لشکری قوچانی مطرح کرد:

دولت تدبیر و امید با تدبیر با مسئله قاچاق کالای فرهنگی برخورد کند/ در آینده به دلیل رشد تکنولوژی مبارزه با این پدیده بسیار سخت‌تر از امروز می‌شود

کدخبر: 2099513

منصور لشکری قوچانی گفت: دولت تدبیر و امید با تدبیر به مسئله قاچاق کالای فرهنگی برخورد کند تا قاچاق محصولات فرهنگی که الان یک معضل به شمار می‌رود، به وضعیت بدتری دچار نشود؛ چرا که قطعا با رشد تکنولوژی برخورد با این پدیده با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت: منصور لشکری قوچانی درباره قاچاق محصولات فرهنگی گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات قاچاق کالا، فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی هستند؛ چرا که در یک مقطعی افراد زیادی مجوز ایجاد فروشگاه های فرهنگی را گرفتند، ولی متولی اصلی حمایت از این فروشگاه ها از افراد فعال در این زمینه، حمایت جدی نمی‌کند و همین مسئله باعث ورشکستگی بسیاری از فروشگاه‌ها شد و از سوی دیگر محصولات فرهنگی در سوپرمارکت‌های کشور هم توزیع می‌شوند، البته این کار، اقدام درستی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه فروشگاه های فرهنگی عامل اصلی توزیع محصولات قاچاق در کشور هستند، اظهار داشت: از آنجایی که هزینه های راه اندازی و سرپا نگه داشتن فروشگاه های فرهنگی از طریق فروش محصولات مجاز تامین نمی شود، این فروشگاه به توزیع محصولات قاچاق روی آورده اند. همچنین می بینیم که در برخی از فروشگاه ها که نزدیک اماکن مقدسه هستند، مسئولان آنها اقدام به فروش مهر و ... می‌کنند. به عبارت دیگر در بسیاری از این فروشگاه ها محصولات که اصلا جز محصولات فرهنگی به شمار نمی روند نیز عرضه و به فروش می رسد.

تهیه کننده «قاتل اهلی» تصریح کرد: در فروشگاه هایی که در مناطق دورتری از پایتخت قرار دارند نه تنها فیلم های قاچاق عرضه می شود، بلکه در آنها رایت سی دی آهنگ های غیرمجاز هم صورت می گیرد، حتی گاهی دیده شده که مردم با مراجعه به این فروشگاه ها، آهنگ ها و فیلم های قاچاق را به راحتی روی فلش می ریزند و این نشان دهنده وضعیت آشفته این فروشگاه ها است.

متاسفانه وضعیت فروشگاه‌های فرهنگی کشور را سر و سامان نداده‌ایم

لشکری قوچانی بیان داشت: به دلیل اینکه ما تعداد زیادی از فروشگاه های محصولات فرهنگی را در کشور داریم و از طرف دیگر آنها را سر و سامان نداده ایم و همین مسئله باعث مشکلات اقتصادی زیادی برای صاحبان فروشگاه ها شده است، شاهد هستیم که محصولات فرهنگی قاچاق از طریق این فروشگاه ها در کشور توزیع می شود.

وی افزود: گره اصلی برای از بین بردن کالای قاچاق فرهنگی این است که شرایط اقتصادی فعالان حوزه فروشگاه های فرهنگی را برطرف کنیم و اگر این اتفاق نیفتاد، قطعا نمی توانیم با قاچاق کالای فرهنگی مبارزه کنیم. در حقیقت باید فروشگاه هایی که به عنوان عرضه محصولات فرهنگی در کشور دایر شده است را به درآمدزایی برسانیم و قطعا فروش کتاب، فروش فیلم و فروش قرآن و .... هم باعث نمی شود که این فروشگاه ها از لحاظ اقتصادی به شرایط خوبی برسند.

تهیه کننده «قاتل اهلی» بیان داشت: ما در مسئله قاچاق کالاهای فرهنگی با افراد بدی روبه رو نیستیم، بلکه با انسان های خوبی رو به رو هستیم که به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی چاره ای جز عرضه کالاهای قاچاق فرهنگی ندارند؛ همچنین نباید فراموش کنیم که وزارت ارشاد نیز به تنهایی نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد، چرا که تنها می تواند با برخی از فروشگاه ها برخورد کنند ولی این مسئله چاره کار نیست؛ در حقیقت ما باید عامل توزیع قاچاق در کشور را درمان کنیم نه اینکه برخورد موردی داشته باشیم.

متاسفانه با با توزیع‌کنندگان محصولات فرهنگی قاچاق که مشکلات مالی زیادی دارند، برخورد می‌کنیم

قوچانی گفت:یکی از فروشگاه ها 4 فیلم قاچاق را که یکی از آنها هفت ماهگی بود را به قیمت 2 هزار تومان به فروش می رساند و زمانی که می خواستم با پلیس تماس بگیرم، مسئول آن فروشگاه گفت که به دلیل شرایط بد مالی و عدم درآمدی که جوابگوی هزینه ها باشد، اقدام به این کار کرده است و قطعا چنین فردی نمی تواند انسان بدی باشد؛ به همین دلیل نحوه درستی را برای مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی به کار نمی بریم و دوستان ما در مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی راه را اشتباه می روند؛ چرا که افرادی را که اقدام به ایجاد فروشگاه های محصولات فرهنگی کرده اند را رها کرده ایم و هیچ حمایتی از آنها نمی کنیم، از این رو آنها نیز چاره ای جز توزیع محصولات قاچاق فرهنگی ندارند.

وی با بیان اینکه قطعا رئیس باندهای قاچاق محصولات فرهنگی افراد سودجویی هستند و از ضعف مالی افراد در این زمینه سوءاستفاده کرده و اقدام به قاچاق محصولات فرهنگی می کنند، گفت: متاسفانه ما با توزیع کنندگان کالای فرهنگی قاچاق که از لحاظ مالی مشکلات زیادی دارند، برخورد می کنیم و افراد اصلی را رها کرده ایم. طبیعتا پدیده دست فروشی و فروشگاه های محصولات فرهنگی توزیع کنندگان اصلی محصولات قاچاق فرهنگی هستند، ولی آنها چاره ای جز این ندارند.

تهیه کننده «قاتل اهلی» تصریح کرد: باید در وزارت ارشاد و حتی در هیئت دولت کمیته ای تشکیل شود تا راهکاری را برای درآمدزایی فروشگاه های محصولات فرهنگی فراهم کند تا دیگر شاهد توزیع محصولات قاچاق فرهنگی توسط این فروشگاه ها نباشیم.

قوچانی افزود: مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی مانند حل یک مسئله ریاضی است و تا زمانی که ما متوجه مسئله نشویم، به طور قطع نمی توانیم آن را به درستی حل کنیم و الان نیز در بحث مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی با همین مشکل روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه فیلم «هفت ماهگی» و «کوچه بی نام» قاچاق شد و از لحاظ مالی ضرر دیدیم، اظهار داشت: ما به 5 سایت اینترنتی مجاز فیلم «هفت ماهگی» را ارائه دادیم و مخاطبان می توانند به راحتی از طریق این شبکه ها اقدام به خرید فیلم کنند و قطعا برای مبارزه با هر نوع قاچاقی باید عقلانیت به کار برد و با تدبیر عمل کرد؛ همچنین خواهش می کنم که دولت تدبیر و امید با تدبیر به مسئله قاچاق کالای فرهنگی برخورد کند تا قاچاق محصولات فرهنگی که الان یک معضل به شمار می رود، به وضعیت بدتری دچار نشود.

از 28 درصد مردمی که «خط ویژه» را دیده بودند، بیش از 26 درصد از طریق قاچاق به تماشای فیلم نشستند

تهیه کننده «قاتل اهلی» درباره ضررهایی که از قاچاق فیلم هایش دیده است، گفت: تا الان برآوردی از ضرری که به خاطر قاچاق «هفت ماهگی» داشته ایم، نکرده ایم ولی درباره «خط ویژه» باید بگویم که طبق آمارها 28 درصد مردم کشور این فیلم را دیده اند، البته این امار قبل از پخش فیلم از رسانه ملی بود و از این 28 درصد، 0.7 درصد در سینما و یک درصد هم از طریق شبکه خانگی دیده اند و مشخص نیست مابقی مردم فیلم را از چه طریق تماشا کرده اند.

قوچانی بیان داشت: باید مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی به صورت ریشه ای صورت گیرد، چرا که هر چه زمان می گذرد با توجه به پیشرفت تکنولوژی قاچاق کالای فرهنگی بیشتر خواهد شد و به تبع مبارزه با آن هم سخت تر می شود و باید از همین الان به صورت ریشه ای با آن برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور برای کارهای فرهنگی اولویت قائل نیستیم و مردم به ویژه نسل جوان از لحاظ فرهنگی از جای دیگری تغذیه می شوند، خاطر نشان کرد: قطعا اینکه خوراک فرهنگی ما از طریق دیگری تامین شود، مسئله قابل قبولی نیست؛ همچنین یکی دیگر از معضلات سینمای کشور این است که این تلقی وجود دارد هر فیلمی که بیشتر فروش می کند، فیلم بهتری است و این خطرناک ترین بحثی که در سینما وجود دارد.

ارسال نظر: