حجت الاسلام باقر زاده در جمع عزادران حسینه هنر:

هنرمندان روشنفکر، نمایش اتفاقات جنگ را خشونت می‌دانند/ نیاز به نگاه هنرمندانه درباره عاشورا

کدخبر: 2069178

حجت الاسلام باقرزاده، کارشناس فرهنگی- مذهبی گفت: هنر در واقع نشان دادن زیبایی‌هایی است که هر کسی آنها را نمی‌بیند و ما امروز به نگاه هنرمندانه درباره عاشورا بسیار نیاز داریم.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، حجت الاسلام سیدکمیل باقرزاده با حضور در مراسم شب پانزدهم محرم در حسینیه هنر در سخنانی با اشاره به اسارت خانواده و همراهان امام حسین(ع) گفت: پس از واقعه عاشورا، حضرت زینب(س) بعد از تحمل مصائب سنگین، وقتی در مجلس یزید حاضر می‌شوند، از موضع اقتدار و افتخارآمیز، عاشورا را «زیبایی» عنوان می‌کنند و امروز ما باید درباره این «زیبایی» که حرف‌های بسیاری درباره آن می‌توان گفت، کار کنیم.

وی ادامه داد: این زیبایی که حضرت زینب(س) به آن اشاره کردند، موجب استمرار عاشورا در طول تاریخ شده است، اگر این زیبایی وجود نداشت، هر سال، مردم برای آمدن ماه محرم لحظه‌شماری نمی‌کردند، می‌توان گفت هرکسی در حد توان خود این زیبایی واقعه عاشورا را درک می‌کند.

این کارشناس فرهنگی- مذهبی در ادامه سخنانش با اشاره رابطه بین هنر و زیبایی اظهار داشت: هنر در واقع نشان دادن زیبایی‌هاست که معمولا هر کسی آنها را نمی‌بیند و وظیفه هنر و هنرمند بیان آنها برای دیگران است و ما امروز به این نگاه هنرمندانه درباره عاشورا بسیار نیاز داریم.

باقرزاده با اشاره به سخنان رهبری خطاب به هنرمندان درباره نشان دادن زیبایی‌ها برای دیگران بیان کرد: درباره عاشورا که حضرت زینب(س) آن را جز زیبایی نمی‌دانند، با نگاه ظاهربینانه، چیزی جز زشتی نمی‌بینیم چرا که وقایع و اعمالی مثل قتل، غارت و شکنجه زیبا نیستند، بنابرین باید نگاه حضرت زینب(س) را بشناسیم.

وی در همین باره اضافه کرد: در دنیای مدرن امروزی، جنگ را پدیده‌ای زشت و وظیفه هنر را جلوگیری از وقوع آن می‌دانند و در مقابل آن، هنر جنگ را هنری متروک و بی‌ارزش معرفی می‌کنند که این مسئله در کشور ما هم مطرح است.

این کارشناس فرهنگی- مذهبی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز، هنرمندان روشنفکر حاضر به نشان دادن روایت‌های شهدا هم نیستند چرا که آن را زشت تلقی می‌کنند و اعتقاد دارند هنر نباید صرف نمایش خشونت و اهداف غیرانسانی شود و به طور مثال درباره عاشورا نیز اگر چیزی ارائه شود، تلاش می‌کنند زوایای حماسی آن کمتر دیده شود و در تحلیلشان آن را درس مذاکره معرفی می‌کنند.

باقرزاده در همین راستا با بیان اینکه اگر روح و معنا را از جنگ حق با باطل بگیریم، زشت معرفی می‌شود، تصریح کرد: می‌توان گفت امروز نقطه مقابلی که برای جنگ به عنوان پدیده‌ای در ظاهر زشت، ارائه می‌کنند، صلح است که هنر و هنرمند باید در خدمت آن باشد و شعارهایی مانند هنر برای صلح و هنرضدجنگ در این باره مطرح می‌کنند.

وی در ادامه سخنانش با استناد به کتاب آیت الله ری‌شهری درباره عاشورا توضیح داد: امام حسین علیه‌السلام، یک ماه قبل از واقعه عاشورا در شهر مدینه با دو تن از بزرگان جهان اسلام در شهر مکه گفتگویی دارد که ایشان را به صلح دعوت می‌کردند.

این کارشناس فرهنگی- مذهبی تاکید کرد: در آن زمان، عبدالله بن عمر و عبدالله بن عباس که از شهر مدینه به مکه آمده بودند با بیان مسائلی همانند اینکه مردم شهر با یزید بیعت کردند، از امام درخواست می‌کنند با یزید سازش و صلح کند که امام در پاسخ آنها سخنان پیامبر اکرم(ص) درباره شهادتشان به دست او را یادآوری می‌کند که آن بزرگان نیز تایید می‌کنند.

باقرزاده در همین باره ادامه داد: امام حسین علیه السلام در واکنش به اصرار دوباره ابن عباس و ابن عمر برای صلح و سازش با یزید با فریاد پاسخ می‌دهند که اف بر این کلام تا وقتی که آسمان و زمین وجود دارند و در نهایت آنها با تایید سخنان امام از ایشان وداع می‌کنند.

این کارشناس مذهبی در این راستا تصریح کرد: اگر صلح واقعا زیبا بود امام حسین علیه السلام با یزید بیعت می‎‌کردند ولی متاسفانه ما برخی چیزهایی را که در واقع زشت هستند، به عنوان زیبایی قبول می‌کنیم و برخی چیزهایی را که در واقع زیباست اما در ظاهر شاید زشت است، قبول نمی‌کنیم به همین دلیل نیاز داریم جامعه را در این معنا، زیباشناس کنیم که در این صورت دیگران نمی‌توانند زیبایی‌های واقعی او را بگیرند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه اگر مردم زمان امام، زشتی صلح با یزید را می‌دانستند، هیچ وقت ماجرای عاشورا رخ نمی‌داد اظهار داشت: معمولا، مردم کوفه را در وقوع عاشورا مقصر می‌دانیم در حالی که به صورت کامل این گونه نیست، شهر مدینه هم به عنوان شهر پیامبر(ص) که در آن صحابه، حافظان و مفسران قرآن زیادی حضور داشتند، در وقوع این حادثه مقصر است.

باقرزاده افزود: اگر مردم مدینه با یزید بیعت نمی‌کردند امام حسین علیه السلام نیاز به خروج از شهر نداشت و از مدینه می‌توانست حکومت خود را شروع کند که در ادامه شهرهای مهمی مانند کوفه و مکه نیز به حرکت امام می‌پیوستند.

این کارشناس فرهنگی- مذهبی بیان کرد: زمانی که جای زشت و زیبا عوض شود و صلح با یزید برای مردم مدینه، زیبا تلقی شود، باعث منجر به تنها ماندن امام می‌شود تا در نهایت اتفاقی بیفتد که زشتی این صلح را نشان دهد.

وی ادامه داد: این اتفاق، سه سال بعد از واقعه کربلا در شهر مدینه رخ می‌دهد که با عنوان واقعه حرّه شناخته می‌شود و نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد و برخی آن را قیام مردم مدینه در مقابل فساد و فجور یزید می‌دانند در حالی که امام حسین علیه السلام این مسائل را گفته بودند.

باقرزاده تاکید کرد: علت اصلی این حادثه در واقع، پول است چرا که در آن زمان یزید به حاکم شهر دستور داده بود که تمام اموال گران‌قیمت که متعلق به حاکمیت اسلامی است به شام منتقل شود که مردم در واکنش به این دستور حاکم شهر را بیرون و قیام می‌کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: این قیام توسط نیروهای یزید به فرماندهی مسلم بن عقبه سرکوب می‌شود که به نحوی که گفته شده است در این واقعه، دستور داده می شود شهر و مردمش به مدت سه روز برای شامیان حلال شده است و در جریان قتل و عام مردم، حدود 6 تا 12 هزار نفر کشته می‌شوند که در نهایت مردم را مجبور می‌کنند به عنوان برده با یزید بیعت کنند.

وی با بیان اینکه این واقعه هیچ افتخاری در تاریخ اسلام ندارد اظهار داشت: اگر مردم مدینه در آن زمان با امام حسین علیه السلام همراهی می‌کردند، حکومت زیبای معصوم شکل می‌گرفت ولی مردم به بیعت با یزید که در ظاهر زیبا تلقی می‌کردند، دل بستند و سه سال بعد از عاشورا، حادثه حرّه برای آنها پدید آمد.

گفتنی است شعرخوانی مهدی ملک‌پور و روایتگری احمد تمام زاده، برادر شهید مدافع حرم، شیخ ابوهادی(شیخ علی تمام زاده) نیز از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

ارسال نظر: