل وقایع انقلاب را به‌طور ملموس‌تری درک کنند

حمید بهمنی کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» با کاربردی دانستن مفهوم مقاومت در زمان امروز در عرصه‌های بین‌الملل خاطرنشان کرد: اندیشه‌ها و دیدگاه‌های رهبر فقید انقلاب، به نحوی نافذ و مؤثر در دوره پس از انقلاب در میان مردم کشورهای اسلامی و مستضعف جهان نمود پیداکرده است و همچنان به‌عنوان یک مانیفست مستحکم و چارچوب بنیادین، در هر مقطعی از تاریخ قابل‌اجراست.

وی با انتقاد از محتوای برخی آثار سینمایی و رویدادهای مرتبط با سینما در داخل کشور اظهار داشت: متأسفانه هنرمندان و به‌ویژه سینماگران باوجود اشارات صریح امام (ره) در باب اهمیت مقوله مقاومت و تأثیر آن بر جوامع بین‌الملل؛ تا به امروز نتوانسته‌اند به‌درستی در این زمینه حق مطلب را ادا کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه در مقایسه با تلاش‌هایی که غرب درزمینه تبیین هدف‌های سلطه‌جویانه خود درزمینه هنر به‌ویژه سینما انجام داده است، جامعه اسلامی، همچنان عکس‌العمل مناسبی در حوزه تولیدات فرهنگی خود ارائه نکرده است.

بهمنی در انتها توجه به فرمایشات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی (ره) و همچنین بیانات مقام معظم رهبری را راهگشا و خط‌مشی والا و کارآمدی برای فیلم‌سازان انقلابی و دغدغه‌مند با موضوع مقاومت دانست و گفت: جشنواره فیلم مقاومت فرصتی است که دوباره این مفهوم و کاربرد آن در حوزه هنر هفتم موردبازنگری جدی قرارگرفته و موانع و محدودیت‌های آن در بخش‌های دولتی و خصوصی بررسی و برطرف شود.

ارزیابی جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از نگاه شش کارگردان صاحب‌نام

سینمای مقاومت سینمای ملی جمهوری اسلامی

بدون شک یکی از جریانات فرهنگی و حرکت‌های تأثیرگذار در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است. این جشنواره چه در دوره‌هایی که در مقیاس ملی برگزار می‌شد و چه در دوره‌های اخیر که در گستره بین‌المللی و با حضور آثار و اندیشمندان و سینماگران سایر کشورها برگزار می‌شود و در کنار راهبردهای ملی، افق نگاهی کلان و بین‌المللی را انتخاب کرده است همواره منشأ اثرات و دستاوردهای بسیاری بوده و هست.

این رویداد فرهنگی و سینمایی در گام چهاردهم که این روزها در حال برگزاری است با جهش‌های اساسی به نقطه ثقل و سرفصل تحولات تازه‌ای در حوزه سینمای مقاومت در داخل و خارج بدل شده و امیدهای زیادی را برانگیخته است. در همین رابطه دیدگاه‌های چند کارگردان صاحب‌نام حوزه دفاع مقدس و مقاومت (مجتبی راعی، حسن برزیده، پرویز شیخ طادی، محمدعلی باشه آّهنگر، محمدحسین لطیفی، حمید بهمنی) را مرور می‌کنیم.

مجتبی راعی کارگردان فیلم سینمایی «تولد یک پروانه» و «عصر روز دهم» معتقد است یکی از دستاوردهای جشنواره‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را، کشف استعداد‌های سینمایی دانست و تأکید کرد: حمایت از این استعدادها از سوی متولیان امر و دستگاه‌های مسئول می‌تواند منجر به پرورش و آماده‌سازی نسلی جدید از سینماگران متعهد شود.

وی ادامه داد: جوانان علاقه‌مندی که آثار خود را در این جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره‌های حوزه دفاع مقدس، شرکت می‌دهند، غالباً با امید به مطرح‌شدن در عرصه حرفه‌ای سینما، وارد فضای رقابت می‌شوند؛ گردانندگان جشنواره‌ها با اعتنا به این موضوع می‌توانند استعداد‌های بی‌شماری را با جریان فکری امام (ره) و جامعه‌ی برگزیده اسلامی بیشتر آشنا کرده و آینده روشنی را در حوزه فرهنگ مقاومت و ایستادگی علیه بیگانه متجاوز، ترسیم کنند.

حسن برزیده که فیلم سینمایی «مزار شریف» از وی در همین دوره جشنواره در بخش مسابقه حضور دارد، تعامل و همکاری بیشتر بانیان و حامیان سینمای دفاع مقدس با فیلم‌سازان انقلابی را خواستار شد و اضافه کرد: ساخت فیلم برای مخاطبان جوان امروز به امری دشوار تبدیل شده است، اما با کمک و تعامل هر چه بیشتر متولیان سینمای دفاع مقدس می‌توان به پرورش ایده‌هایی جذاب و نو در این زمینه پرداخت و این مسیر را به استقبال هر چه بیشتر نسل جوان کشور از تولیدات سینمایی دفاع مقدس و مقاومت سوق داد.

وی افزود: برای رساندن موقعیت سینمای دفاع مقدس و مقاومت به جایگاه والا و شایسته خود باید به‌دوراز هر سوءتفاهمی و با یاری‌گرفتن از تجربه فیلم‌سازانی که فضای انقلاب را به‌خوبی درک کرده‌اند، طرحی نو دراندازیم و شروع به ساخت آثاری با ایده‌هایی نو و درخور توجه کنیم؛ بی‌شک این امر زمانی واقعی می‌شود که با اعتماد مسئولین این حوزه به فیلم‌سازان همراه باشد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها؛ آن را موقعیتی ویژه برای ارزیابی کارشناسانه کمی و کیفی تولیدات سینمایی خواند و بیان کرد: جشنواره، محلی است برای تعامل همگانی سینماگران کشور که با حضور خود و نقد و بررسی تازه‌ترین تولیدات فیلم‌سازان، به بهبود هر چه بیشتر وضعیت سینمای کشور کمک کنند.

کارگردان فیلم «دولت مخفی» در ادامه گفت: جشنواره دفاع مقدس و مقاومت می‌تواند از ویژگی موضوعی بودن خود استفاده کرده و قضاوت دقیقی نسبت به جایگاه فعلی سینمای دفاع مقدس نسبت به ژانرهای دیگر سینمای کشور داشته باشد. وی با تأکید بر این نکته که سینمای دفاع مقدس، سینمای ملی کشور محسوب می‌شود؛ عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع سینمای دفاع مقدس، برگزارکنندگان جشنواره تا آنجا که می‌توانند باید از افتادن در دام جریان‌های جناحی و جهت‌دهی‌های سلیقه‌ای بر حذر باشند.

برزیده با ارائه راهکارهای متفاوتی در ارتباط با برگزاری موفق‌تر جشنواره‌ها، افزود: برگزاری نشست‌ها و جلسات نقد و کارشناسی فیلم و همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای فیلم‌سازان جوان، یکی از نتیجه‌بخش‌ترین قسمت‌های اجرایی جشنواره‌ها است. با ایده‌هایی نو و درخور توجه کنیم؛ بی‌شک این امر زمانی واقعی می‌شود که با اعتماد مسئولین این حوزه به فیلم‌سازان همراه باشد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها؛ آن را موقعیتی ویژه برای ارزیابی کارشناسانه کمی و کیفی تولیدات سینمایی خواند و بیان کرد: جشنواره، محلی است برای تعامل همگانی سینماگران کشور که با حضور خود و نقد و بررسی تازه‌ترین تولیدات فیلم‌سازان، به بهبود هر چه بیشتر وضعیت سینمای کشور کمک کنند.

پرویز شیخ‌طادی به نقش جشنواره‌هایی چون فیلم مقاومت در ارائه چارچوب‌های فکری مناسب به فیلم‌سازان اشاره کرد و ادامه داد: چنین جشنواره‌هایی با توجه به مفهوم عمیق مقاومت، می‌توانند حلقه مؤثر و کارآمدی بین سینماگران و انتظارات حاکمیت نظام و رهبری باشند.

وی خاطرنشان کرد: واژه مقاومت، بیشتر مفهومی محدود به خود گرفته و در معنای امروزی خود شاید تنها پایداری در مقابل جور و ستم قلمداد می‌شود، حال اینکه مقاومت رابطه مستقیمی با انسان و عملکرد او دارد و تأثیر مطلوب مقاومت هنگامی در دل جامعه نمود پیدا می‌کند که به‌صورت جزئی‌تر و اختصاصی‌تر موردمطالعه قرار گیرد؛ مانند مقاومت در برابر نفسانیت انسان و هرگونه رفتار و یا اقدام غیر خدایی و شیطانی.

کارگردان فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» با تأکید بر ضرورت تحقق سیاست‌های جشنواره فیلم مقاومت افزود: تمایز این رویداد با مابقی جشنواره‌های کشور در یکپارچگی اهداف و سیاست‌های آن با روند اجرایی جشنواره و نوع فیلم‌هایی است که در آن با موضوع مقاومت به نمایش درمی‌آیند.

کارگردان فیلم تحسین‌شده «روزهای زندگی» در ادامه بیان کرد: این جشنواره در طول سال‌های متمادی منجر به شناسایی و توجه هر چه بیشتر به فیلم‌های سینمایی حوزه دفاع مقدس شده است و به‌نوعی، نبض تپنده سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید.

وی در باب اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت تأکید و اشاره کرد: سینمای ملی جمهوری اسلامی ایران همان سینمای دفاع مقدس و درنتیجه سینمای مقاومت است و جشنواره مقاومت باید تلاش عمده خود را در جهت تحقق این مهم در عرصه بین‌الملل نیز قرار دهد.

وی توضیح داد: دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی با بودجه‌های فرهنگی که در اختیاردارند می‌توانند در بخش سینما علاوه بر حمایت گسترده‌تر از آثار استراتژیک به‌ویژه با موضوع مقاومت، متولی پخش جهانی فیلم‌هایی با این رویکرد شوند و فضای مطمئنی را برای فعالان این نوع سینما در داخل کشور فراهم نمایند.

نویسنده و کارگردان فیلم «سینه‌سرخ» ضمن تأکید بر توجه بیشتر مدیران و مسئولان حوزه فرهنگ به موضوع مقاومت، این مهم را وظیفه اصلی متولیان امر دانست و اشاره نمود: باوجود برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره مقاومت همچنان خلأ بسیاری در پرداخت به سینمای انقلاب و دفاع مقدس احساس می‌شود؛ این حوزه که مواجه مستقیمی با اساس و بنیان سیاست‌های کلی کشور دارد، متأسفانه در برابر چشم مسئولین به‌نوعی مظلوم واقع‌شده است.

وی در رابطه با رویکرد جامعه بین‌الملل به برگزاری چنین فستیوال‌هایی در سطح جهان افزود: مسلم است که سیاست‌های جشنواره‌های خارجی هیچ‌گاه منطبق باسیاست‌ها و اهداف جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم مقاومت نخواهد بود و آن‌ها همواره سعی خواهند داشت، تولیدات و خروجی‌های جشنواره‌های ما را محدود کرده و دور از عرصه بین‌الملل نگه‌دارند ولیکن می‌توان با برنامه‌ریزی و تعاملات دستگاه‌های فرهنگی، راه بهینه‌ای برای حل این مشکل در اکران‌های جهانی پیدا کرد

محمدعلی باشه آّهنگر کارگردان سریال «تا صبح» بر این باور است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چالشی برای دشمنان اسلام در منطقه به وجود آمد، به‌طوری‌که تنها دو سال بعد از انقلاب اسلامی، جنگ هشت‌ساله از سوی عراق و هم‌پیمانان شرقی و غربی‌اش به ما تحمیل شد.

وی مقابله با ایران را چالشی برای قدرت‌های جهان خواند و اشاره کرد: این چالش همچنان ادامه دارد و تا به امروز نه‌تنها از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رفته است، بلکه در بعضی کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز، گریبان گیر آنان شده است.

این کارگردان سینما، مواجهه با دشمن را مسئله‌ای فراتر از مقابله صرفاً نظامی دانست و بیان کرد: آمادگی ما تنها در بعد نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه مقابله فرهنگی می‌تواند تأثیرگذارتر عمل کند و از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات بعدی پیش‌گیری کند.

سازنده فیلم «بیداری رؤیاها» با اشاره‌ای به فرمایشات رهبری در حوزه فرهنگ و با توجه به نقش جشنواره‌ها در حوزه مقابله فرهنگی عنوان کرد: جشنواره‌ها باید با نگاهی جامع‌تر و هدفمند‌تر نسبت به شرایط حساس کنونی جامعه اسلامی، در شیوه کارکرد خود تغییر رویه دهند و در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی مؤثرتر عمل کنند.

باشه آهنگر در خاتمه، خواستار عملکرد دلسوزانه مجریان فرهنگی شد و بیان کرد: جشنواره‌هایی مانند جشنواره مقاومت نیازمند جهت‌دهی درست و کارشناسانه هستند تا تبدیل به عاملی جریان ساز برای موفقیت سینماگران ایرانی در عرصه بین‌الملل شوند

محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» و فیلم سینمایی روز سوم با اعتقاد به اینکه مجموعه سینمای دفاع مقدس و مقاومت در بازنمایی مفاهیم انقلابی موفق عمل کرده است؛ خاطرنشان ساخت: تا به امروز این جشنواره‌ها به‌طور مستمر برگزارشده‌اند اما مانند رفتاری که نسبت به بسیاری از داشته‌هایمان داریم؛ زمانی به تأثیر مثبت جشنواره مقاومت و دفاع مقدس پی می‌بریم که در برگزاری آن‌ها وقفه‌ای ایجاد شود. لذا ضرورت دارد که این اقدام با حمایت همه‌جانبه پیگیری شود.

وی با ذکر چند راهکار در جهت ارتقای کیفی جشنواره‌ها بیان کرد: می‌توانیم با در نظر گرفتن چند برنامه به راهبردی‌تر کردن جشنواره‌ها کمک قابل‌توجهی کنیم؛ به‌طور مثال می‌توان با برگزاری نشست‌های تخصصی و دعوت از افراد حقیقی که خود جریاناتی مانند انقلاب، جنگ و دفاع مقدس را درک کرده‌اند و یا در آن حضورداشته‌اند؛ کمک کرد تا جوانان، اصل وقایع انقلاب را به‌طور ملموس‌تری درک کنند

حمید بهمنی کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» با کاربردی دانستن مفهوم مقاومت در زمان امروز در عرصه‌های بین‌الملل خاطرنشان کرد: اندیشه‌ها و دیدگاه‌های رهبر فقید انقلاب، به نحوی نافذ و مؤثر در دوره پس از انقلاب در میان مردم کشورهای اسلامی و مستضعف جهان نمود پیداکرده است و همچنان به‌عنوان یک مانیفست مستحکم و چارچوب بنیادین، در هر مقطعی از تاریخ قابل‌اجراست.

وی با انتقاد از محتوای برخی آثار سینمایی و رویدادهای مرتبط با سینما در داخل کشور اظهار داشت: متأسفانه هنرمندان و به‌ویژه سینماگران باوجود اشارات صریح امام (ره) در باب اهمیت مقوله مقاومت و تأثیر آن بر جوامع بین‌الملل؛ تا به امروز نتوانسته‌اند به‌درستی در این زمینه حق مطلب را ادا کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه در مقایسه با تلاش‌هایی که غرب درزمینه تبیین هدف‌های سلطه‌جویانه خود درزمینه هنر به‌ویژه سینما انجام داده است، جامعه اسلامی، همچنان عکس‌العمل مناسبی در حوزه تولیدات فرهنگی خود ارائه نکرده است.

بهمنی در انتها توجه به فرمایشات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی (ره) و همچنین بیانات مقام معظم رهبری را راهگشا و خط‌مشی والا و کارآمدی برای فیلم‌سازان انقلابی و دغدغه‌مند با موضوع مقاومت دانست و گفت: جشنواره فیلم مقاومت فرصتی است که دوباره این مفهوم و کاربرد آن در حوزه هنر هفتم موردبازنگری جدی قرارگرفته و موانع و محدودیت‌های آن در بخش‌های دولتی و خصوصی بررسی و برطرف شود.

ارسال نظر: