اوحدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

مرز شلمچه به اتباع غیرایرانی اختصاص داده شد/ امیدواریم ۱۲ مقر موقت برای صدور ویزا از امروز فعال شوند

کدخبر: 2069390

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای جلوگیری از ایجاد ازدحام در مرزها، بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین مرز شلمچه برای خروج و ورود زائران غیرایرانی اختصاص داده شده و آنها اجازه خروج از مرزهای دیگر را ندارند.

سعید اوحدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، با بیان اینکه تا به امروز بیش از 330 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند، گفت: تنها 17 روز از ماه محرم گذشته است و آمار ثبت نام کنندگان در این سامانه به 330 هزار نفر رسیده است؛ در حالی که سال گذشته ثبت نام در سامانه از اوایل ماه صفر آغاز شده بود و این رقم نشان دهنده استقبال خوب مردم است.

وی ادامه داد: باید آمادگی پذیرایی از حدود 2 میلیون زائر را در موسوم اربعین داشته باشیم، به خصوص اینکه از روز گذشته عملیات های خوبی علیه داعش در عراق شروع شده و به نظر می رسد فضای اربعین امسال تا حدودی متاثر از پیروزی های مردم عراق باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: قرار بود از شنبه 24 مهر ماه، در 12 نقطه کشور مقرهای موقت از سوی عراق برای صدور ویزا ایجاد شود که بنا به دلایل داخلی عراق، نمایندگان این 12 مرکز طی دو روز گذشته وارد کشور شده اند و امیدواریم از امروز کار صدور ویزا در این مراکز شروع شود و امسال در 16 مرکز صدور ویزا را خواهیم داشت.

اوحدی تصریح کرد: توصیه مان به زائران این است که از طریق مراجع قانونی و دفاتر زیارتی که دارای مجوز سازمان حج هستند، نسبت به ثبت نام برای اربعین و صدور ویزا اقدام کنند که بعضا شاهد مشکلاتی که سال گذشته برای برخی از زائران به وجود آمده بود، نباشیم.

وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین که در وزارت کشور تصویب شده، تقسیمات کشوری برای مدیریت جمعیتی صورت گرفته است تا شاهد ازدحام جمعیت در مرزهای کشور نباشیم؛ البته این تقسیم بندی تنها از طریق سامانه سماح امکان پذیر است؛ از این رو به هر میزانی که ویزا خارج از سامانه سماح صادر شود شاهد بی نظمی و عدم امکان مدیریت جمعیت در مرزها ایجاد خواهیم بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در سامانه سماح تقسیمات کشور لحاظ شده و زمان خروج و ورود زائران از مرزها نیز تعیین می شود، گفت: این سامانه هیچ محدودیتی برای ثبت نام زائران ندارد و تا 15 صفر نیز فعال خواهد بود.

اوحدی اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین همه هزینه ها از طریق درگاه اینترنتی و سامانه سماح پرداخت می شود و زائران دیگر نیازی به خرید ارز ندارند. به عبارت دیگر زائران هزینه ها را به صورت ریالی از سامانه پرداخت می کنند و خود سامانه با هماهنگی هایی که با بانک مرکزی انجام شده، مبلغ را به ارز تبدیل می کند و این کار برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده انجام شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته مسئولیت کمیته اسکان، تدارکات، موکب ها، تغذیه و پشتیبانی با سازمان حج و زیارت بود که امسال بر اساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین همه این مسئولیت ها هم داخل کشور و هم داخل کشور عراق به ستاد بازسازی عتبات عالیات واگذار شده است و سازمان حج و زیارت تنها مسئولیت ثبت نام و اعزام و بعثه مقام معظم رهبری نیز تنها مسئولیت کمیته فرهنگی را بر عهده دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره اختصاص مرز شلمچه به اتباع غیر ایرانی خاطر نشان کرد: برای مدیریت جمعیت در مرزهای کشور و جلوگیری از ایجاد ازدحام کمیته زیرساخت ها اقدامات خوبی را برای توسعه خدمات رفاهی از جمله بهره برداری از پایانه شلمچه انجام داده است؛ همچنین برای مدیریت جمعیت در مرزها ستاد اربعین مصوب کرد که مرز شلمچه برای اتباع غیرایرانی در نظر گرفته شود تا آنها با مشکلاتی مواجه نشوند؛ از این رو نیروی انتظامی امکانات خود را در این مرز مستقر کرده است؛ البته از خروج اتباع غیرایرانی از سایر مرزها جلوگیری خواهد شد.

ارسال نظر: