سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از کش و قوس‌های اکران "یتیم‌خانه ایران" تا حل شدن مشکل دفاتر توقیف شده سینمایی

کدخبر: 2070845

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از کش و قس‌های اکران "یتیم‌خانه ایران" تا حل شدن مشکل دفاتر توقیف شده سینمایی.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از کش و قس‌های اکران "یتیم‌خانه ایران" تا حل شدن مشکل دفاتر توقیف شده سینمایی.

پایان کش و قوس‌های اکران «یتیم‌خانه ایران»

فیلم سینمایی و ضدانگلیسی «یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، اثری تاریخی است که وقوع هولوکاستی واقعی در ایران را روایت می‌کند. این فیلم بارها به دلیل موضوعی که در آن به نمایش گذاشته شده به حاشیه کشیده شده و حتی تا مرز تحریم و عدم‌نمایش هم پیش رفته است. شایعات بر سر این رفتار نیز متعدد است. برخی بر این باورند که عدم‌نمایش فیلم ناشی از پیامهای سفارت تازه گشوده شده انگلیس است و برخی موضوعاتی پیرامون پخش‌کننده را مطرح می‌کنند .

«یتیم‌خانه ایران» جدیدترین اثر کارگردان شناخته شده فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» است که به دلیل معلق ماندن فعالیتهای شرکت پخش‌کننده آن، یعنی فیلمیران این بار طعم عدم‌نمایش را کشید. این در حالی است که روز گذشته و یک روز پیش از اکران فیلم، فیلمیران با حکم حجت‌السلام والمسلمین منصوری، بازپرس پرونده پخش‌کنندگان توقیفی و با ابلاغ ویژه رییس قوه قضائیه دادستانی رفع تعلیق شد تا بالاخره فیلم‌ «یتیم‌خانه ایران» ابوالقاسم طالبی بتواند وارد چرخه اکران شود.

فیلم از صبح امروز، چهارشنبه 5 آبان ماه در سینماهای آزادی، ملت، چهارسو، زندگی، کورش، اریکه ایرانیان، سینما ایران، بهمن، شکوفه و فلسطین به نمایش درآمد و برخلاف خبرهایی که از تحریم فیلم سخن به میان آمده بود بر پرده نقره‌ای به نمایش درآمد .

پخش فیلم که برعهده فیلمیران است؛ قطعه‌ای حذف شده از تاریخ معاصر ایران و داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را میان سال‌های 1295 تا 1297 هجری شمسی، در کوران جنگ اول جهانی و در دوران اشغال ایران به دست قوای بیگانه متفقین روس و انگلیس روایت می‌کند. این قحطی که همراه با فقر، بدبختی و در نهایت کاهش جمعیت بوده، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه در ظهور دیکتاتوری پهلوی نقش به سزایی داشته است .

توقف اکران در پی ادامه پخش غیرقانونی تیزر «خشکسالی و دروغ»

در پی مشکلاتی که برای دفاتر پخش پیش آمد و با رایزنی های سازمان سینمایی با قوه قضاییه مرتفع شد؛ محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای اعلام کرد: پیرو مذاکرات رییس محترم سازمان سینمایی با بازپرس ویژه رئیس قوه قضائیه و تاکید قوه قضائیه بر برخوردبا صاحبان فیلم و دفاتر پخشی که آگهی آنان از شبکه های معاند پخش می‌شود، مسئولین دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان مربوطه به وزارت ارشاد فراخوانده و مراتب به اطلاع آنان رسانده شد .

فرجی اضافه کرد: در همین راستا روز گذشته تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» فراخوانده شد و ضمن اعلام موضوع به تهیه‌کننده وی متعهد شد که از نمایش تیزر فیلمش در شبکه جم جلوگیری کند، در غیر اینصورت وزارت ارشاد از ادامه اکران فیلم جلوگیری خواهد کرد .

مدیر کل سینمای حرفه ای ضمن اعلام این مطلب افزود: مسئولیت مستقیم تخلف با تهیه‌کننده و پخش کننده خواهد بود .

خودمان را شرمنده اباعبدالله نکنیم

داریوش دالوند، تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «ناسور» انتقاد به مشکلات پیش آمده درباره تبلیغات شهری این اثر سینمایی گفت: بنده مکاتبات بسیار زیادی با ارگان‌های بسیار زیادی در ارتباط با با انیمیشن «ناسور» و حمایت از این اثر عاشورایی داشته‌ام و هر کدام را که نیاز باشد می‌توانم برای چاپ و انتشار آماده کنم. با برخی از این نهادها و ارگان‌ها جلساتی را گذاشتیم و عده‌ای هم حتی حاضر به برگزاری جلسه نشدند . این انیمیشن بدون حتی یک عدد بیلیبورد و یا موارد تبلیغی در سطح شهر اکران خود را آغاز کرده است. شاید برخی از ارگان‌ها بگویند ما در حال تلاش هستیم تا به این انیمیشن ارزشی و عاشورایی بیلیبوردی را اختصاص دهیم اما تا همین لحظه هیچ گونه اتفاقی نیفتاده است .

وی در ادامه افزود: طبعاً مهمترین ارگانی‌هایی که باید به چنین اثری کمک می‌کردند واحد‌های زیر نظر شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است. واقعاً یک هنرمند و تولید کننده آثاری از این دست دیگر نمی‌داند چه چیزی باید بسازد و تولید کند که ارگان‌های این ممکلت اسلامی که مُلک تشیع هم است تا از آنها با 4 عدد بیلیبورد حمایت شود . واقعا چه فیلمی باید بسازیم که از امام حسین (ع) بالاتر باشد تا حمایت کنند؟ !

دالوند نیز در ادامه انتقاد خود از نحوه نهاد‌ها و ارگان‌هایی که داعیه حمایت از فعالیت‌های ارزشی را دارند گفت: مطلب دیگری که وجود دارد درارتباط با سانس‌ها است که تنها در پردیس سینمایی کوروش انیمیشن «ناسور» در سانس عصر اکران می‌شود و در سایر سینماهای پایتخت این اثر سینمایی تنها در سانس صبح نمایش داده می‌شود. شورای صنفی مطلقا هیچ همکاری نکرد. شورای صنفی از فیلمی با این محتوا استقبال کرد و تا حالا نشده است تماشاگر بعد از دیدن این فیلم گریه نکند و اشک نریزد .

این تهیه‌کننده در خاتمه صحبت‌هایش گفت: من دیگر حرفی برای گفتن ندارم و واقعا هم نمی‌دانم باید صدایم را به گوش چه کسی برسانم. عاشورا 1400 سال پیش اتفاق افتاده است و تا 1400 سال آینده نیز از شرایط کنونی تازه‌تر و داغ‌تر نیز خواهد ماند ما خودمان را شرمنده اباعبدالله حسین نکنیم.

" هیهات" ۱۰۰ میلیون تومانی شد/ فروش ۸ میلیونی "ابوزینب" تا شب گذشته

غلامرضا فرجی، مدیر پخش حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » گفت: فیلم «هیهات» توانست تا شب گذشته به فروش 100 میلیون تومان در تهران و شهرستان ها برسد.

وی ادامه داد: فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» نیز در مدت اکران به فروش 9 میلیون و 500 هزار تومان در کشور رسیده است.

مدیر پخش حوزه هنری اظهار داشت: «ابوزینب» نیز تا شب گذشته به فروش 8 میلیون تومانی رسیده؛ البته هنوز آمار تفکیکی تهران و شهرستان های هیچ کدام از 3 فیلم به دست مان نرسیده است.

«هیهات» فیلم اپیزودیک با موضوعات اجتماعی و مفاهیم عاشورایی است که حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی احمد در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

«کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می کند.

«ابوزینب» به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌پردازد. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد.

بعد از تولید ۱۰۰۰ قسمت از "دیرین دیرین" به سراغ تولید نسخه سینمایی آن خواهیم رفت

محمد ابوالحسنی از جمله تهیه کنندگانی است که در ژانر انیمیشن فعالیت جدی داشته و آن هم نوعی از انیمیشن که بتواند رگه های انتقادی خود را داشته باشد . ابوالحسنی که سه سال قبل انیمیشن «تهران 1500» به کارگردانی بهرام عظیمی روی پرده داشت، بیشتر از یک سال است که درگیر تولید مجموعه انیمیشن «دیرین دیرین» شده است. انیمیشن های «دیرین دیرین» به صورت کوتاه و با نگاه انتقادی به اتفاقات خاص سیاسی-اجتماعی به کارگردانی علی درخشی تولید می شوند و البته که توانسته اند خیلی خوب مورد توجه مخاطبان قرار گیرند . ابوالحسنی درباره اینکه آیا ارتباط برقرار کردن مخاطبان با این انیمیشن موجب آن نشده است که به فکر تولید نسخه سینمایی آن بیفتد به « نسیم آنلاین »گفت: از روز اولی که به طراحی «دیرین دیرین» فکر کردیم این برنامه را داشتیم بعد از آن که حداقل 1000 انیمیشن از این مجموعه تولید شد برای تولید نسخه سینمایی آن هم برنامه ریزی کنیم .

وی ادامه داد: تا اینجا و از ابتدای سال 94 تاکنون بیشتر از 700 عنوان از این انیمیشن تولید شده و البته پخش شده است. امیدوارم با همین کیفیت به تعداد 1000 انیمیشن برسیم و پس از آن بر روی طراحی تولید نسخه سینمایی کار کنیم .

ابوالحسنی پیرامون مشکل اصلی تولید انیمیشن سینمایی در ایران اظهار داشت: در زمان تولید انیمیشن «تهران 1500» هم بازخورد مثبتی از مخاطبان گرفتیم و البته جزو فیلمهای پرفروش سال بودیم اما مسأله اینجاست هزینه های تولید انیمیشن در ایران آن قدر بالاست که هرچقدر هم که اقبال عمومی پشت تان باشد باز هم درصد سودآوری اندک است .

محمد ابوالحسنی درباره اینکه چقدر فکر می کند تولید انیمیشن سینمایی «دیرین دیرین» محقق شود گفت: برای نسخه سینمایی «دیرین دیرین» باید سوژه بکر و دست نخورده ای را پیدا کنیم که هم سرگرم کننده باشد و هم نگاه اجتماعی-سیاسی خود برای فرهنگ سازی را داشته باشد. یعنی انیمیشنی بسازیم که بتواند طیف مختلف مخاطبان را به خود جلب کند .

مشکل دفاتر توقیف شده سینمایی حل شد

پیرو مذاکره رئیس سازمان سینمایی با حجت السلام والمسلمین منصوری بازپرس رسیدگی کننده به پرونده ، با ابلاغ ویژه رییس قوه قضائیه ،مشکل اکران فیلم های دفاتر تعلیق شده شامل ؛ فیلمیران ،نورتابان و پویا فیلم مرتفع شده و ادامه فعالیت این دفاتر بلامانع است. پیرو این توافق،فیلمهای سینمایی «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، «متولد 65 »ساخته مجید توکلی،«نفس» ساخته نرگس آبیار به موقع اکران خواهد شد .

این گزارش می افزاید؛ از تاریخ انتشار این خبر تیزرهای تبلیغی فیلم های سینمایی که از شبکه GEM پخش شوند، شامل برخورد قانونی خواهد شد .

سازمان سینمایی ضمن سپاس از مسئولین قوه قضائیه برای برخورد مشفقانه و رأفت اسلامی ، از تهیه کنندگان ،پخش کنندگان و سرمایه گذاران سینما می خواهد به موازین قانونی ابلاغ شده احترام گذاشته و نسبت به مسئولیت اجتماعی خود اهتمام ورزند .

بدیهی است سازمان سینمایی نسبت به تخلفات احتمالی حساس بوده و با آن برخورد لازم را خواهد کرد .

شکایت گروه صنایع غذایی «یک و یک» از تبلیغات خودسرانه «جم »

حمید فهندژ سعدی، مدیر گروه صنایع غذایی«یک و یک» در واکنش به تقلای شبکه ماهواره‌ای «جم» در تبلیغ برخی از محصولات این گروه بزرگ صنایع غذایی گفت :دوستان ما اطلاع داده بودند که تبلیغاتی از محصولاتمان در شبکه جم پخش می‌شود. ابتدا آن را باور نکردیم اما وقتی فیلم ضبط شده این تبلیغات را که از شبکه مذکور در حال پخش بود، مشاهده کردیم، متعجب شدیم .

وی با اشاره به اقدام غیرحرفه‌ای و خودسرانه شبکه جم در تبلیغ محصولات «یک و یک» افزود: گروه صنایع غذایی «یک‌ویک» هیچگونه تماس و درخواستی برای تبلیغ محصولات خود از شبکه جم نداشته است و این شبکه به صورت خودسر از محصولات یک و یک تبلیغ می‌کند .

مدیر گروه صنایع غذایی «یک‌ و یک» به وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت در تامین اعتبار و بودجه‌ جاری اشاره کرد و گفت که هم‌اکنون و در ماه‌های اخیر روند تعهدات مالی شرکت با افراد حقیقی و حقوقی دچار اخلال شده است و ما چگونه می‌توانیم در این وضعیت، مبلغی سنگین را بابت تبلیغ از این شبکه ماهواره‌ای اختصاص دهیم .

سعدی مدیرگروه صنایع غذایی «یک و یک» تاکید کرد: رفتار غیرحرفه‌ای و خودسرانه شبکه جم صرفا در راستای پروژه «اعتباربخشی» به خود صورت می‌گیرد.مدیران این شبکه صرفا برای اعتبار بخشی به هویت ساختگی از دست رفته خود، اقدام به این رفتار می‌کنند و درصدد انحراف افکار عمومی از واقعیات پشت پرده این شبکه هستند .

وی با اشاره به اقدامات قانونی این شرکت در برابر رفتار غیرحرفه‌ای شبکه جم، اعلام کرد: شرکت «یک و یک» شکایتی را تقدیم امور بین الملل دادگستری کل کشور داشته که این پرونده در حال پیگیری است .

دوبله اولیه "فیلشاه" به پایان رسید

دوبله اولیه انیمیشن «فیلشاه» که از هفته گذشته به سرپرستی سعید شیخ زاده آغاز شده بود، به پایان رسیده و بر روی استوری ریل تدوین شد، همچنین کار موسیقی این اثر نیز به طور همزمان توسط ستار اورکی انجام می شود.

گفتنی است، «فیلشاه» حدود ۱۱۵ کاراکتر دارد که از این میان تنها 60 کاراکتر دیالوگ دارند. کاراکترهای اصلی فیلشاه در حدود 13 شخصیت هستند.

لازم به ذکر است، حسین مهدوی صداگذاری کار رو همانند انیمیشن «شاهزاده روم» برعهده دارد و عوامل تولید در تلاش هستند تا «فیلشاه» را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برسانند.

ارسال نظر: